2023-09-22, 11:16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Varför måste vi ligga på ett minimiantal?
Detta minimum bygger väl på ett livskraftigt bestånd.
Om man hela tiden ligger på minimum och den illegala jakten fortgår hamnar man ju hela tiden under den satta miniminivån.

/VV

Vi har som sagt en tydlig majoritet i riksdagen där de vill minska vargstammen. Om den illegala jaken är så stor som vissa säger så skulle ju stammen minskas men istället har den ökat extremt mycket under 40 år.

Du svarade inte på min fråga.
Om den ökat extremt mycket (subjektivt påstående) är det väl för att några insatta personer lagt nivåerna på vargen i paritet med vad som anses rimligt för ett livskraftigt bestånd jmf med andra komponenter i ekvationen.
Illegal jakt är kanske en del, men inavel och påverkan utifrån ingår kanske den med.
Om den illegala jakten på påverkan utifrån är så hög som Grodologen skrev ska du kanske rikta in dig på dina kriminella jaktkompisar som skjuter vargar illegalt.
Om beståndet är livskraftigt kanske acceptabel nivå på antalet vargar minskar.

/VV
Citera
2023-09-22, 11:35
Medlem
Citat:
Om den ökat extremt mycket (subjektivt påstående) är det väl för att några insatta personer lagt nivåerna på vargen i paritet med vad som anses rimligt för ett livskraftigt bestånd jmf med andra komponenter i ekvationen.
Illegal jakt är kanske en del, men inavel och påverkan utifrån ingår kanske den med.
Om den illegala jakten på påverkan utifrån är så hög som Grodologen skrev ska du kanske rikta in dig på dina kriminella jaktkompisar som skjuter vargar illegalt.

/VV

Vart skrev hon hur stor den illegala jakten är och hur vet hon det?

Antalet vargar har ju ökat i väldigt många år nu så det är ju märkligt om den är så utbredd som en del påstår.
Citera
2023-09-22, 19:26
Medlem
[quote=Fjodor1000|85811855]
Citat:
Varför måste vi ligga på ett minimiantal?
Detta minimum bygger väl på ett livskraftigt bestånd.
Om man hela tiden ligger på minimum och den illegala jakten fortgår hamnar man ju hela tiden under den satta miniminivån.

/VV[/QUOTE

Vi har som sagt en tydlig majoritet i riksdagen där de vill minska vargstammen. Om den illegala jaken är så stor som vissa säger så skulle ju stammen minskas men istället har den ökat extremt mycket under 40 år.
Att från 1983, ha ökat från tre vargar till ca. 450 vargar, är ingen extrem ökning. Jämför med vildsvinen, som från 1976 har ökat från noll till ca. 300 000, detta är extremt mycket!
Naturvårdsverket har satt en lägsta nivå av varg, till 300 individer, detta förutsatt att man har en invandring österifrån om en immigration vart femte år men det väljer ni i antivargteamet att glömma.
Först och främst en fungerande immigration av nya vargar som kan tillföra nya gener, innan man talar om lägsta nivå för vargstammen!
Citera
2023-09-23, 14:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Bred opinion för vargjakt? Nej, sanningen är den att knappt 3 % av Sveriges befolkning d.v.s. jägarkåren, skriker sig hesa för att få jaga våra rovdjur. En opinionsmätning gjord av Umeå Universitet, 2021, visar att 80 % vill ha kvar våra lodjur och 69 % vill ha kvar vargen. Att en majoritet vill ha bort vargen är nonsens. Dessutom är den illegala jakten så pass omfattande, så licensjakt kan ses som direkt överflödig. Varför belöna en jägarkår med licensjakt, när den illegala jakten ändå inte har minskat i Sverige? Börja i rätt ände, stoppa den illegala jakten på rovdjur innan man ens tänker ordet licensjakt.
När det gäller vargen, så måste man innan man ens talar om licensjakt, säkerställa att det kan komma in nya immigranter från Finland / Ryssland, för att minska inaveln. På denna punkt saboteras denna invandring, då man skjuter dessa individer så snart de kommit in över gränsen. På tre år har man skjutit sju invandrade vargar i Norrbotten resp. Västerbotten. Även detta är skäl nog för att inte ha licensjakt på varg. Som sagt, gör om gör rätt och börja i rätt ände.

Tänk om, tänk rätt.

Det är ju extremt stor skillnad mellan att vilja ha kvar vargen och att inte vara för vargjakt. Inte ens du kan väl ändå missa att så är fallet.

Det är en bred opinion för en minskad vargstam i Sverige men knappast för att vargen ska utrotas.

Jag vill också ha kvar varg, men det innebär inte att jag inte anser att det uttag som tilldelningen innebär är stort nog.
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-09-23 kl. 14:33.
Citera
2023-09-23, 18:01
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Tänk om, tänk rätt.

Det är ju extremt stor skillnad mellan att vilja ha kvar vargen och att inte vara för vargjakt. Inte ens du kan väl ändå missa att så är fallet.

Det är en bred opinion för en minskad vargstam i Sverige men knappast för att vargen ska utrotas.

Jag vill också ha kvar varg, men det innebär inte att jag inte anser att det uttag som tilldelningen innebär är stort nog.

Ok. Har du någon källa på detta?

/VV
Citera
2023-09-23, 18:09
Medlem
Citat:

/VV

Varför måste vi ligga på ett högre tal då det tagits beslut om att minska stammen? Som dessutom ökar varje år nu.
Citera
2023-09-24, 07:01
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Varför måste vi ligga på ett högre tal då det tagits beslut om att minska stammen? Som dessutom ökar varje år nu.

Dåliga beslut, om det nu verkligen tagits ett sådant, ska bytas ut.

/VV
Citera
2023-09-27, 17:57
Medlem
Citat:
Börja i rätt ände, stoppa den illegala jakten på rovdjur innan man ens tänker ordet licensjakt.

Hel rätt

Om ingen illegal jakt på varg förekom skulle acceptansen för licensjakt vara betydligt större. Liksom tilldelningen av antalet djur.

De som jagar illegalt är de som förstör
Citera
2023-10-01, 18:55
Medlem
Citat:
Bred opinion för vargjakt? Nej, sanningen är den att knappt 3 % av Sveriges befolkning d.v.s. jägarkåren, skriker sig hesa för att få jaga våra rovdjur. En opinionsmätning gjord av Umeå Universitet, 2021, visar att 80 % vill ha kvar våra lodjur och 69 % vill ha kvar vargen. Att en majoritet vill ha bort vargen är nonsens. Dessutom är den illegala jakten så pass omfattande, så licensjakt kan ses som direkt överflödig. Varför belöna en jägarkår med licensjakt, när den illegala jakten ändå inte har minskat i Sverige? Börja i rätt ände, stoppa den illegala jakten på rovdjur innan man ens tänker ordet licensjakt.
När det gäller vargen, så måste man innan man ens talar om licensjakt, säkerställa att det kan komma in nya immigranter från Finland / Ryssland, för att minska inaveln. På denna punkt saboteras denna invandring, då man skjuter dessa individer så snart de kommit in över gränsen. På tre år har man skjutit sju invandrade vargar i Norrbotten resp. Västerbotten. Även detta är skäl nog för att inte ha licensjakt på varg. Som sagt, gör om gör rätt och börja i rätt ände.

Att vara positiv till varg betyder inte att man är emot vargjakt. I själva verket vill en majoritet av svenska sänka vargstammen. Det framgår av samma undersökning (antar jag) som du hänvisar till. Över hälften av respondenterna tycker att 170-270 är ett lagom antal vargar. Idag ligger vargstammen som bekant på över 400. Ergo: En majoritet av svenskarna vill ha färre vargar än vad vi har. Endast 28 % vill ha fler vargar än 270.

Men det klart att politiska beslut inte kan drivas igenom hur snabbt som helst. Naturvårdsverkets generaldirektör skrev en riktigt bra debattartikel (inte så mycket till debattartikel egentligen, men som svar på en annan debattartikel) på svenskjakt.se där han förklarade de juridiska grunderna för den beslutade vargjakten.
https://svenskjakt.se/opinion/naturv...men-for-lagen/

Men gärna lite genetiskt tillskott till den svenska stammen. Vi kan väl låta varje bortskjutet revir få ersättas av en immigrant. Då skulle stammen sänkas samtidigt som dess genetiska variation ökar. Win-win!
Citera
2023-10-01, 22:29
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
I själva verket vill en majoritet av svenska sänka vargstammen. Det framgår av samma undersökning (antar jag) som du hänvisar till. Över hälften av respondenterna tycker att 170-270 är ett lagom antal vargar. Idag ligger vargstammen som bekant på över 400. Ergo: En majoritet av svenskarna vill ha färre vargar än vad vi har. Endast 28 % vill ha fler vargar än 270.

Kan du länka eller på annat sätt visa den undersökningen?
Det låter osannolikt (min subjektiva åsikt), men jag tänker inte avfärda den innan jag får se den.

"Över hälften av respondenterna..."
Vilka var det som svarade? Det låter märkligt att 'respondenterna' får vara referensgrupp.
Lite som att fråga 'Är AIK bäst i landet?'
Av denna lilla undersökning kan vi sluta oss till att 95% av Solnas och 83% av Sveriges bofolkning anser att AIK är bäst.
DIF-supportrar och alla andra svarar nog inte ens på den frågan.

Men som sagt, är undersökningen seriös är det inte första gången jag blir överraskad.
Hoppas mina misstanker slår slint, men att 28% av Svea rikes innevånare kanske inte vill ha fler vargar om man frågar så, är inte helt orimligt.
Vad blir siffrorna om man frågar 'Vill du att vi ska ha färre vargar och att dessa ska jagas bort?' är också intressanta.
Med Lögn, Förbannad lögn, och Statistik kan det mesta bevisas.

/VV
Citera
2023-10-02, 15:19
Medlem
Citat:
Kan du länka eller på annat sätt visa den undersökningen?
Det låter osannolikt (min subjektiva åsikt), men jag tänker inte avfärda den innan jag får se den.

"Över hälften av respondenterna..."
Vilka var det som svarade? Det låter märkligt att 'respondenterna' får vara referensgrupp.
Lite som att fråga 'Är AIK bäst i landet?'
Av denna lilla undersökning kan vi sluta oss till att 95% av Solnas och 83% av Sveriges bofolkning anser att AIK är bäst.
DIF-supportrar och alla andra svarar nog inte ens på den frågan.

Men som sagt, är undersökningen seriös är det inte första gången jag blir överraskad.
Hoppas mina misstanker slår slint, men att 28% av Svea rikes innevånare kanske inte vill ha fler vargar om man frågar så, är inte helt orimligt.
Vad blir siffrorna om man frågar 'Vill du att vi ska ha färre vargar och att dessa ska jagas bort?' är också intressanta.
Med Lögn, Förbannad lögn, och Statistik kan det mesta bevisas.

/VV

Det är ju lite lustigt Viktor. När grodologen slänger sig med siffror från en undersökning utan att länka eller på annat sätt uppge nån referens (annat än Umeå universitet 2021) så slukar du dem med hull och hår. När jag slänger mig med siffror från samma undersökning (skulle jag tro i alla fall) så ifrågasätts både jag och undersökningen!

Undersökningen finns här: https://www.slu.se/globalassets/ew/o...rsokningen.pdf

Siffrorna jag redovisade framgår av följande citat på s. 10: "Attityderna till det politiska antalsmålet för varg har varit relativt stabilt över tid. Lite mer än hälften av alla tillfrågade (56 procent) tyckte att 170–270 vargar är ett acceptabel [sic] nationellt mål. 16 procent önskar att det befintliga målet minskas mycket eller något och 28 procent skulle föredra en ökning av det nationella antalsmålet för varg." Och eftersom vi har över 400 vargar så är de flesta alltså för en sänkning av stammen.

Men visst: Som man frågar får man svar. Man hade förmodligen kunnat ställa frågor med samma innehåll, utformade på ett annat sätt, och fått helt andra siffror. De flesta har sannolikt inte särskilt underbyggda åsikter angående varg, just på grund av att de inte vet någonting om varg eller de problem som vargen för med sig. De har åsikter baserade på känslor och romantiska föreställningar om "naturen" och hur den klarar sig själv, och har förmodligen fördomar om okunniga bönder på landsbygden som bara vill utrota djur. Men då kan man ju också fråga sig varför det skulle vara relevant vad de tycker, om de nu inte har med saken att göra. Ungefär som att jag ska sitta och ha åsikter om hur fort man får köra på Essingeleden, eller vilka öppettider Moderna museet ska ha, eller hur många paddelhallar det ska finnas i Sollentuna.
Citera
2023-10-02, 16:31
Medlem
Vänlige Viktors avatar
https://www.slu.se/globalassets/ew/o...rsokningen.pdf

Nu läste jag på sid 10 och vad ser jag?

16 procent önskar att det befintliga målet minskas mycket eller något och 28 procent skulle
föredra en ökning av det nationella antalsmålet för varg.

Notera att fler önskar en ökning än en minskning.

En majoritet i det nationella urvalet (69 procent) uppger att de gillar att det finns varg i Sverige, medan 12 procent ogillar eller ogillar starkt att varg existerar i landet, var femte person uttrycker en neutral syn. Dessa värden har varit stabila över tid

69% uppger att de gillar att det finns varg, medans 12% ogillar detsamma.

Bosatta i Stockholm har en högre acceptans för att varg finns i landet (79 procent) medan signifikant färre positiva svar finns inom fem län: Jämtland (59 procent),Värmland (58 procent),
Dalarna (54 procent), Kronoberg (54 procent) och Gävleborg (54 procent).

Att stockholmare har högre acceptans är kanske ingen nyhet. Men i inget av de län som vargen mest lever i, är siffran under 50% vad gäller acceptans av varg.

Dessutom ökade andelen personer som tycker att varg ska få leva i hela Sverige (54procent),

Så skriver du så här:

När jag slänger mig med siffror från samma undersökning (skulle jag tro i alla fall) så ifrågasätts både jag och undersökningen!

Så av allt som fanns på sid 10, och det finns mer än det både du och jag citerade, så valde du att ta fram en liten del och siffror som styrker din åsikt.

Och förundrar dig att jag har mage att ifrågasätta.
Är du verkligen undrande varför jag ifrågasatte siffrorna och undersökningen nu när jag presenterar betydligt fler siffror än de du presenterade?

Som sagt, med lite statistik och urval av densamma, kan man bevisa mycket.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in