Citat:
Ursprungligen postat av
Karl17Gustaf
I själva verket vill en majoritet av svenska sänka vargstammen. Det framgår av samma undersökning (antar jag) som du hänvisar till. Över hälften av respondenterna tycker att 170-270 är ett lagom antal vargar. Idag ligger vargstammen som bekant på över 400. Ergo: En majoritet av svenskarna vill ha färre vargar än vad vi har. Endast 28 % vill ha fler vargar än 270.
Kan du länka eller på annat sätt visa den undersökningen?
Det låter osannolikt (min subjektiva åsikt), men jag tänker inte avfärda den innan jag får se den.
"Över hälften av respondenterna..."
Vilka var det som svarade? Det låter märkligt att 'respondenterna' får vara referensgrupp.
Lite som att fråga 'Är AIK bäst i landet?'
Av denna lilla undersökning kan vi sluta oss till att 95% av Solnas och 83% av Sveriges bofolkning anser att AIK är bäst.
DIF-supportrar och alla andra svarar nog inte ens på den frågan.
Men som sagt, är undersökningen seriös är det inte första gången jag blir överraskad.
Hoppas mina misstanker slår slint, men att 28% av Svea rikes innevånare kanske inte vill ha fler vargar om man frågar så, är inte helt orimligt.
Vad blir siffrorna om man frågar 'Vill du att vi ska ha färre vargar och att dessa ska jagas bort?' är också intressanta.
Med Lögn, Förbannad lögn, och Statistik kan det mesta bevisas.
/VV