Citat:
Ursprungligen postat av
Pirre77
Bara jag som tycker att säsongen har inletts bra? Vissa av er verkar vara mer otåliga än barn på julafton. Visst, det finns alltid saker som går att förbättra, men som serien nu byggs upp tycker jag är helt okej. Ser verkligen fram emot mötet mellan Jon och Dany!
En intressant "detalj" i sammanhanget är att läckan som kom redan under hösten och som då avfärdades som rena rama fantasierna och "fan fiction", hittills har stämt in i minsta detalj även om kronologin mellan vissa händelser kanske stuvats om en aning mellan avsnitten. Någon med mycket god insyn tycks ha oerhört svårt att hålla tyst.
Ser verkligen fram emot fortsättningen!

Självklart har det startat bra. Bara lite smågrejor man stört sig på. Det har hänt mer på två avsnitt denna säsong än det i princip gjorde under fyra säsonger när man följde Martins jävla evighetsberättelse. Garanterat att gubbjäveln kommer hinna dö innan han skrivit klart, precis som Robert Jordan och hans Waste of Time. Amerikanska fantasyförfattare är helt hopplösa att jaga det helt värdelösa konceptet: "ju mer sidor du spyr ur dig, desto mer betalt får du." Samma koncept som förstört i princip all amerikansk akademisk litteratur, som för det mesta är fruktansvärt dålig.
Jag vet inte hur jag orkade igenom de fyra första säsongerna. I säsong fem började det iaf bli tillstymmelsen till händelser, men fyra första hade samma mönster: det hände någonting överhuvudtaget i avsnitt 8 & 10, annars hände inte ett skit. Det var: avsnitt 2, Jon sadlar hästen, avsnitt 3, Jon rider ut ur borgen. Skjut mig.
Jag gav upp att läsa Sagan om Ringen tre gånger (Tolkien var en urkass författare), jag började läsa Waste of Time, men gav upp efter några böcker och jag kommer inte ens försöka läsa Game of Thrones, för jag vet jag aldrig någonsin kommer orka med Martin heller.
Ju fler karaktärer författare ska ha i sina böcker, desto sämre blir det, för då blir det som i Game of Thrones. Man behöver fasen ett anteckningsblock bredvid (läser jag eller pluggar jag?), de är så många att det tamigfan aldrig händer något av vikt och ens favoritkaraktärer får väl ett kapitel i varje bok, max.
Jag hade
aldrig sett Game of Thrones fram till säsong 7 om det inte vore för att man är så svältfödd på fantasy överhuvudtaget i filmväg. Jag och en kompis brukade skämta om att Daenerys drakar skulle bli fullvuxna till säsong 17 ungefär.
Enda anledningen till att Game of Thrones blivit så lovprisad är ju för att det inte finns någon annan högbudgetfantasy. Svårt att vinna ett race när det bara finns en häst liksom.