2012-01-30, 21:07
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Precis sådana som mig alltså, vilket är anledningen till att jag funderat lite kring sådana platser. Det jag dock undrade är hur stämningen är på sådana jobb jämfört med startup-IT-företag som jag också är intresserad av.

Är det mycket kostymer, jobba för pengar och karriär eller är det mer jätteintresse för teknik och produkter och en vilja att skapa tillsammans med andra smarta personer(som det ofta är på IT-startups).

Är det åt kostymhållet så är det inget jag skulle vara intresserad av nämligen.
Trainee är per definition ett övergångyrke, därför är det viktigt att du inte siktar på att bli trainee för sakens skull utan att du i så fall väljer att bli trainee på ett företag eller i en bransch som intresserar dig. Kulturen på arbetsplatsen avgör om det bara är fokus på karriär och pengar inte om de har traineer. Dock är det mestadels stora företag som kan kosta på sig lyxen att driva ett program av det här slaget och då faller "IT-startups" bort. Men om nu exempelvis Google skulle ha ett traineeprogram så är det kanske det du ska söka och inte Kinnevik...
Citera
2013-02-12, 09:32
Medlem
vad tycker ni att man ska framhäva i det personliga brevet för traineetjänster?
Citera
2013-02-16, 18:38
Medlem
Väldigt intressant tråd för mig just nu, sitter och ska söka något att göra när skolan är slut.

Dock har det kommit upp fler och fler graduate-program på sistone, när det tidigare varit trainee-tjänster som gällt för dem som varit sugna på att få en fot in i företaget på det här sättet (expressvägen eller vad man ska säga).

Som jag har fattat det så är det så att en trainee ska få rotera i företaget och prova på olika delar. För att sedan hitta var man passar, eller kunna gå in på management direkt sen. Däremot får man inte nödvändigtvis fast anställning senare, även om det självklart är ens egen och företagets förhoppning att man ska.

Graduate-program å andra sidan verkar vara att man blir fast anställd direkt, men att man under de första 2 åren får lite vidareutbildning i form av kurser, exempelvis inom presentationsteknik och ledarskap.

Har traineeprogrammen utvecklats till graduate-program och trainee bara blivit ett finare namn på provanställning eller har jag missat något? Skulle vara bra med input från någon faktiskt ute på marknaden och se vad ni säger om detta.
Citera
2013-03-08, 23:47
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppenizer
Väldigt intressant tråd för mig just nu, sitter och ska söka något att göra när skolan är slut.

Dock har det kommit upp fler och fler graduate-program på sistone, när det tidigare varit trainee-tjänster som gällt för dem som varit sugna på att få en fot in i företaget på det här sättet (expressvägen eller vad man ska säga).

Som jag har fattat det så är det så att en trainee ska få rotera i företaget och prova på olika delar. För att sedan hitta var man passar, eller kunna gå in på management direkt sen. Däremot får man inte nödvändigtvis fast anställning senare, även om det självklart är ens egen och företagets förhoppning att man ska.

Graduate-program å andra sidan verkar vara att man blir fast anställd direkt, men att man under de första 2 åren får lite vidareutbildning i form av kurser, exempelvis inom presentationsteknik och ledarskap.

Har traineeprogrammen utvecklats till graduate-program och trainee bara blivit ett finare namn på provanställning eller har jag missat något? Skulle vara bra med input från någon faktiskt ute på marknaden och se vad ni säger om detta.

Traineeprogram och graduate program är mer eller mindre olika benämningar på samma sak. Du är fortfarande en trainee men programet kan ha olika benämningar.

Det finns traineeprogram som både erbjuder fast anställning från dag 1 och de som inte gör det. Men om det är ett seriöst traineeprogram (passa dig för företag som använder ordet trainee men som inte har ett faktiskt program) är det inte så att man valt det bara för att ge folk provanställningar. Ett traineeprogram är oftast en relativ stor investering för ett företag eftersom du har en eller flera personer som under 12-18 månader får betalt men som inte är en del av linjeorganisationen och till det kommer kostnaden att utbilda och driva programmet.

I övrigt är din beskrivning av ett program är hysat rätt, man går runt i olika delar av företaget och lär sig mer än ett område. Detta kombineras ofta med en del utbildning, mentorskap etc. När man väl är klar går man över i en linjetjänst.

Att man skulle "gå in på management direkt" beror lite på vad du menar med "management" men du ska sannolikt inte förvänta dig att du tar steget från trainee till ledningsgrupp i ett steg, om det inte är på "Bosses bygg och rör" du går ditt program. Däremot är det inte helt ovanligt att man får ta del av ledningsarbetet kanske som assistent till ledningsgruppen eller motsvarande. Men det är inte så att man har ett traineeprogram därför att man behöver nytt folk till ledningsgruppen om 18 månader. Kanske snarare så att man hoppas att du kommer dit om 10-15 år (om vi pratar om ett stort företag)

Styrkan med ett traineeprogram är att du genom att ha sett större delar av hela företaget än om du bara hade börjat arbeta i en tjänst direkt. Därmed bör du ha en bättre förståelse för hela verksamheten vilket på sikt borde kunna göra att du kan ha en snabbare karriär än annars. Men det finns inga genvägar, nyckeln till allt är hårt arbetet över lång tid. Lycka till.
Citera
2014-01-02, 02:07
Medlem
Är det bara nyexaminerade som kan söka trainee eller kan man söka de om man bara har läst kurser (likvärdigt ett program men ej examensarbete osv)?
Citera
2014-01-02, 21:37
Medlem
Goldwaters avatar
Har spanat in en ganska intressant traineeplats på ett svenskt företag. Saknar arbetserfarenhet från för utbildning relevanta arbetsuppgifter, men har sommar- och extrajobbat på företaget som utlyser trainnetjänsten i fråga. Kan det vara en fördel?
Citera
2014-03-15, 22:18
Medlem
Terraries avatar
Finns det någon som har något att säga om Trafikverkets traineeprogram?
Det ska innebära en anställning under traineeperioden med 50% utbildning och 50% direkt arbete som jag förstår efter att jag pratat med chefer inom TV. Lång och ganska utförlig rekryteringsprocess som jag förstår det också med speeddateintrvjuer, iq-test, färdighetsprov, intervju och presentation inför jury.
Citera
2014-03-16, 13:14
Medlem
Generellt bra tips. Jag håller med.
Citera
2014-03-17, 20:46
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Har spanat in en ganska intressant traineeplats på ett svenskt företag. Saknar arbetserfarenhet från för utbildning relevanta arbetsuppgifter, men har sommar- och extrajobbat på företaget som utlyser trainnetjänsten i fråga. Kan det vara en fördel?
Har du en relevant utbildning för tjänsten i fråga och dessutom varit anställd på företaget tidigare hade jag sett det som ett plus då du förhoppningsvis har lite koll på kulturen inom företaget osv. Borde åtminstone hjälpa dig till en intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in