2016-06-25, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Exakt, men jag tänker ändå att Jon Snow borde ha lite mer än vad han har... vad har han nu, vargskinn? Skinnhandskar?

T.om the Mountain hade bara ett par skinnskor och skinnhandskar. Hade han haft armerade skor hade han inte fått hälsenan avskuren... Då kunde han inte gå längre. Således torde det vara av yttersta intresse att ha armerade skor också. Vad ger det att ha en fet rustning om en smidig kille kan kapa av din möjlighet att stå upp bara för att du snålade in på skorna?

Jon Snow har någon typ av läderrustning av lamelltyp. Troligen är det en slags vadderad jacka ("gambeson") med påsydda läderlameller för extra skydd. Han verkar ha skinnhandskar ja, något annat lär både vara för klumpigt i ett slagfält + att det gör att han fryser om fingrarna (tänk på att det är som i oktober-november uppe i The North just nu, som i december-januari ovanför The Wall).

Visst skulle Gregor Clegane kunna ha på sig något typ av benskydd ("greave") för att skydda sig. Jag har dock för mig att sådana benskydd inte var speciellt vanligt när det kom till standardutrustning innan typ 1400- eller 1500-talet. Vanligen skyddade de bara främre delen av underbenet med även om vissa skyddade bakre delen. Av det jag sett av den typen av utrustning brukar det ofta vara som ett benskydd som när man spelar fotboll fast det går ut till tårna (typ en "greave" och en "sabaton" ihopsatta). Dessa drar man sedan på sina stövlar. Det lämnar fortfarande hälsenan exponerad. Bepansrade stövlar har jag dock inte sett, men de kanske fanns.

Sen verkar Gregor Clegane ha både bepansrade handskar och benskydd på sig, eller rättare sagt hade han det i tidigare säsonger. På den sista bilden har han i alla fall på sig armskydd ("vambraces") även om han inte har på sig bepansrade handskar, varför han inte har benskydd på sig vet jag inte men om du kollar på Oberyn har inte han heller det (vilket är förståeligt eftersom Oberyn behöver rörligheten) men du ser även att Lannisters soldater varken har benskydd, bepansrade handskar eller armskydd. Även om det kan vara en miss i produktionen/ett sätt att hålla kostnaderna nere så tolkar jag det även som att Game of Thrones befinner sig i en ålder då skyddet inte är så välutvecklat att arm- och benskydd, plåtrustning och bepansrade handskar var sådär himla vanligt. Det fanns, men inte in någon större utsträckning och användes främst av riddarna när de skulle skydda sig inför tornerspel (se Loras i Tourney of the Hand eller när de krigade (se Tywin när han anländer till Harrenhal, lägg även märke till att hans soldater verkar ha ben- och armskydd).

Hoppas jag inte svamlat till det allt för mycket nu.
Citera
2016-06-26, 00:29
Medlem
Imbazs avatar
Dålig nivå på senaste sidan..

Dock grym nivå på senaste avsnittet! Äntligen lite action!!

Jag bara älskar Baelish! Jag dessutom älskar att Stark äntligen är "king of the north"!(heja Stark!)
Undrar vad huset Umber ska bli trogna till nu?( såg dem inte i battlen mellan "the bastards")

Övrig random fråga,
Vem kommer fixa och vem döper John till stark ist för snow?
Senast redigerad av Imbaz 2016-06-26 kl. 00:41.
Citera
2016-06-26, 00:32
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Det kanske har sagts, men för de som undrar vad Starkmännen och Jon bär för rustning (den bruna västen), så ska det vara en coat of plates.
1
2
3
Citera
2016-06-26, 09:54
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har ju nämnts tidigare i tråden att det finns mycket material och potential att adaptera tidigare prequel-händelser som skett i Westeros innan Game of Thrones börjar. HBO har verkligen en skattkista här vad gäller framtida TV-adaptioner efter att de köpt upp rättigheterna till Martins fantasyvärld.

Edit: Angående tittarsiffrorna så är det intressant att nästan alla avsnitt i sjätte säsongen har legat någonstans omkring 7½ miljoner tittare. Sjätte avsnittet var det enda som dök under 7 miljoner gränsen, 6.7 miljoner tittare enligt Wikipedia. I femte säsongen snittade man omkring den siffran, förutom S5E01 och S5E10 som båda hade över 8 miljoner tittare, ett rekord som sjätte säsongen ännu inte har knäckt trots genonsnittlig ökade tittarsiffror.

Sorry för nördighet.

Läste du inte länken? Sjätte säsongen snittar på 23,3 miljoner tittare. Siffrorna du refererar till är ju bara en delsumma, oklart dock vilken sorts tittare/hur man ser avsnittet de avser...
Citera
2016-06-26, 10:00
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Läste du inte länken? Sjätte säsongen snittar på 23,3 miljoner tittare. Siffrorna du refererar till är ju bara en delsumma, oklart dock vilken sorts tittare/hur man ser avsnittet de avser...

Håller mig till Wikipedias siffror som, trots encyklopedins rykte, har enligt mig den bästa översikten över tittarsiffror som jag har sett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Game_o...Viewer_numbers

Att sjätte säsongen snittar 23 miljoner tittare vet jag inte hur man räknar i så fall, men så här ser det ut avsnitt för avsnitt. Efter fjärde säsongen gick HBO ut och sa att GoT snittat över 14 miljoner tittare, vilket var mer än rekordet som Sopranos hade tills dess. Antar att det är något liknande räknesätt man har använt sig av i det här fallet.
Senast redigerad av chessjamt 2016-06-26 kl. 10:06.
Citera
2016-06-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Jon Snow har någon typ av läderrustning av lamelltyp. Troligen är det en slags vadderad jacka ("gambeson") med påsydda läderlameller för extra skydd. Han verkar ha skinnhandskar ja, något annat lär både vara för klumpigt i ett slagfält + att det gör att han fryser om fingrarna (tänk på att det är som i oktober-november uppe i The North just nu, som i december-januari ovanför The Wall).

Visst skulle Gregor Clegane kunna ha på sig något typ av benskydd ("greave") för att skydda sig. Jag har dock för mig att sådana benskydd inte var speciellt vanligt när det kom till standardutrustning innan typ 1400- eller 1500-talet. Vanligen skyddade de bara främre delen av underbenet med även om vissa skyddade bakre delen. Av det jag sett av den typen av utrustning brukar det ofta vara som ett benskydd som när man spelar fotboll fast det går ut till tårna (typ en "greave" och en "sabaton" ihopsatta). Dessa drar man sedan på sina stövlar. Det lämnar fortfarande hälsenan exponerad. Bepansrade stövlar har jag dock inte sett, men de kanske fanns.

Sen verkar Gregor Clegane ha både bepansrade handskar och benskydd på sig, eller rättare sagt hade han det i tidigare säsonger. På den sista bilden har han i alla fall på sig armskydd ("vambraces") även om han inte har på sig bepansrade handskar, varför han inte har benskydd på sig vet jag inte men om du kollar på Oberyn har inte han heller det (vilket är förståeligt eftersom Oberyn behöver rörligheten) men du ser även att Lannisters soldater varken har benskydd, bepansrade handskar eller armskydd. Även om det kan vara en miss i produktionen/ett sätt att hålla kostnaderna nere så tolkar jag det även som att Game of Thrones befinner sig i en ålder då skyddet inte är så välutvecklat att arm- och benskydd, plåtrustning och bepansrade handskar var sådär himla vanligt. Det fanns, men inte in någon större utsträckning och användes främst av riddarna när de skulle skydda sig inför tornerspel (se Loras i Tourney of the Hand eller när de krigade (se Tywin när han anländer till Harrenhal, lägg även märke till att hans soldater verkar ha ben- och armskydd).

Hoppas jag inte svamlat till det allt för mycket nu.

Exakt, du har en poäng och allting verkar vara planerat utefter hur en strid ska sluta. Eftersom The Mountain tidigare haft en bättre täckande armor både på armar och ben/fötter, än vad han hade vs Oberyn så ser jag bara att de strippade hans ben just för att Oberyn skall kunna snitta av hälsenan.

Precis som Bronn vs Ser Vardis, så har Vardis en fin rustning men inget på benen i princip varpå Bronn får in ett snitt som hade varit omöjligt om han hade rustning på benen...
Citera
2016-06-26, 12:38
Medlem
Overminds avatar
HBO har ju gjort bort sig angående Melissandre

Någon som vet hur det fungerar?
Citera
2016-06-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Det kan vara en plothole, det kan också vara så att det inte är halsbandet i sig som ger effekten.
Citera
2016-06-26, 12:50
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Det kan vara en plothole, det kan också vara så att det inte är halsbandet i sig som ger effekten.

Kanske de där dryckerna? Hon måste ha halsbandet + dricka någon "potion" för att behålla effekten?
Citera
2016-06-26, 18:44
Medlem
Pirre77s avatar
1722 personer har redan röstat på säsongsavslutningen inne på IMDB, och precis som avsnitt 9 har det fått 10,0. Kan folk åtminstone vänta tills de sett avsnittet? Eller har det kanske läckt någonstans? Minst sagt störande...
Citera
2016-06-26, 22:57
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
1722 personer har redan röstat på säsongsavslutningen inne på IMDB, och precis som avsnitt 9 har det fått 10,0. Kan folk åtminstone vänta tills de sett avsnittet? Eller har det kanske läckt någonstans? Minst sagt störande...

Du kan ju inte ta IMDB seriöst.... Måste vara en av Världens största trollsidor. Näe du. Håll dig undan den sidan.
Citera
2016-06-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

En teori
http://www.vanityfair.com/hollywood/...de-1-red-woman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera