Citat:
Exakt, men jag tänker ändå att Jon Snow borde ha lite mer än vad han har... vad har han nu, vargskinn? Skinnhandskar?
T.om the Mountain hade bara ett par skinnskor och skinnhandskar. Hade han haft armerade skor hade han inte fått hälsenan avskuren... Då kunde han inte gå längre. Således torde det vara av yttersta intresse att ha armerade skor också. Vad ger det att ha en fet rustning om en smidig kille kan kapa av din möjlighet att stå upp bara för att du snålade in på skorna?
T.om the Mountain hade bara ett par skinnskor och skinnhandskar. Hade han haft armerade skor hade han inte fått hälsenan avskuren... Då kunde han inte gå längre. Således torde det vara av yttersta intresse att ha armerade skor också. Vad ger det att ha en fet rustning om en smidig kille kan kapa av din möjlighet att stå upp bara för att du snålade in på skorna?
Jon Snow har någon typ av läderrustning av lamelltyp. Troligen är det en slags vadderad jacka ("gambeson") med påsydda läderlameller för extra skydd. Han verkar ha skinnhandskar ja, något annat lär både vara för klumpigt i ett slagfält + att det gör att han fryser om fingrarna (tänk på att det är som i oktober-november uppe i The North just nu, som i december-januari ovanför The Wall).
Visst skulle Gregor Clegane kunna ha på sig något typ av benskydd ("greave") för att skydda sig. Jag har dock för mig att sådana benskydd inte var speciellt vanligt när det kom till standardutrustning innan typ 1400- eller 1500-talet. Vanligen skyddade de bara främre delen av underbenet med även om vissa skyddade bakre delen. Av det jag sett av den typen av utrustning brukar det ofta vara som ett benskydd som när man spelar fotboll fast det går ut till tårna (typ en "greave" och en "sabaton" ihopsatta). Dessa drar man sedan på sina stövlar. Det lämnar fortfarande hälsenan exponerad. Bepansrade stövlar har jag dock inte sett, men de kanske fanns.
Sen verkar Gregor Clegane ha både bepansrade handskar och benskydd på sig, eller rättare sagt hade han det i tidigare säsonger. På den sista bilden har han i alla fall på sig armskydd ("vambraces") även om han inte har på sig bepansrade handskar, varför han inte har benskydd på sig vet jag inte men om du kollar på Oberyn har inte han heller det (vilket är förståeligt eftersom Oberyn behöver rörligheten) men du ser även att Lannisters soldater varken har benskydd, bepansrade handskar eller armskydd. Även om det kan vara en miss i produktionen/ett sätt att hålla kostnaderna nere så tolkar jag det även som att Game of Thrones befinner sig i en ålder då skyddet inte är så välutvecklat att arm- och benskydd, plåtrustning och bepansrade handskar var sådär himla vanligt. Det fanns, men inte in någon större utsträckning och användes främst av riddarna när de skulle skydda sig inför tornerspel (se Loras i Tourney of the Hand eller när de krigade (se Tywin när han anländer till Harrenhal, lägg även märke till att hans soldater verkar ha ben- och armskydd).
Hoppas jag inte svamlat till det allt för mycket nu.