2008-01-05, 18:58
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban888
Är det ett plus om man haft ett politiskt uppdrag vid sidan av studierna, som t ex styrelseledamot i MUF i mitt fall? Har hört att arbetsgivare kan gilla att man jobbat politiskt lite för att det visar att man kan engagera sig eller nåt sånt.

Det är klart positivt att ha varit engagerad vid sidan av studierna. Har du dessutom gjort det i någon form av ledarskap är det ännu bättre. Men just politiskt engagemang är lite speciellt. Dels ser jag det inte som så oerhört meriterande (ett ex var engagerad i Liberala studenter och jag såg mer snack och mindre agerande där), och dels finns aspekten PolPotKin tar upp. Jag skulle nog inte vara lika negativt inställd till en sosse som honom, men en vänsterpartist skulle jag fundera lite extra på. Och jag tror att en vänsterchef skulle dra på öronen åt MUF, och i värsta fall även så en sosse.

Det är svårt att ge en solklar och otvetydig rekommendation. Men skulle du sitta och slå på stora trumman angående detta skulle jag ställa mig skeptisk tills du exemplifierade med konkreta händelser pga mina tidigare erfarenheter. Har du ingen som helst uppfattning om rekryterarens partitillhörighet skulle jag fundera kraftigt på om jag skulle ta med det över huvud taget. Ordet MUF är ju som att säga Beelzebub i synagogan för vissa
Citera
2008-01-06, 12:49
Medlem
Sartres avatar
Jag skulle nog faktiskt helt ärligt kasta en sådan ansökan. Har man varit politiskt engagerad vet man vilken jävla snack och liten verkstad det är, precis som goe- säger. Dessutom brukar de flesta personer som är politiskt aktiva vara rätt speciella och väldigt obstinata (ifall de inte antingen är jävligt sköna människor sedan innan, eller har lagt av för länge sedan och vuxit upp).

Däremot kan man köra UMR (ungdom mot rasism), röda korset osv.
Citera
2008-01-20, 21:12
Medlem
Kan bara hålla med om att man måste slita hund första tiden. Jag började ett traineeprogram under slutet av 2006. Det är väldigt många uppoffringar man måste göra, och jag anser att det är lite mer tävling/race mellan de som deltar. Jag tror att du som trainee måste vara ganska blodtörstig i den bemärkelsen att du måste jaga, aldrig tacka nej och prestera inom tidsramarna. Det viktigaste som jag såg var främst att leverera och visa framfötterna.

Under perioden januari-april 2007 arbetade jag med ett större projekt i mina ögon sett där jag hade hand om konfigurering och implementering av ett nytt system. Under denna period arbetade jag i genomsnitt 15 timmar per dag, men det har gett resultat. Fick undertiden jag gick traineeprogrammet två andra arbetserbjudanden, och slutgiltligen tog jag en av dem. Visst, det blev komplikationer mellan mig och min dåvarande 'arbetsgivare', men det är inget jag ångrar idag.

Nåväl, tillbaka till tråden. Mina tips är följande;

- Utgå ifrån att det du vill arbeta med när du söker ditt traineeprogram
- Tänk på att det är DU som ska välja programet, och inte företaget som
väljer dig.
- Var beredd på uppoffringar, såsom flytta och i princip jobba-äta-sova-skita
- Visa framfötterna och ta för dig!
- Tänk strategiskt, ta egna beslut och visa vad du kan och går för!

Visst dessa punkter kanske gäller för allt vad arbete heter, men i min mening är traineeprogram lite "upp till bevis". Kom även ihåg att du ska få ut något av arbetet/utbildningen som du genomgår. Tyvärr var detta en bidragande faktor till varför jag valde att hoppa av min traineeutbildning, just för att jag kände att företaget inte gav mig nog mycket spelrum och uppgifter som höll mig alert - jag blev snarare rastlös mot slutet då jag hann med uppgifterna för deadline, och företaget inte kunde ge mig något nytt att bita i.

Vidare hoppas jag att de som funderar söker sig till traineeprogram, ni har allt att vinna!
Citera
2011-05-01, 22:17
Medlem
Germanofils avatar
BUMP!

Såg en jobbannons idag som passar mig som handsken när det gäller utbildning, bakgrund, etc. förutom att jag inte har tillräckligt många års relevant arbetslivserfarenhet. Jag ansökte tjänsten ändå men skrev om den och vinklade den så att jag erbjuder mig att börja som trainee i ett år eller två inom företaget.

Ansökan är alltså en blandning av "vanlig ansökan" och en spontantansökan som trainee. Kan detta vara en vettig grej att göra? Hur hade ni som rekryterade reagerat?
Citera
2012-01-23, 15:35
Medlem
Fula Gubbens avatar
Bumpar denna utmärkta gamla tråd. Det mesta som står i den gäller helt oförändrat idag. Vad jag dock noterat är att de omhuldade trainee-platserna inte ledde till fast anställning i så stor utsträckning som jag räknat med; både från arbetsgivarens sida och traineens sida så uppstod ofta någon sorts besvikelse som ledde till att provanställningen inte förlängdes. Traditionellt så är det här med "provanställning" i 6 månader mest en formalitet, där det krävts att man klämt någon kvinnlig chef på brösten eller så för att inte få förlängt, men mitt intryck är nu att IT-konsult-firmorna i viss utsträckning börjat se "prov" som riktiga "prov", där en fast anställning är långt ifrån given.

Detta gäller både de som kommer in på trainee-program, där det finns en avstämningspunkt efter 6 månader, och för de som får en reguljär provanställning.

Lite varning här för att det uppstått ett nytt nålsöga på karriär-scenen, som historiskt sett varit en ren formalitet.

- F.G

PS en gammal fråga som inte besvarades: ja, det ser bättre ut med en examen från något av de riktiga universiteten än någon av de här Musse Pigg-högskolorna som smällts upp runtom i landet. KTH, Chalmers, Uppsala, Lund, Frescati ger en viss fördel gentemot resten, även om det förstås inte är den mest prioriterade aspekten i CV-granskningen.
Citera
2012-01-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

PS en gammal fråga som inte besvarades: ja, det ser bättre ut med en examen från något av de riktiga universiteten än någon av de här Musse Pigg-högskolorna som smällts upp runtom i landet. KTH, Chalmers, Uppsala, Lund, Frescati ger en viss fördel gentemot resten, även om det förstås inte är den mest prioriterade aspekten i CV-granskningen.
LUTH i Luleå är inget att hänga i den gamla granen som min bekante (som gick där) hävdar?
Citera
2012-01-23, 18:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
LUTH i Luleå är inget att hänga i den gamla granen som min bekante (som gick där) hävdar?

Tveksamt, även om det nog slår Kristianstads Högskola.
Citera
2012-01-23, 18:18
Medlem
För det första heter lärosätet LTU - Luleå Tekniska Universitet och inte LUTH, för det andra är det en skola med bra renommé. Jag har flera vänner som examinerades förra året som landat traineetjänster på bland annat Siemens, ABB, Klarna och Scania.

Jag vet att många på Flashback har en negativ attityd till skolan på grund av de väsentligt lägre antagningspoäng som krävs (tror det var 0,1 HP och 12,2 på I -ht11). Skolan verkar dock hålla hög klass då flera av dessa traineetjänster har plockats av just LTU:are.

Alla vill inte jobba med managementconsulting på BCG
Citera
2012-01-23, 18:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Som sagt, Luleå TU slår tveklöst Kristianstads Högskola, och så nöjer jag mig så.

Glömde förresten Linköping i uppräkningen tidigare -- IT-utbildningarna i Linköping har en ganska hög status i IT-branschen sedan årtionden tillbaka, och kan ses som ett litet plus i CVn.

Det här kan låta som någon sorts Ivy League-snobberi, men det är ett empiriskt faktum att de bästa konsulterna ofta kommer från de stora, klassiska universiteten, och att de stolpskott man ibland drabbas av ofta har en examen från någon sunkig högskola som man inte ens visste fanns...

Rekrytering handlar i viss utsträckning om risk-minimering, och då kommer såna här faktorer in. Men det är inte direkt högsta prioritet i CV:n vilken högskola man gått på.

- F.G
Citera
2012-01-23, 19:12
Medlem
Grundläggande kunskaper och diplom i all ära, det är ett enkelt sätt att lägga en måttstock på.

Men att tro att vilken examen man har är någon garanti för kvalitet är att leva i en skyddad verkstad. Jag är ganska böjd att hålla med ett ämne här som hade rubriken "HR-människor, var kommer de ifrån?" eller något liknande.

Vi har ett antal trainees på företaget jag jobbar för och dessa är utvalda av HR med tanke på deras utbildningsnivå och personliga egenskaper. Det spelar ingen roll hur många universitetspoäng de samlat på hög, de flesta av oss andra har inte mer än 2-årigt gymnasium med praktisk erfarenhet. Och fortfarande så gör vi åttor runt våra trainees.

Men är man bara ute efter teoretiker som känner sig vilsna om man sätter en skruvmejsel i handen på de, så kan man fortsätta grupprunka över examensbevis.
Citera
2012-01-23, 20:30
Medlem
F.G kanske kan svara på hur tungt det väger med en dubbelexamen inom två ämnesområden som kompletterar varandra? Jag undrar även hur man som rekryterare ser på förtroendeuppdrag som den sökande erhållt med hjälp av goda studieresultat (labassistent, lektionsassistent) alternativt förtroendeuppdrag likt studentambassadör (representant för lärosätet vid mässor och dylikt).
Citera
2012-01-23, 22:24
Medlem
F.G, jag har hört ganska olika åsikter kring längd på CV. Vad anser du vara bäst? Har en god vän som jobbar på en av de mest ansedda IT-byråerna som anser att mitt CV kan vara 3 sidor så länge det är matnyttigt. Jag har pratat med folk på strat-firmor som anser att det skall hållas inom en sida. Vad tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in