• 1
  • 2
2007-01-16, 07:49
Medlem
Hejsan.

Har nu haft sömnproblem i ca 3 år som jag inte tagit tag i förens nu pga depression. Först fick jag Flunitrazepam utskrivet 1mg och tuggade dem ett tag, har väl ätit 35 st gånger nu. Men alla senaste gångerna har jag behövt x2 tabletter varje kväll annars somnar jag inte och jag brukar alltid vakna upp ca 3 timmar efter intag och ha väldigt svårt att somna om. Var hos vuxenpsyk igår som skrev ut Imovane till mig, 7,5mg. Men det var precis samma sak som hände. Gick och la mig vid halv 11, somnade runt 11 och vaknade kl 4 och kunde inte somna om sedan dess, var egentligen för trött för att ens gå till skolan med masade mig upp ändå eftersom det ändå var lönlöst att somna om. Dock vid intaget av Imovane hade jag även tagit x2 Oxascand.. vafan sover jag inte för?

Är ingen medicinexpert direkt men jag har hört att flunisarna ska vara starkare, är det någon idé att hålla på med Imovane eller ska jag ringa och be om något starkare, isådanafall vad är nästa steg?

Behöver verkligen hjälp här, eftersom detta har pågått sålänge så orkar jag inte gå upp på morrnarna längren när jag inte får sova mina åtta timmar. Det gick förut men inte längre.
Citera
2007-01-16, 10:56
Medlem
Ang. flunitrazepam kan jag inte säga exakt hur det är, men jag har själv haft Imovane under en period. Imovane är till för insomningsproblem, dvs kort verknings- och halveringstid. Det verkar som om du har både insomningsproblem och problem med att sova hela natten. Då kanske du skulle behöva kombinera med en annan medicin? Förklar för din läkare att du somnar på Imovane men vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

Hoppas du får till det, det är ett helvete det där.
Citera
2007-01-16, 13:09
Medlem
Gromnas avatar
Fråga din läkare om Duonoct är släppt än. Samma sak som Stilnoct, bara det att den utsöndrar först 5mg, sedan efter ett par timmar resterande 2,5mg, vilket gör att du får en boost på ditt sovande och inte vaknar. Är tänkt att fungera så i alla fall.
Citera
2007-01-16, 15:06
Medlem
Tacksam för svaren.

Det sista där lät intressant! ska definivt höra. Men det finns inget liknande ute nu? Jag tänkte på det här med tolerans också, borde inte min bensotolerans vara ganska hög nu med tanke på att jag ätit flunisar varje vardag i typ 3-4 veckor.
Citera
2007-01-16, 20:00
Medlem
Unbalanceds avatar
Flunitrazepam är klart starkare än Imovane, en utav dom starkaste bensodiazepiner och har enorm missbrukspotential,
så ta det lugnt med flunis knaprandet.

En kombination som jag hört mycket bra om är, en insomningsmedicin som Imovane, Stilnoct eller ex. Flunitrazepam
kombinerat med en sömnmedicin - Propavan.
Citera
2007-01-16, 22:32
Medlem
grens avatar
Jag är förvånad att du fått Flunitrazepam före Imovane, men jag antar att läkaren hade någon anledning. Se det inte som positivt, det är hemskt nog att vara beroende av Stilnoct/Imovane.

Delvis andras, men främst mina erfarenheter är så här:

Propavan ger ganska allvarlig "bakfylla" för många här på forumet, men det fungerar utmärkt till det som det är tillverkat för, att sova djupt. Själv är jag fruktansvärt seg dagen efter om jag tagit Propavan.

Theralén i flytande form ger ungefär samma effekt som Propavan och ungefär samma bieffekter. Kanske något bättre med bieffekterna.

Stilnoct fungerade superbt för insomning. Nu verkar jag vara tolerant, men jag har nyligen fått tipset i en annan tråd att Sanofi-Synthelabos Stilnoct verkar ha bättre effekt än generika (kopior).

Imovane är sak samma som Stilnoct, men ger mig en hemsk bieffekt av att allting smakar som ett mindre kemilabb. Vatten smakar helt hemskt eftersom det är så smakneutralt.

Imovane verkar fungera under en lite längre tid än Stilnoct dock, alltså lite mer mot uppvaknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Fråga din läkare om Duonoct är släppt än. Samma sak som Stilnoct, bara det att den utsöndrar först 5mg, sedan efter ett par timmar resterande 2,5mg, vilket gör att du får en boost på ditt sovande och inte vaknar. Är tänkt att fungera så i alla fall.

Duonoct låter verkligen intressant, men jag hittar inget i FASS om det, så jag misstänker att det inte är ute i Apoteken. Faktum är att jag Google inte ens vill kännas vid det. Var har du hittat information om Duonoct?
Citera
2007-01-16, 23:13
Medlem
Angående Flunisarna före imovanen vare för att jag var på ungdommsmottagningen och fick det utskrivet.. av en gynekolog hur som helst som även nämnts tidigare är att jag både ha insomningsproblem och massa uppvaknande under natten och ibland kan jag inte somna om alls.

Men finns det något steg efter Imovane som verkar bättre eftersom det känns värdelöst att sova tre fyra timmar på dem och sedan vakna och inte kunna somna om. Det är precis så med flunitrazepamen också.. dock att det krävs x2 av dem nästan varje kväll även fast det bara är i undantag.

Tänkte höra också ifall jag är i farozonen för att bli bensotorsk? Har som sagt tuggat 35 st flunisar totalt under en månad~ nu. Har nu även fått Oxyscand mot ångesten också. Tycker inte de funkar så bra mot ångesten så några har redan gått, fick 25 st utskriva.

Ang att jag inte tycker Oxyscanden fungerar speciellt bra, kan man även få något bättre där? För ångesten blir verkligen outhärdlig ibland.
Citera
2007-01-16, 23:30
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emse
Angående Flunisarna före imovanen vare för att jag var på ungdommsmottagningen och fick det utskrivet.. av en gynekolog hur som helst som även nämnts tidigare är att jag både ha insomningsproblem och massa uppvaknande under natten och ibland kan jag inte somna om alls.

Men finns det något steg efter Imovane som verkar bättre eftersom det känns värdelöst att sova tre fyra timmar på dem och sedan vakna och inte kunna somna om. Det är precis så med flunitrazepamen också.. dock att det krävs x2 av dem nästan varje kväll även fast det bara är i undantag.

Tänkte höra också ifall jag är i farozonen för att bli bensotorsk? Har som sagt tuggat 35 st flunisar totalt under en månad~ nu. Har nu även fått Oxyscand mot ångesten också. Tycker inte de funkar så bra mot ångesten så några har redan gått, fick 25 st utskriva.

Ang att jag inte tycker Oxyscanden fungerar speciellt bra, kan man även få något bättre där? För ångesten blir verkligen outhärdlig ibland.

Jag har ingen aning faktiskt om det där med "steget efter Imovane". Tror det handlar om någon mildare benzo än den du får.

Se till att få Theralén utskrivet. Det är inte beroendeframkallande, det är billigt, något ångestdämpande, lite avslappnande, något sövande och läkarna verkar inte ha något emot att skriva ut det. Det är inget mirakelmedel i något avseende, men värt att prova iallafall.

Jag får Xanor 1 mg i depot mot min ångest och det fungerar bra. Kolla i Benzon FAQn i drogforumet, så får du säkert lite uppslag, men förvänta dig inte att alla läkare är särskilt frikostiga med sådana här mediciner.
Citera
2007-01-16, 23:33
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emse

Som jag skrev i min förra post, du skulle prova en sömnmedicin som tex. Propavan eller Theralen kombinerat med en
insomningsmedicin som Stilnoct/Imovane.

Att du fick Flunitrazepam som förstahandsval utav läkaren tycker jag är galet, nu vet jag inte din problematik i grund och
botten dock.
Det kan vara enormt lätt att trilla dit på benzo och att vara benzoberoende är inget man vill bli, många resor värre än sömnproblem.

Förutom Imovane och Stilnoct så har du Sonata, fast jag tror den är snäppet under Stilnoct och Imovane.
Ska även finnas en annan insomningsmedicin i stil med Stilnoct, nu minns jag inte dess namn och jag vet även inte om
den införts i Sverige ännu, skriver om jag kommer på det.

Du frågar om du är i farozonen för att bli benzo torsk, jag skulle svara -JA det är du.
Fortsätter du knapra bensodiazepiner var dag så kommer du förr eller senare bli beroende.
Citera
2007-01-16, 23:45
Medlem
Tackar igen för svaren.

Har redan prövat Theralen, funkar inte för något. Blir bara jätte torr i munnen och blir totalseg dagen efter, känner mig inte ett dugg lungnare när det gäller ångesten heller. Har Oxyscand mot ångsten som sagt, haft i två dagar bara iof men hade grov ångest igår fick knappt effekt på 2 st då. Blev lite lugn i kroppen men ångesten dunkade på som fan ändå..

Men nu när jag lagt av med flunitrazepamen, borde det vara lugnt om jag knaprar övrig benso om dagarna då för ångesten?

:EDIT: Eftersom jag slutat med flunitrazepam nu borde väl min resistans gå ned? eller väger Oxyscanden upp för det.. tänkte bara på att två oxysar inte hjälpte något för ångesten, något med resistans?
Citera
2007-01-16, 23:58
Medlem
Jag tycker den här benzomissbruksskräcken är fruktansvärt överdriven. Det är ju i princip det första man hör när det pratas om sömntabletter och lugnande, hur fruktansvärt beroendeframkallande det är. Om du äter en sömntablett varje natt som är ett benzopreparat eller liknande (Zolpidem och Zopiklon är väldigt lika) samt äter lugnande som också är ett benzopreparat så kommer du troligtvis få en något höjd tolerans efter ett tag, tabletterna kommer alltså att fungera men inte lika bra som dem gjorde från allra första början. Det här scenariot som målas upp att man bara behöver högre och högre doser och får mer och mer ångest vet jag inte riktigt var det kommer ifrån, troligtvis från någon nykterhetsorganisation eller nåt där dem har samlat ihop de värsta skräckexemplen av benzodiazepinmissbruk och försöker utmåla det som någon slags generell sanning.

EDIT: Jag misstänker att många läkares ovilja att skriva ut lugnande inte bara handlar om vad de anser vara bäst för patienten utan att de kanske handlar om ett visst politiskt tryck. Den vanligaste anledningen till indragna läkarlegitimationer är vad byråkraterna hos HSAN och Socialstyrelsen anser vara överförskrivning av narkotiska preparat.
Citera
2007-01-17, 00:07
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag tycker den här benzomissbruksskräcken är fruktansvärt överdriven. Det är ju i princip det första man hör när det pratas om sömntabletter och lugnande, hur fruktansvärt beroendeframkallande det är. Om du äter en sömntablett varje natt som är ett benzopreparat eller liknande (Zolpidem och Zopiklon är väldigt lika) samt äter lugnande som också är ett benzopreparat så kommer du troligtvis få en något höjd tolerans efter ett tag, tabletterna kommer alltså att fungera men inte lika bra som dem gjorde från allra första början. Det här scenariot som målas upp att man bara behöver högre och högre doser och får mer och mer ångest vet jag inte riktigt var det kommer ifrån, troligtvis från någon nykterhetsorganisation eller nåt där dem har samlat ihop de värsta skräckexemplen av benzodiazepinmissbruk och försöker utmåla det som någon slags generell sanning.

Det är jävligt roligt att läsa, för jag tänkte skapa en tråd för bara några timmar sedan då jag undrade över varför läkarna är så restriktiva med benzo. Om jag förstått så är benzo som SSRI - de som är sjuka får effekt, de som inte är sjuka känner inte ett skit. Är det bättre att folk går och mår dåligt, bara för att de ska slippa bli beroende?

Visst... folk kan missbruka benzo med alkohol och blir lite "tokiga", men man kan ju inte anpassa sjukvården efter hur folk missbrukar. Det är ju bättre att få rehabilitering och under tiden slippa ångesten, tills man löst det som ger en ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in