Citat:
Ursprungligen postat av
letusjapp
De 4 första säsongerna är ren perfektion i mina ögon. I den 5e börjar det dala även om de fortfarande håller hög klass.
Nu när tjockisen (författaren) lämnar serien och fokuserat på böckerna så har de två tomtarna tagit över. Det har märkts om man säger så.
Det beror ju på tycke och smak. Vi är varandras motsatser och jag antar du läser böckerna? Det gör inte jag, jag orkar inte med amerikanska fantasyförfattare, de är för svamlande och okonkreta. Jag tyckte första fyra säsongerna var frustrerande att se på TV. Tvärtom tycker jag när serien kan lämna den svamlande tjockisen, så tar serien fart för ett format som är lämpat för film och TV, där något signifikant utvecklar sig i högre utsträckning.
Det hela har sin naturliga förklaring i hur bokformat och filmformat lämpar sig.
Böckerna är inte skrivna för att vara en TV-serie. Det måste man ha i beaktande. Varför måste all signifikans för en berättelse vara koncentrerad till slutet? Det är helt orimligt och handlar inte om en levande värld, det handlar om en författares inställning till hur det måste vara.
En bok är inte designad för att läsas ett kapitel i veckan. Skulle man vara begränsad till ett kapitel i veckan i en bok man verkligen gillar, skulle man bli tokig.
Ser man då en TV-serie begränsad till ett kapitel i veckan, där det största som händer är att någon äter fläskfilé och pratar om byggnationerna som haft ett bakslag, så blir man inte så nöjd.
Jag är av den distinkta synpunkten att en scen
måste vara antingen karaktärsutvecklande, världsbildande för läsaren eller storydrivande i en TV-serie. Ta serien Vikings som exempel, som är betydligt mindre påkostad, men som har haft ett händelseförlopp mer lämpat för TV som kastar Game of Thrones i diket.
Alla scener i Vikings är antingen händelsedrivande, karaktärsutvecklande eller världsbildande. I Game of Thrones? Inte riktigt så, där har man scener man undrar varför i helvete de ens är där? Visst, om man ska referera till en fullständigt obetydlig karaktär som kommer ger någon "någorlunda" viktig information (dvs inte alls) tre säsonger/ böcker senare, alltså vafan? Vad är det för soppa man har skapat?
Därför tål jag inte amerikansk fantasy och är glad de har hunnit om gubbjäveln (inte många pengar på det oddset). När författare skriver för skrivandets skull ($$$) och inte berättelsens flyt kan de bara lägga ner.