2004-03-03, 15:35
Då en stor del av frågorna här på detta forum handlar om bensodiazepiner, tänkte jag skriva en FAQ. Läs gärna innan ni ställer nån fråga om dem, ska försöka svara på de vanligaste funderingarna här, moderator får gärna klistra tråden.
En mer inriktad FAQ på "Z-droger" finns här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=542431
Vad är bensodiazepiner?
Bensodiazepiner är en grupp substanser, som påverkar centrala nervsystemet genom att de stimulerar transmissionen av signalsubstansen GABA (Gamma Amino Butyric Acid). De fungerar på ett någorlunda komplicerat sätt som kan beskrivas i korthet. Mellan nervcellerna finns ett "membran". På ena sidan finns klorid-joner, och när GABA påverkar detta membran (klorid-jonerna passerar genom membranet), minskar spänningen i nervcellen, vilket i sin tur leder till minskad ångest, oro & ökad trötthet.
Vilka läkemedel i Sverige är bensodiazepiner?
Nitrazepam: (Apodorm, Mogadon, Nitrazepam)
Flunitrazepam: (Flunitrazepam, Fluscand, Rohypnol)
Triazolam: (Halcion, Triazolam)
Midazolam: (Dormicum, Midazolam), Finns endast som injektionspreparat.
Diazepam: (Apozepam, Diazepam, Stesolid, Valium), Valium är dock ej längre registrerat i Sverige
Oxazepam: (Oxascand, Sobril)
Lorazepam: (Temesta)
Alprazolam: (Alprazolam, Xanor)
Klonazepam: (Iktorivil)
Imovane & Stilnoct då?
Dessa är inte riktiga bensodiazepiner i kemisk bemärkelse, men verkar på samma sätt som ovanstående, substanserna heter Zopiklon (Imovane), Zolpidem (Stilnoct) samt Zaleplon (Sonata).
Är de olagliga?
Alla bensodiazepiner är klassade som narkotika, Flunitrazepam i klass II, Zopiklon & Zolpidem i klass V och de övriga i klass IV. Alltså, de är olagliga att inneha, förtära, sälja, ge bort m.m. Undantaget är naturligtvis om du fått de på recept.
Hur mycket kan jag ta?
Bensodiazepiner har låg toxicitet, alltså de är ganska ogiftiga. De terapeutiska dagliga doserna samt anvädningsområde, för de preparat som finns i Sverige är:
Nitrazepam: 2,5-10 mg, Sömnmedel
Flunitrazepam: 0,5-2 mg, Sömnmedel
Triazolam: 0,125-0,5 mg, Sömnmedel
Midazolam: 2-7,5 mg, Sömnmedel
Diazepam: 2-20 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Oxazepam: 5-100 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Lorazepam: 2-10 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Alprazolam: 0,5-6 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Klonazepam: 0,5-8 mg, Antiepileptikum
Zopiklon: 5-7,5 mg, Sömnmedel
Zolpidem: 5-10 mg, Sömnmedel
Zaleplon: 10 mg, Sömnmedel
Men jag vill "flumma" på dom, hur mycket ska jag ta då?
Den högre dosen i tabellen ovan, kan överskridas ganska rejält, den högre dosen kan åtmistonde dubblas för de flesta, utan att det är skadligt. Prova dig fram, ta högsta dosen, vänta nån timme. Känner du inget då så kan du ta mer.
Hur blir jag påverkad av bensodiazepiner?
De flesta blir lugna och avslappnade av dem. Avtrubbade och slöa är också vanligt. I kombination med alkohol, kan de dock ge upphov till sk. paradoxala reaktioner. Dvs att man reagerar precis tvärt om. Man blir uppåt, pratglad o i värsta fall våldsam.
Är det farligt att kombinera bensodiazepiner med alkohol?
Nej, rent fysiskt är det inte farligt. Men, det kan påverka omdömmet rejält. En del kan "flippa ur" helt, och hitta på helt idiotiska saker. Rohypnol o alkohol är ju ett välkänt exempel på detta.
Finns det någon som dött av bensodiazepiner?
Ja, det finns ett par fall registrerade. Alprazolam: (25-50 mg, plus 2 promille alkohol gav letal intoxikation). Triazolam: (4-30 mg har givit letala intoxikationer). Som synes är det väldigt höga doser.
Jag har aldrig testat bensodiazepiner innan, hur mycket ska jag ta då?
Ett tips är att börja med liten dos. Det är väldigt individuelt hur folk reagerar på bensodiazepiner. Prova utan alkohol. Det värsta som kan hända är att du blir så trött att du somnar. Ett exempel är, jag åt dagligen 6 mg Alprazolam, drack alkohol till men blev inte särskilt mycket mer påverkad, gav dock bort en 2 mg:s tablett till en kompis och hon "däckade" av den (utan alkohol).
Men sömntabletter & alkohol, det använder ju folk för att ta livet av sig?
Ja, på 60-70 talet så bestod sömntabletterna av sk. barbiturater. Dessa är dock oerhört farliga att blanda med alkohol. Dessa finns inte längre kvar på marknaden (undantaget ett antiepileptikum, Fenemal). Numera är de ersatta av bensodiazepiner och andra preparat.
Jag har har fått tag i tabletter utomlands som är lugnande/sömnmedel, kan jag "flumma" på dem?
Kolla för det första vad det innehåller, hittar du inte det, så sök på nätet efter info. Barbiturat-tabletter finns fortfarande utomlands, och kan som sagt vara farliga. Det finns ett 40-tal bensodiazepiner som används som läkemedel, men endast 12 st i Sverige.
Varför är bensodiazepiner så farliga då?
(Tack Nemesis1, glömde bort detta, men ack så viktiga ämne!) Jo tyvärr så vänjer sig kroppen vid konternuerligt intag av bensodiazepiner. Efter ett tag, låt säga att du exempelvis tagit 10 mg Sobril dagligen i ett par månader. Sen märker du att du än en gång får ångest, rastlöshet o liknande. Då är kroppen tillvänjd, och du måste ha högre dos för att uppnå samma effekt!
Men då kan jag ju bara sluta med det?
Nej, tyvärr! Om det vore så enkelt... Du blir beroende av bensodiazepiner, på samma sätt som Heroin, Nikotin & Amfetamin. Både psykiskt o fysiskt. Man brukar säga att benso-abstinensen sitter i lika många månader, som år du ätit pillrena.
Jaja, men då kan jag ju bara öka dosen så det lättar!!!
Det finns inga dokumenterade långsiktiga skador orsakade av bensodiazepiner, men jag har personligen stött på personer, som är "förstörda av bensodiazepiner". Dessa personer har inte fått några direkta skador, men jag märker på dem att de är "som zombies". Exempelvis känner jag en kvinna, som tar 2 mg Flunitrazepam för att kunna sova middag!.
Jaja, men jag vill ha det utskrivet i alla fall!
Läkarna brukar aldrig skriva ut dessa medel i första hand. Men efter ett antal läkarbesök, då du provat Atarax, Esucos, Inderal/Propanolol, Propavan o ev. nåt Anti-deppressivt samt alla andra "alternativa" lugnande/sömn-medel. Det krävs att du har riktig ångest och oro för att få det. Själv tog det flera år innan jag fick mina bensodiazepiner. Tjata inte om dem, läkare är trots allt rätt klyftiga. Det går inte bara att komma o säga:
- Hej, jag kan inte sova. Jag behöver Rohypnol, 200 st!
Och till sist, en lista över kända bensodiazepiner, tyvärr ej helt komplett med alla fakta:
Substans & Ekvivalent Dos
Alprazolam = 1 mg
Bromazepam = 6 mg
Bentazepam = ?
Brotizolam = 0,5 mg
Cinolazepam = ?
Diazepam = 10 mg
Delorazepam = ?
Doxefazepam = ?
Estazolam = 2 mg
Etizolam = ?
Etylloflazepat = 2 mg
Fludiazepam = ?
Flunitrazepam = 1 mg
Flurazepam = 30 mg
Halazepam = 80 mg
Haloxazolam = ?
Kamazepam = ?
Ketazolam = 15 mg
Klobazam = 20 mg
Klonazepam = 0,5 mg
Klorazepat = 20 mg
Klordiazepoxid = 25 mg
Klotiazepam = 7,5 mg
Kloxazolam = 1,5 mg
Loprazolam = 1,5 mg
Lorazepam = 1 mg
Lormetazepam = 1,5 mg
Medazepam = 10 mg
Mexazolam = ?
Midazolam = 5 mg
Nimetazepam = ?
Nitrazepam = 5 mg
Nordazepam = 5 mg
Oxazepam = 30 mg
Oxazolam = ?
Pinazepam = 15 mg
Prazepam = 20 mg
Quazepam = 15 mg
Temazepam = 20 mg
Tetrazepam = 30 mg
Tofisopam = ?
Triazolam = 0,5 mg
Zaleplon = 20 mg
Zolpidem = 20 mg
Zopiklon = 15 mg
Fattas något, så skriv, så ska jag försöka svara på det! Uppdaterar när jag kommer på ny info också!
En mer inriktad FAQ på "Z-droger" finns här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=542431
Vad är bensodiazepiner?
Bensodiazepiner är en grupp substanser, som påverkar centrala nervsystemet genom att de stimulerar transmissionen av signalsubstansen GABA (Gamma Amino Butyric Acid). De fungerar på ett någorlunda komplicerat sätt som kan beskrivas i korthet. Mellan nervcellerna finns ett "membran". På ena sidan finns klorid-joner, och när GABA påverkar detta membran (klorid-jonerna passerar genom membranet), minskar spänningen i nervcellen, vilket i sin tur leder till minskad ångest, oro & ökad trötthet.
Vilka läkemedel i Sverige är bensodiazepiner?
Nitrazepam: (Apodorm, Mogadon, Nitrazepam)
Flunitrazepam: (Flunitrazepam, Fluscand, Rohypnol)
Triazolam: (Halcion, Triazolam)
Midazolam: (Dormicum, Midazolam), Finns endast som injektionspreparat.
Diazepam: (Apozepam, Diazepam, Stesolid, Valium), Valium är dock ej längre registrerat i Sverige
Oxazepam: (Oxascand, Sobril)
Lorazepam: (Temesta)
Alprazolam: (Alprazolam, Xanor)
Klonazepam: (Iktorivil)
Imovane & Stilnoct då?
Dessa är inte riktiga bensodiazepiner i kemisk bemärkelse, men verkar på samma sätt som ovanstående, substanserna heter Zopiklon (Imovane), Zolpidem (Stilnoct) samt Zaleplon (Sonata).
Är de olagliga?
Alla bensodiazepiner är klassade som narkotika, Flunitrazepam i klass II, Zopiklon & Zolpidem i klass V och de övriga i klass IV. Alltså, de är olagliga att inneha, förtära, sälja, ge bort m.m. Undantaget är naturligtvis om du fått de på recept.
Hur mycket kan jag ta?
Bensodiazepiner har låg toxicitet, alltså de är ganska ogiftiga. De terapeutiska dagliga doserna samt anvädningsområde, för de preparat som finns i Sverige är:
Nitrazepam: 2,5-10 mg, Sömnmedel
Flunitrazepam: 0,5-2 mg, Sömnmedel
Triazolam: 0,125-0,5 mg, Sömnmedel
Midazolam: 2-7,5 mg, Sömnmedel
Diazepam: 2-20 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Oxazepam: 5-100 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Lorazepam: 2-10 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Alprazolam: 0,5-6 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Klonazepam: 0,5-8 mg, Antiepileptikum
Zopiklon: 5-7,5 mg, Sömnmedel
Zolpidem: 5-10 mg, Sömnmedel
Zaleplon: 10 mg, Sömnmedel
Men jag vill "flumma" på dom, hur mycket ska jag ta då?
Den högre dosen i tabellen ovan, kan överskridas ganska rejält, den högre dosen kan åtmistonde dubblas för de flesta, utan att det är skadligt. Prova dig fram, ta högsta dosen, vänta nån timme. Känner du inget då så kan du ta mer.
Hur blir jag påverkad av bensodiazepiner?
De flesta blir lugna och avslappnade av dem. Avtrubbade och slöa är också vanligt. I kombination med alkohol, kan de dock ge upphov till sk. paradoxala reaktioner. Dvs att man reagerar precis tvärt om. Man blir uppåt, pratglad o i värsta fall våldsam.
Är det farligt att kombinera bensodiazepiner med alkohol?
Nej, rent fysiskt är det inte farligt. Men, det kan påverka omdömmet rejält. En del kan "flippa ur" helt, och hitta på helt idiotiska saker. Rohypnol o alkohol är ju ett välkänt exempel på detta.
Finns det någon som dött av bensodiazepiner?
Ja, det finns ett par fall registrerade. Alprazolam: (25-50 mg, plus 2 promille alkohol gav letal intoxikation). Triazolam: (4-30 mg har givit letala intoxikationer). Som synes är det väldigt höga doser.
Jag har aldrig testat bensodiazepiner innan, hur mycket ska jag ta då?
Ett tips är att börja med liten dos. Det är väldigt individuelt hur folk reagerar på bensodiazepiner. Prova utan alkohol. Det värsta som kan hända är att du blir så trött att du somnar. Ett exempel är, jag åt dagligen 6 mg Alprazolam, drack alkohol till men blev inte särskilt mycket mer påverkad, gav dock bort en 2 mg:s tablett till en kompis och hon "däckade" av den (utan alkohol).
Men sömntabletter & alkohol, det använder ju folk för att ta livet av sig?
Ja, på 60-70 talet så bestod sömntabletterna av sk. barbiturater. Dessa är dock oerhört farliga att blanda med alkohol. Dessa finns inte längre kvar på marknaden (undantaget ett antiepileptikum, Fenemal). Numera är de ersatta av bensodiazepiner och andra preparat.
Jag har har fått tag i tabletter utomlands som är lugnande/sömnmedel, kan jag "flumma" på dem?
Kolla för det första vad det innehåller, hittar du inte det, så sök på nätet efter info. Barbiturat-tabletter finns fortfarande utomlands, och kan som sagt vara farliga. Det finns ett 40-tal bensodiazepiner som används som läkemedel, men endast 12 st i Sverige.
Varför är bensodiazepiner så farliga då?
(Tack Nemesis1, glömde bort detta, men ack så viktiga ämne!) Jo tyvärr så vänjer sig kroppen vid konternuerligt intag av bensodiazepiner. Efter ett tag, låt säga att du exempelvis tagit 10 mg Sobril dagligen i ett par månader. Sen märker du att du än en gång får ångest, rastlöshet o liknande. Då är kroppen tillvänjd, och du måste ha högre dos för att uppnå samma effekt!
Men då kan jag ju bara sluta med det?
Nej, tyvärr! Om det vore så enkelt... Du blir beroende av bensodiazepiner, på samma sätt som Heroin, Nikotin & Amfetamin. Både psykiskt o fysiskt. Man brukar säga att benso-abstinensen sitter i lika många månader, som år du ätit pillrena.
Jaja, men då kan jag ju bara öka dosen så det lättar!!!
Det finns inga dokumenterade långsiktiga skador orsakade av bensodiazepiner, men jag har personligen stött på personer, som är "förstörda av bensodiazepiner". Dessa personer har inte fått några direkta skador, men jag märker på dem att de är "som zombies". Exempelvis känner jag en kvinna, som tar 2 mg Flunitrazepam för att kunna sova middag!.
Jaja, men jag vill ha det utskrivet i alla fall!
Läkarna brukar aldrig skriva ut dessa medel i första hand. Men efter ett antal läkarbesök, då du provat Atarax, Esucos, Inderal/Propanolol, Propavan o ev. nåt Anti-deppressivt samt alla andra "alternativa" lugnande/sömn-medel. Det krävs att du har riktig ångest och oro för att få det. Själv tog det flera år innan jag fick mina bensodiazepiner. Tjata inte om dem, läkare är trots allt rätt klyftiga. Det går inte bara att komma o säga:
- Hej, jag kan inte sova. Jag behöver Rohypnol, 200 st!
Och till sist, en lista över kända bensodiazepiner, tyvärr ej helt komplett med alla fakta:
Substans & Ekvivalent Dos
Alprazolam = 1 mg
Bromazepam = 6 mg
Bentazepam = ?
Brotizolam = 0,5 mg
Cinolazepam = ?
Diazepam = 10 mg
Delorazepam = ?
Doxefazepam = ?
Estazolam = 2 mg
Etizolam = ?
Etylloflazepat = 2 mg
Fludiazepam = ?
Flunitrazepam = 1 mg
Flurazepam = 30 mg
Halazepam = 80 mg
Haloxazolam = ?
Kamazepam = ?
Ketazolam = 15 mg
Klobazam = 20 mg
Klonazepam = 0,5 mg
Klorazepat = 20 mg
Klordiazepoxid = 25 mg
Klotiazepam = 7,5 mg
Kloxazolam = 1,5 mg
Loprazolam = 1,5 mg
Lorazepam = 1 mg
Lormetazepam = 1,5 mg
Medazepam = 10 mg
Mexazolam = ?
Midazolam = 5 mg
Nimetazepam = ?
Nitrazepam = 5 mg
Nordazepam = 5 mg
Oxazepam = 30 mg
Oxazolam = ?
Pinazepam = 15 mg
Prazepam = 20 mg
Quazepam = 15 mg
Temazepam = 20 mg
Tetrazepam = 30 mg
Tofisopam = ?
Triazolam = 0,5 mg
Zaleplon = 20 mg
Zolpidem = 20 mg
Zopiklon = 15 mg
Fattas något, så skriv, så ska jag försöka svara på det! Uppdaterar när jag kommer på ny info också!
)