• 1
  • 2
2007-01-22, 13:56
Medlem
Fula Gubbens avatar
Fula Gubben sitter för närvarande och screenar ansökningar från kreti och pleti till ett par trainee-program inom IT-branschen. Filtreringen görs enligt ett antal kriterier, varav några är explicita, och andra enbart kända internt.

För att avreagera mig kommer här några tips:

1. trainee betyder att man är ung. Det är bättre att vara för ung än för gammal. 24-28 år är vår målgrupp. Är du 40 år så är du inte trainee-material. Inte 35 heller. Vi tittar efter födelseår, och står det t ex "1970" så går din ansökan i retur direkt. Är du 22 år och har blåst igenom KTH på 4 år är du dock av intresse.

2. om det i anvisningarna står att vi söker ny-examinerade civilingenjörer (el motsv.) så betyder det att vi söker ny-examinerade civilingenjörer (el motsv.); inte f d snickare eller segelmakare som läst 1 års datalogi på något institut.

3. ju rakare din profil är, desto bättre, vad gäller trainees. Gymnasiet på normal tid, högst 6-12 månaders glapp (för lumpen, resor, osv) emellan, sedan högskola med en definierad examen som fullgjorts på normal tid, och därefter högst 6 månaders glapp. Oförklarade glapp på 1-2 år är inte bra. Sommarjobb är ointressanta, om det inte är något väldigt speciellt. Dito för militärtjänst, om du var på FOA kan du ju nämna det. Du behöver inte skicka med en bild på din gamla signalist-pluton och en länk till er hemsida, som vissa gör.

4. för trainees vill man ha målinriktade ungtuppar som kommer att jobba stenhårt och kan exploateras a la Stenbeck med övertid osv. Dina personliga egenskaper vad gäller skogspromenader, livsfilosofi, osv är inte så intressant. Du är ett oskrivet kort som ska fyllas i av företaget. Vem du är, och om du är psykopat, kommer att visa sig vid intervju. Skriv följebrevet kort, effektivt och målinriktat.

5. det är bra om du är ogift och flyttbar. Nämn inte om du har barn, och skriv inte att du prioriterar familjeliv. Du ska plugga certifieringar på kvällen och vara 12:e mannen i laget i skarpa projekt, inget annat.

6. om anvisningarna är skrivna på svenska, och företagets kontor ligger i Sverige, och namnen på alla kontakt-personer är svenska, så kan du vara jävligt säker på att vi inte kommer att plocka in några trainees som "håler på att lära svneska som ny borjare".

7. foto är ingen nackdel, om punkt 1-6 är avklarade.

8. att söka som trainee är inte samma sak som att söka ett vanligt jobb. Skicka inte in någon standardansökan som Arbetsförmedlingen eller studentvägledaren hjälpt dig skriva ihop, med namnet på tjänsten och företaget utbytta.

9. skriv inte "Jag har varit arbetslös i 2 år och 5 månader".

10. om du fått nobben på ett trainee-program, bry dig inte om att söka det andra programmet. Om du var "nästan" intressant för någon så skickas du vidare till nästa part internt.

- F.G
Citera
2007-01-22, 14:16
Medlem
Ansökningshandligar innehåller i många fall mycket humor. En person som vid ett tillfälle lyckats (genom sin skriftliga ansökan) nästla sig in i "fem-högen" sade på fullt allvar ang. sina kunskaper i tyska att " Efter ett par pilsner kan jag nog göra mig förstådd.. En annan person uppgav i sitt cv att han hade jobbat på företaget xx under en period av "3".. Detta visade sig vara antalet månader innan han fick sparken..
Citera
2007-01-22, 14:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ja, man får se en del sanslösa grejor. Killen som började sin ansökan med att berätta att han "har varit arbetslös i 2 år och 5 månader" skapade kanske inte rätt vibbar kring sin person

Om jag orkar ska jag samla ihop en del guldkorn, men mest handlar det om att undvika att bli förbannad på alla päron och dagdrömmare som skickar in saker som går i papperskorgen efter 30 sekunders granskning.

Serenity now...

- F.G
Citera
2007-01-22, 19:14
Medlem
brobbans avatar
Jag är smart och arbetssam och blir gärna något företags slav för bra betalt... var hittar man traineeplatser? Hittade en i dagstidningen hemma hos mor och far där de sökte blattar men inte svenskar, enda jag har sett.
Citera
2007-01-22, 21:47
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Jag är smart och arbetssam och blir gärna något företags slav för bra betalt... var hittar man traineeplatser? Hittade en i dagstidningen hemma hos mor och far där de sökte blattar men inte svenskar, enda jag har sett.

http://www.traineeguiden.se/
Citera
2007-01-22, 22:55
Medlem
Känns som det bara är stora och tråkiga företag som har traineetjänster. Ericsson låter väl inte jättetråkigt men jag tror att de vill att man ska vara civilingenjör OCH civilekonom för att söka. Sen måste man väl ha runt 4 i medelbetyg för att ha en chans...
Citera
2007-01-23, 00:05
Medlem
Svampfests avatar
F.G det lät ganska hemskt att vara trainee faktiskt..
Citera
2007-01-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest

Enligt mig snarare tvärtom, pluggar IT-inriktad utbildning just nu och mitt mål när jag är klar om 2 år är att fixa en traineeplats för att jobba stenhårt ett antal år och lära mig "yrket" ordentligt. Tror det är bästa sättet att lära sig något om hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Citera
2007-01-23, 01:40
Medlem
Brandbils avatar
Jag läser gärna mer om detta, det är intressant.

Foto finns det många åsikter om. Är det verkligen bra? Är det bra för vissa (snygga? utseende som verkar passa jobbet?) och sämre för andra? Vore kul att höra lite korta tankar.

Det du nämnde om "guldkorn" vore kul också. Antagligen varierar det kraftigt på olika arbetsplatser vad som är guldkorn och vad som är oseriöst/tråkigt. Åter igen är det dock intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Tänk på att TS är den som sitter och går igenom alla papper, han kommer inte få tjänsten och han kommer inte få möjligheterna som följer...
Citera
2007-01-23, 01:54
Medlem
När jag ändå är igång...

Fula Gubben du som verkar ha lite koll, hur är det med språkkunskaper? Funderar på att läsa Kinesiska vi sidan av studierna samt förbättra min tyska när jag får tid. Antar att traineeansökningar med bra språkkunskaper lättare går igenom?
Citera
2007-01-23, 02:03
Medlem
Kundalinis avatar
Slang garna ut lite fler humoransokningar, fula gubben!

Det skulle ju kunna bli en kommersiell framgang i stil med Barn skriver till Gud.
Citera
2007-01-23, 13:53
Medlem
Fula Gubbens avatar
Att vara trainee är inget permanent tillstånd, utan efter avslutat trainee-program (som ofta inte är mer än några månader) är du som vilken het nyanställd som helst, dessutom med fördelen att du har vaskats fram bland ett stort antal sökande, och redan har ett bra kontaktnät inom företaget.

Språk-kunskaper är mycket värdefullt på vissa företag och tjänster, men det gäller att de är riktigt skarpa, dvs flytande eller närapå. Halvdan tyska har många svenskar, men flytande tyska med tekniska termer osv är ett stort plus -- alltså sådant man lär sig genom att plugga/jobba i landet i fråga.

Kinesiska ser snyggt ut i CV:n, och även halvdana kunskaper är faktiskt användbara, men det man ska komma ihåg är att de svenskar som skickas iväg som ex-pats till Kina brukar lära sig hyggligt med språk på något år, tillräckligt bra för att vara artig mot kineserna, beställa mat på restauranger osv.

Kineser och även japaner är ofta väldigt dåliga på engelska (än idag), så har man tid och lust att slänga in 40p sånt i sin ryggsäck så skulle åtminstone jag klassa det som en fördel. Ännu bättre är förstås att ha tillbringat ett år på plats i landet.

Vissa invandrare har definitiv fördel av sina hemspråkskunskaper när de söker jobb, men det gäller att komma från rätt del av världen

Här kommer en skön ansökan, favorit i repris från ett annat FB-forum. Ej skämt, jag fick in den för några veckor sedan:

"...Nu Jag bor på Gotebörg och göra min examensarbete.
Jag kan fröstår svenska och can Pråta litte.
Jag kan förstår swedish och kan skriva och läsa väl, men jag är inte, så göra perfekt när folket talar. Men jag kan förstå när de talar långsamt.

Jag ska just att avsluta min examensarbete snart.."

- F.G
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här