2025-01-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Bäste Karl17 Gustaf, det är en "visentlig" skillnad på att försvara alternativt förklara. Det vill säga, jag försvarar inte hot eller störande av jakten, det jag ville peka på är att somliga (jägare) tar till överdrifter när de talar om jaktsabotage och hot. Det är inte okey att hota eller hänga ut folk på nätet men där är ni mycket inkonsekventa, för det förekommer trakasserier även från jägarsidan.
Att påstå något annat är lögn.
Att licensjakten är ett demokratiskt beslut taget av regering och riksdag, är en sanning med modifikation. Innan den första licensjakten som ägde rum 2010, så hotade jägarförbunden med att risken för att illegal jakt skulle öka om man inte fick till licensjakt. Eller, för att citera Gunnar Glöersen, om det inte blir licensjakt så är risken stor att jägarna löser det "by the italian way".
Forskarna på SLU, släppte fram licensjakten i tron på att det skulle öka acceptansen för varg och på så vis minska den illegala jakten men så blev inte fallet.
Jägarförbunden d.v.s. ca. 2,7% av befolkningen har lobbat hårt för att få till licensjakt och förenklade skyddsjaktsregler, allt med syftet att skjuta sönder den kraftigt inavlade vargstammen.
Det är inte politikerna som skall bestämma hur små våra rovdjurspopulationer skall vara, utan det skall bestämmas utifrån vetenskapliga grunder och inte på varghatande politikers agg mot rovdjur.
Att framställa jägarna som något sags hjältar so ställer upp för staten är bara löjeväckande, för licenjakten tillkom som sagt efter en mycket kraftig lobbyism från en liten jägarkår, med inflytelserika medlemmar. Man kan likna jägarkåren, med matadoren i "Tjuren Ferdinand" som ligger och sparkar sig trötta för att få visa hur tappra dom är.

Högt ärade Grodolog! Kan du inte ta av dig foliehatten så att vi kan hålla en sansad diskussion. Du vill ha det till att regeringen gav efter för jägarkåren som hotade med tjuvjakt om de inte fick licensjakt. Det stämmer inte. Det fanns flera anledningar till att man införde licensjakt 2010. Framför allt hade man uppnått det etappmål om 20 föryngringar som regeringen tidigare (2000) hade beslutat om. Man hade alltså kommit upp i en vargpopulation som kunde förvaltas med hjälp av jakt. Det har aldrig varit avsikten att vargstammen ska växa okontrollerat i Sverige. Så gott som all jakt, framför allt jakt på statens vilt, utgår från två betingelser: Viltstammens storlek och viltstammens påverkan på mänsklig aktivitet. Genom inventeringar tar man reda på viltstammens storlek och genom en avvägning av olika intressen kan man kartlägga viltstammens påverkan på mänsklig aktivitet. Och anledningen till att man började begränsa vargstammens tillväxt var just att minska konflikter mellan varg och människa. Men det var (och är!) inte bara eller ens i huvudsak jägares intressen som skulle skyddas. Det framgår med all önskvärd tydlighet i propositionen En ny rovdjursförvaltning (2008/09:210). Jag föreslår att du läser den.
Citera
2025-01-11, 16:37
Medlem
Hur många jägare deltog i licensjakten i Tiveden, Kesberget resp. Klyftamon?
Citera
2025-01-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hur många jägare deltog i licensjakten i Tiveden, Kesberget resp. Klyftamon?
Men för i helvete amatoll. Lär dig googla! Tror du att folk sitter och servar en dåre som dig med svar? Här skrivit det förut men räkna antal idiotiska frågor du har och ta dig en fundering.
OT så är det inte bra att ett revir i Värmland ät tomt men Grodologen blir ju våt av såna uppgifter men det kan ju vara så enkelt att de ätit upp allt där.
Citera
2025-01-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Högt ärade Grodolog! Kan du inte ta av dig foliehatten så att vi kan hålla en sansad diskussion. Du vill ha det till att regeringen gav efter för jägarkåren som hotade med tjuvjakt om de inte fick licensjakt. Det stämmer inte. Det fanns flera anledningar till att man införde licensjakt 2010. Framför allt hade man uppnått det etappmål om 20 föryngringar som regeringen tidigare (2000) hade beslutat om. Man hade alltså kommit upp i en vargpopulation som kunde förvaltas med hjälp av jakt. Det har aldrig varit avsikten att vargstammen ska växa okontrollerat i Sverige. Så gott som all jakt, framför allt jakt på statens vilt, utgår från två betingelser: Viltstammens storlek och viltstammens påverkan på mänsklig aktivitet. Genom inventeringar tar man reda på viltstammens storlek och genom en avvägning av olika intressen kan man kartlägga viltstammens påverkan på mänsklig aktivitet. Och anledningen till att man började begränsa vargstammens tillväxt var just att minska konflikter mellan varg och människa. Men det var (och är!) inte bara eller ens i huvudsak jägares intressen som skulle skyddas. Det framgår med all önskvärd tydlighet i propositionen En ny rovdjursförvaltning (2008/09:210). Jag föreslår att du läser den.
Karl17Gustaf, skall inte tala om för andra att föra en sansad debatt, skulle tro att det ryker ur dina öron då du skriver. Och att det är rovdjurshatande jägarlobbyister som ligger till grund för att vi har jakt på våra inavlade vargar. Punkt!
Citera
2025-01-11, 22:11
Medlem
Citat:
Karl17Gustaf, skall inte tala om för andra att föra en sansad debatt, skulle tro att det ryker ur dina öron då du skriver. Och att det är rovdjurshatande jägarlobbyister som ligger till grund för att vi har jakt på våra inavlade vargar. Punkt!

Aj! Där fick du mig verkligen grodolog. Jag bugar ödmjukt inför denna bländande argumentation, välbalanserat och nyanserat precis som ni brukar argumentera. Stiligt!
Citera
2025-01-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Vad har frågetecknet med saken att göra?

Det hade ju varit roligt för dig om det hade varit sant.

Det finns inga fasta definitioner på vad en skadeskjutning är, framför allt inte för varg som trots allt skjuts i liten omfattning jämfört med annat vilt. Men att vilt kan gå vidare även efter ett bra skott är känt för alla som jagar eller som är lite insatta i jakt. Hur långt ett djur kan gå innan det räknas som en skadeskjutning är alltså inte en gång för alla klart. Norsk institut for Naturforsking räknar med att en flyktsträcka på 70 meter är normalt för en välskjuten varg, men den siffran är en skrivbordsprodukt (källa, sid 2). Som skadeskjuten varg räknas alltså alla vargar som springer längre än 70 meter. Det betyder dock inte att alla vargar som springer längre än 70 meter faktiskt är skadeskjutna, för det gränsvärdet är bara taget ur luften (baserat på kroppsstorlek i förhållande till lo, björn och älg). Hur som helst så borde detta övertyga även dig, amatoll, om att en varg efter ett bra skott inte nödvändigtvis ställer sig och viftar med en "jag är död nu"-flagga. Det är i dina data-spel sånt kan hända, inte i verkligheten.

Och om man nu står på en väg, exempelvis, och skjuter på en varg som passerar vägen, så kan den alltså även vid fullträff springa 70 meter (eller mer!) innan den dör. Den är då med all sannolikhet utom synhåll. Från den stunden kan det gå ganska lång tid innan man till slut kan konstatera att vargen är död, för vid en sådan situation så stressar man inte. Men det hade du vetat om du hade haft den erfarenhet av jakt som du utger dig för att ha.

Återigen: Jag säger inte att de vargar som är rapporterade som först påskjutna och sedan fällda inte är skadeskjutna, för det vet jag ingenting om. Men de tidsspann som jag har redovisat ovan talar åtminstone inte för det, förutom de två påskjutningar som också redovisas som "eftersök" i Svensk jakts rapportering (eventuellt också 2 tim 1 min i Tiveden, men det kan utan vidare gå så lång tid trots att vargen ligger död).

Håll för övrigt käften nu, för du gör bara bort dig.

Ett frågetecken betyder att man har ställt en fråga. Inte att man har kommit med ett påstående.

Förstår du inte det?

Du hänvisar till "vilt" och till "djur" när du spekulerar i att de "kan" gå vidare efter en fullträff.

Du gör ingen skillnad mellan "viltet" och "djuren" och ej heller med vilken ammunition de skjuts och/eller på vilket avstånd. Amatörmässigt.

Jag hävdar att det är vanligare att en älg går förhållandevis långt efter en fullträff innan den faller än att en varg går förhållandevis långt efter en fullträff innan den faller.

Men du håller inte med? (observera, en fråga)

Du redovisade att hela 40% av vargarna rapporterades som "påskjutna".

Har du samma resultat då du jagar älg? (observera, ännu en fråga)

Med ditt resonemang är det lika sannolikt att en hare skjuten med klass 3 vapen (om det nu händelsevis skulle göras) springer vidare en förhållandevis lång sträcka efter en fullträff som att en älg skjuten med klass 3 vapen gör det.

Håll för övrigt inte käften nu, för du gör bara bort dig, vilket är roligt att se.
Senast redigerad av amatoll 2025-01-12 kl. 14:17.
Citera
2025-01-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Men för i helvete amatoll. Lär dig googla! Tror du att folk sitter och servar en dåre som dig med svar? Här skrivit det förut men räkna antal idiotiska frågor du har och ta dig en fundering.
OT så är det inte bra att ett revir i Värmland ät tomt men Grodologen blir ju våt av såna uppgifter men det kan ju vara så enkelt att de ätit upp allt där.

Vad får dig att tro att jag inte googlat?

Det enda vad gäller antalet jägare jag fick upp var från rovdjur.se

Där står att "närmare 2800 jägare, över 300 av dem utländska", är anmälda till jakten. Men det står inget om hur många som deltog/deltar i respektive revir.

Jag vet dock inte hur pålitlig den källan är men du kanske vet?

Hur som helst blir det i så fall ca 93 jägare per varg, eller ca 560 jägare per revir.

Det tycker jag är anmärkningsvärt många.
Citera
2025-01-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ett frågetecken betyder att man har ställt en fråga. Inte att man har kommit med ett påstående.

Förstår du inte det?

Du hänvisar till "vilt" och till "djur" när du spekulerar i att de "kan" gå vidare efter en fullträff.

Du gör ingen skillnad mellan "viltet" och "djuren" och ej heller med vilken ammunition de skjuts och/eller på vilket avstånd. Amatörmässigt.

Jag hävdar att det är vanligare att en älg går förhållandevis långt efter en fullträff innan den faller än att en varg går förhållandevis långt efter en fullträff innan den faller.

Men du håller inte med? (observera, en fråga)

Du redovisade att hela 40% av vargarna rapporterades som "påskjutna".

Har du samma resultat då du jagar älg? (observera, ännu en fråga)

Med ditt resonemang är det lika sannolikt att en hare skjuten med klass 3 vapen (om det nu händelsevis skulle göras) springer vidare en förhållandevis lång sträcka efter en fullträff som att en älg skjuten med klass 3 vapen gör det.

Håll för övrigt inte käften nu, för du gör bara bort dig, vilket är roligt att se.

1. På vilket sätt förändrar det något om du ställde en fråga eller gav ett påstående? Svara gärna på det! Jag hävdar nämligen att du försökte anklaga vargjägarna för att vara dåliga skyttar. Har jag fel? I så fall: Hur kom det sig att du frågade överhuvudtaget?
2. Du frågade efter en källa på att en varg kan gå vidare efter träff. Jag gav dig en sådan källa.
3. Jag har inte sagt något om hur långt älgar går efter träff.
4. Hur kom du fram till det där med haren?
Citera
2025-01-13, 07:41
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att jag inte googlat?

Det enda vad gäller antalet jägare jag fick upp var från rovdjur.se

Där står att "närmare 2800 jägare, över 300 av dem utländska", är anmälda till jakten. Men det står inget om hur många som deltog/deltar i respektive revir.

Jag vet dock inte hur pålitlig den källan är men du kanske vet?

Hur som helst blir det i så fall ca 93 jägare per varg, eller ca 560 jägare per revir.

Det tycker jag är anmärkningsvärt många.

Jag vet inte vars rovdjur.se får siffran 2800 ifrån, men sannolikt är det antal jägare som har registrerat sig för vargjakt hos Naturvårdsverket, för det är nämligen krav på att registrera sig om man ska jaga varg. Det betyder inte att det var 2800 jägare som faktiskt var ute i skogen, för många registrerar sig utan att jaga. De registrerar sig för att ha möjlighet att åka och jaga varg om de får chansen. Jag vill minnas att det vid första licensjakten 2010 var 18000 jägare som registrerade sig. Alla de var förstås inte i skogen.
Citera
2025-01-19, 18:35
Medlem
Citat:
Det är rimligt att Martin Källberg, m.fl. kan tala om vilken grupp det rör sig om och i vilka asociala medier aktivisterna har lagt upp bilder och hot m.m.
Det är samma visa varje år där jägare säger sig ha råkat ut för jakt sabotage under pågående licensjakt och i generaliserande ordalag beskyller alla rovdjurs vänner för att vara lika skyldiga.
Här vill jag även ge en släng av sleven till tjänstemän på Länsstyrelsen, som själva hänger på i drevet.
Detta är då inget annat än förtal.
Man kan även undra varför det bara fanns en varg kvar i Salungen-reviret, av de sex tilldelade vargarna.
Nu fanns bara en tik född i Prästskogen 4, G82-21 kvar i området. Hanen G74-21, finns tydligen inte kvar och inte heller någon valp. Hmmm.

"I Värmland fälldes bara ett djur av tilldelningen på sex vargar. Det fanns inte fler i det som under inventeringen bedömdes som ett revir."

Från jaktojagare.se

https://www.jaktojagare.se/kategorie...ev-det-sa-har/
Citera
2025-01-20, 11:19
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
"I Värmland fälldes bara ett djur av tilldelningen på sex vargar. Det fanns inte fler i det som under inventeringen bedömdes som ett revir."

Från jaktojagare.se

https://www.jaktojagare.se/kategorie...ev-det-sa-har/

Tydligen är det spekulationer om hur och varför det bara fanns en varg kvar.

– Vargarna kan ha dött på alla möjliga sätt, påkörda utan att ha blivit rapporterade, dukat under av sjukdomar, illegal jakt, valparna kan ha vandrat ut, hanen kan ha sparkats ihjäl av en älg – det finns en massa alternativa orsaker.

De kanske har sparkats ihjäl av älgar?

/VV

PS Någon som hört mer om vad som hände i Halland med de 2 skjutna vargarna där?
Citera
2025-01-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Tydligen är det spekulationer om hur och varför det bara fanns en varg kvar.

– Vargarna kan ha dött på alla möjliga sätt, påkörda utan att ha blivit rapporterade, dukat under av sjukdomar, illegal jakt, valparna kan ha vandrat ut, hanen kan ha sparkats ihjäl av en älg – det finns en massa alternativa orsaker.

De kanske har sparkats ihjäl av älgar?

/VV

PS Någon som hört mer om vad som hände i Halland med de 2 skjutna vargarna där?

Jag hörde av en värmländsk jägare att älgarna i just Salungenreviret är ovanligt skickliga på att sparka ihjäl vargar

Tydligen har älgarna dragit vidare från de fem tomma vargreviren i Torsby kommun till Salungen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in