2005-08-23, 20:33
Medlem
phreakdentas avatar
Riktigt bra tips som kommit in hittills, fortsätt gärna om ni vet mer. Såg att ambient nämdes, är det genren för den här sortens musik? Har haft lite funderingar på det förut.

Finns nästan inget bättre än ett mörk rum och ett par bra hörlurar spelandes någon drömmusik, blir nästan som någon form av meditation. Kan bli tårögd för mindre...
Citera
2005-08-23, 20:53
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jopp. Det var inte direkt någon rekommendation från min sida men folk som lyssnar på Vangelis tenderar att ha Kitaro i sina skivsamlingar.
Hehe.. nej, jag anade att du inte rekommenderade Kitaro. Jag har nästan allt som Vangelis gjort i skivhyllan, han är ett musikaliskt geni.. men Kitaro.. njae.. inte en enda platta faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Riktigt bra tips som kommit in hittills, fortsätt gärna om ni vet mer. Såg att ambient nämdes, är det genren för den här sortens musik? Har haft lite funderingar på det förut.

Finns nästan inget bättre än ett mörk rum och ett par bra hörlurar spelandes någon drömmusik, blir nästan som någon form av meditation. Kan bli tårögd för mindre...
Mike Oldfields musik är kanske inte vad jag skulle kalla för ambient, han är svårkategoriserad.. Ambient musik är snarare det som Brian Eno sysslar med, långsamma ljudlandskap som ofta är minimalistiska,få instrument (oftast synthar) och drömskt i stilen.

Ge Vangelis en chans, du kommer inte att ångra dig. Att lyssna på soundtracket till Blade Runner i hörlurar är en upplevelse, även om man inte har sett filmen.
Citera
2005-08-24, 13:17
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Mike Oldfields musik är kanske inte vad jag skulle kalla för ambient, han är svårkategoriserad

Jo, det är väldigt svårt att sätta en stämpel på hans musik, men jag skulle nästan vilja klassa det som en form av ambient, med inslag av gitarr och en massa andra instrument. Men skiljer ju sig från platta till platta...

Lyssnar man på The Songs of Distant Earth så är det nästan ambient rätt igenom, i mitt tycke.
Citera
2005-08-24, 13:50
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Jo, det är väldigt svårt att sätta en stämpel på hans musik, men jag skulle nästan vilja klassa det som en form av ambient, med inslag av gitarr och en massa andra instrument. Men skiljer ju sig från platta till platta...

Lyssnar man på The Songs of Distant Earth så är det nästan ambient rätt igenom, i mitt tycke.
Oldfield sysslar ju med lite allt möjligt, gitarrbaserad, etno, filmmusik (Killing Fields), pop... Songs of distant earth är väl rätt ambient, håller med.. inte hört den plattan på många år men du har säkert rätt.
Citera
2005-08-24, 14:00
Medlem
Magnus Brages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Söker efter musik med samma flumpotential som Mike Oldfields låtar. Som går att drömma iväg in i och som ger känslor. Viserligen finns det rätt många skivor av honom, men börjar tröttna på de flesta. Svårt att beskriva vad det är jag är ute efter, men ni förstår säkert om ni hört lite av hans låtar...

Några tips?

Yes-Jon Andersson har sjungit på Mike Oldfields platta crises

Vangelis- mycket pampigare och inte lika poppigt som Oldfield
Tangerine Dream- bra mycket flummigare iaf 60-80 talsskivorna.
Jarre- har sin egen oefterhärmliga stil..vad gör han nuförtiden?
Citera
2005-10-11, 07:03
Medlem
Soft musik

Jag märkte när jag gick igenom alla listor att de flesta lyssnar på Metal, hiphop elle trance typ. Men finns det ingen som lyssnar på sånt som Howie day och James Blunt?? Vill gärna veta lite mer liknande band.. Så om nån har några tips?
Citera
2005-11-18, 20:26
Awaiting Email Confirmation
benskydds avatar
Artister som Manu Chao

Jag lyssnar mycket på Manu Chao och speciellt hans live-skiva . Är det nån som kan tipsa artister i samma stil?
Citera
2005-11-19, 20:39
Awaiting Email Confirmation
benskydds avatar
Ingen ?
Citera
2005-11-20, 00:57
Medlem
Aquabots avatar
Enligt Allmusic.com så ska följande artister likna Manu Chao: Café Tacuba, Kevin Johansen och Amparanoia. Antar att du redan kollat in Mano Negra...
Citera
2005-11-20, 01:27
Medlem
Rubbes avatar
Amadou & Mariam eller vad de nu heter har ju producerats av just Manu Chao och kör lite i samma stil. Jag har bara hört deras senaste och den var otroligt Manu Chao-influerad iaf
Citera
2005-11-28, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajax2002
Tjo. Söker lite western musik som nu kommer behövas till en film.
Den typen av western liknande musik jag letar efter kan höras exempelvis på www.reddeadrevolver.com . Låt sidan tankas färdigt och lyssna igenom bakgrundslåten som spelas.

Alltså, en westernmusik utan lyric. Skulle vara perfekt om nån visste nått samlingsalbum med bara sån musik.
Najs! Nån som vet vad låten på sidan heter?
Spagetti Western är fina grejer det!!
Citera
2005-12-21, 20:33
Medlem
Bullsquids avatar
Tips på liknande musik

jag gillar band som radiohead, kent, coldplay, belle & sebastian, pink floyd och sigur ros.
finns det fler band som spelar ungefär samma sorts musik som jag kanske missat? vet inte riktigt vilken genre alla de här banden spelar men skulle väl säga att det låter som nån lugn melodisk rock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in