2007-01-08, 22:46
Medlem
grens avatar
Hej!

Jag har i nästan ett års tid använt Stilnoct eller generika för att kunna somna på kvällen. Först tog jag bara halva tabletten (5 mg), ökade till 10 mg och sen fick jag boosta med någon alkohol innan läggdags. Nu är de helt verkningslösa i dessa doser, så jag bad om någonting annat av doktorn, som skrev ut Imovane (zopiklon). Det visade sig ge samma dåliga effekt, så jag antar att de påverkar en på samma vis.

Stilnoct är ett mirakelmedel för någon som jag med insomningsproblem. Jag förstår att det är lite individuellt, men hur länge bör jag ha uppehåll innan jag får fullgod effekt av tabletterna igen?

Vad finns det för alternativ som läkaren kan tänkas skriva ut?
Citera
2007-01-09, 02:20
Medlem
Zolpidem och Zopiclon är de insomningstabletter jag känner till som har någon verkan (jag räknar bort olika antihistaminer och neuroleptika) som läkare kan tänka sig att skriva ut. Det finns ju Bensodiazepiner som är sömntabletter också, men det anses vara mer beroendeframkallande (min åsikt är att de antagligen är precis lika beroendeframkallande) och skrivs inte lika ofta ut. Att boosta med alkohol tycker jag låter som en dålig ide, min erfarenhet av att dricka alkohol tillsammans med sömntabletter och liknande är att man kanske känner sig lite fullare samtidigt som medicinernas verkan förstörs, jag blir i princip bara full istället för sövd eller ångestdämpad. Plus att jag tycker man sover sämre överlag om man har druckit.

Jag käkar själv Zolpidem och har käkat Zopiklon. Jag har själv inte märkt av någon vidare toleransökning, jag äter 1½ per natt. Däremot så verkar de olika starkt från natt till natt. Ibland händer det helt enkelt ingenting när jag tar dem och ibland verkar de starkare än vanligt. Skulle gissa på att det kan ha att göra med ens övriga stressnivå, hur man mår och hur man har sovit natten innan och såna saker att göra.

Jag ber alltid att få Sanofi-Synthelabos Stilnoct när jag är på apoteket, både jag och folk jag känner har upplevt viss generika som sämre. Jag åt 2 per natt när jag hade generika och somnade ofta inte ändå utan var uppe och åt på natten. Nu har jag Sanofi-Synthelabos Stilnoct och sover nästan varje natt.

Många människor (typ hälften av alla människor tror jag att jag har läst någonstans) får ökad tolerans vid användning av såna här läkemedel (bensodiazepiner och liknande). Om Stilnoct fungerar bra och du sen utvecklar en tolerans så finns det ganska god anledning att tro att andra sömntabletter skulle orsaka en toleransökning också.
Citera
2007-01-09, 10:49
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
...

Jag bockar och bugar för ett mycket utförligt svar! Det att generika skulle kunna vara sämre har jag aldrig haft någon tanke på. Det ska jag tänka på till nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in