Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jopp. Det var inte direkt någon rekommendation från min sida men folk som lyssnar på Vangelis tenderar att ha Kitaro i sina skivsamlingar.
Hehe.. nej, jag anade att du inte rekommenderade Kitaro. Jag har nästan allt som Vangelis gjort i skivhyllan, han är ett musikaliskt geni.. men Kitaro.. njae.. inte en enda platta faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Riktigt bra tips som kommit in hittills, fortsätt gärna om ni vet mer. Såg att ambient nämdes, är det genren för den här sortens musik? Har haft lite funderingar på det förut.
Finns nästan inget bättre än ett mörk rum och ett par bra hörlurar spelandes någon drömmusik, blir nästan som någon form av meditation. Kan bli tårögd för mindre...
Mike Oldfields musik är kanske inte vad jag skulle kalla för ambient, han är svårkategoriserad.. Ambient musik är snarare det som Brian Eno sysslar med, långsamma ljudlandskap som ofta är minimalistiska,få instrument (oftast synthar) och drömskt i stilen.
Ge Vangelis en chans, du kommer inte att ångra dig. Att lyssna på soundtracket till Blade Runner i hörlurar är en upplevelse, även om man inte har sett filmen.