Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-21, 00:14
  #6289
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker
Finns ett ordspråk som säger att man kan inte diskutera med mindre vetande och nu fick vi det belagt
"Stängsla in renbetesmarken" Hur hjälplöst dum får man bli? Stängsla in 51% av Sverige? Domstol efter domstol har fastslagit att samerna har nyttjanderätt enligt gammal hävd så det kan ni inte göra någonting åt och att bara fantisera om att stängsla in halva Sverige!
" Samerna har bara funnits 100 år" Har du ens gått ut grundskolan vad fan är det för nivå på vargkramarna kan ni ens läsa har ni överhuvudtaget lämnat tv spelen för en minut?
Förstår att ni är så insnöade att vidare komentarer är bortkastade, vi lägger ner då inget verklighetsförankrat går in för er. Men kan inte låta bli att klistra in lite om hur vi har bettet oss mot samerna som bara har funnits i "100år" eller hur det nu var
Nu har visserligen Revolverman, P04 och Aardwolf svarat på dig tillräckligt bra.

Instängsling var knappast det enda jag sa, och med det menade jag inte direkt att man skulle stängsla in 51% av Sverige, utan snarare vissa områden. Inte fan vet jag hur samerna ska hålla undan renarna från vargen, men nog finns det effektiva moderna hjälpmedel att ta till om de skulle vilja det. Varför ska de inte behöva ta ansvar för att utveckla sitt yrke så att det fungerar i de nya tiderna medan fårägare i Värmland måste det?

Menar du att det finns samer som är mer än 100 år gamla? Det är självklart möjligt, dock knappast troligt att det är mer än några få individer.
Varför ska dagens samer särbehandlas i samhället för något som de aldrig upplevt, och varför ska övriga 99.96% av Sveriges befolkning (oskyldiga människor som inte har något med tidigare nämnd rasbiologi att göra) behöva särbehandla dem och ta hand om deras jävla vargar?
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker
som svar på det här din j-a mupp lär dig läsa
Mig veterligen finns det inga samer som levt sedan urminnes tider utan de flesta lär vara födda de senaste 0-100 åren. Jag kan inte se vad den här generationen samer gjort för att förtjäna större rätt till 51% av Sveriges vildmark än övriga 99.96% av Sveriges befolkning. Dessutom vet jag inte vad vi har gjort samerna"
Kan du nämna några samer som levt sedan urminnes tider vid namn? Skulle vara mycket intressant att höra om det, kanske har våra forskare inom medicin något att lära av dessa.
__________________
Senast redigerad av klockan123 2013-12-21 kl. 00:17.
Citera
2013-12-21, 07:59
  #6290
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Då samerna utrotat vildrenen kan dom gott tåla lite varg för sin usla karmas skull. Eftersom renskötsel dessutom är raktigenom olönsam bör allt stöd till den dras in och lapparna får väl börja driva sin näring enligt urminnes metoder om man vill hävda sedvanerätt.
Försök inte lura i mig att forntidens samer drev sina renhjordar på skidor över 51% av landets yta.
Det lilla jag vet säger mig att samebyarna då höll ett väsentligt mindre antal djur och dssutom i hägn.

Bra att man är återhållsam med vargjakt. Bäst skulle ju vara att efter moget övervägande välja ut de mest inavlade reviren och ta bort dessa i sin helhet.
En generös skyddsjakt kunde ju vara lämpligt, och utrymmet för dessa båda vårdande insatser skulle ju årligen vara upp till närmare 100 djur utan att stammen skulle minska.

Edit: Läste just att det är precis en sådan avskjutning man tänkt sig. Bra. Hoppas inte rättshaveristerna stoppar käppar i hjulet igen.

Troligtvis så kommer den att bli stoppad med tanke på stoppet i år när bara 7 vargar skulle skjutas. Rent personligen så börjar jag bli riktigt trött på cirkusen runt rovdjursförvaltningen och tvehågsamheten hos våra politiker.

Detta beslutet ser jag bara som valfläsk och de är totalt medvetna om att de kommer att få ett nej men hoppas på lite röster ändå inför valet 2014.
Citera
2013-12-27, 14:23
  #6291
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Detta beslutet ser jag bara som valfläsk och de är totalt medvetna om att de kommer att få ett nej men hoppas på lite röster ändå inför valet 2014.
Som sagt, opinionen har svängt. Nästa steg kan komma att bli en omförhandling av Art- och Habitatdirektivet.
Citera
2013-12-27, 23:23
  #6292
Medlem
Inte fan vet jag hur samerna ska hålla undan renarna från vargen, men nog finns det effektiva moderna hjälpmedel att ta till om de skulle vilja det. Varför ska de inte behöva ta ansvar för att utveckla sitt yrke

Härligt nu ska vi stängsla in 51% av Sverige för att hålla borta 270 vargar, har förstått av debatten här på fb att 99% av dom som förespråkar varg sitter vid en dator och inte har en aning om vad dom pratar om men nu fick vi det så bekräftat så att ja fan vet vad, ditt inlägg är bara så dumy att det går inte ens att bemöta. Hoppas du har det bra i din bubbla och inte behöver ens gå till ICA för då skiter det sig säkert. Är du på riktigt ens?
Citera
2013-12-28, 12:52
  #6293
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Som sagt, opinionen har svängt. Nästa steg kan komma att bli en omförhandling av Art- och Habitatdirektivet.

Vänt och vänt. Det har den inte direkt och att omförhandla Art och Habitatdirektivet är lättare sagt än gjort. Det vilar bland annat på Bern konventionen och Rio De Janeiro fördraget. Det vill säga världstäckande beslut. Då får de också ändras men bara för att puttelandet Sverige och Schweiz anser detta så anser nog inte de större tyngre länderna detta.
__________________
Senast redigerad av Aardwolf 2013-12-28 kl. 12:54.
Citera
2013-12-28, 12:53
  #6294
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker
Inte fan vet jag hur samerna ska hålla undan renarna från vargen, men nog finns det effektiva moderna hjälpmedel att ta till om de skulle vilja det. Varför ska de inte behöva ta ansvar för att utveckla sitt yrke

Härligt nu ska vi stängsla in 51% av Sverige för att hålla borta 270 vargar, har förstått av debatten här på fb att 99% av dom som förespråkar varg sitter vid en dator och inte har en aning om vad dom pratar om men nu fick vi det så bekräftat så att ja fan vet vad, ditt inlägg är bara så dumy att det går inte ens att bemöta. Hoppas du har det bra i din bubbla och inte behöver ens gå till ICA för då skiter det sig säkert. Är du på riktigt ens?

Du kommer med förslag men har inga lösningar. Bra att du är verklighetsförankrad
Citera
2013-12-28, 14:40
  #6295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorhistoriker
Inte fan vet jag hur samerna ska hålla undan renarna från vargen, men nog finns det effektiva moderna hjälpmedel att ta till om de skulle vilja det. Varför ska de inte behöva ta ansvar för att utveckla sitt yrke

Härligt nu ska vi stängsla in 51% av Sverige för att hålla borta 270 vargar, har förstått av debatten här på fb att 99% av dom som förespråkar varg sitter vid en dator och inte har en aning om vad dom pratar om men nu fick vi det så bekräftat så att ja fan vet vad, ditt inlägg är bara så dumy att det går inte ens att bemöta. Hoppas du har det bra i din bubbla och inte behöver ens gå till ICA för då skiter det sig säkert. Är du på riktigt ens?
Du menar alltså att Renarna absolut måste ha halva Sverige att vandra på?
Citera
2013-12-28, 17:26
  #6296
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Du menar alltså att Renarna absolut måste ha halva Sverige att vandra på?

Måste och måste!

Dessa frågor är rakt av politiska.

Våra folkvalda vill av olika skäl att vi ska ha varg i Sverige. Samma folkvalda vill likaledes att renskötande samerskall ha vissa privilegier när det gäller markutnyttjande i drygt hälften av landet.

Bägge dessa ståndpunkter har dessutom vunnit gehör i landets domstolar.

Det är här konflikten kommer in.

GYBS på varg i landet medför stor koncentration av varg på liten yta då lämpliga vargbiotoper utanför renbetesområden är tämligen begränsade och ställer till problem för de gröna näringarna där.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2013-12-28 kl. 17:34.
Citera
2013-12-28, 20:38
  #6297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Måste och måste!

Dessa frågor är rakt av politiska.

Våra folkvalda vill av olika skäl att vi ska ha varg i Sverige. Samma folkvalda vill likaledes att renskötande samerskall ha vissa privilegier när det gäller markutnyttjande i drygt hälften av landet.

Bägge dessa ståndpunkter har dessutom vunnit gehör i landets domstolar.

Det är här konflikten kommer in.

GYBS på varg i landet medför stor koncentration av varg på liten yta då lämpliga vargbiotoper utanför renbetesområden är tämligen begränsade och ställer till problem för de gröna näringarna där.
Väldigt stora Privilegier om det ska innefatta 51% av Landets yta Renarna kan väl omöjligt behöva ett sådant enormt stort område?
Citera
2013-12-28, 22:48
  #6298
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Vänt och vänt.
Tack vare vissa stollars närmast fanatiska agerande är det ett faktum att opinionen håller på att svänga.


Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Det har den inte direkt och att omförhandla Art och Habitatdirektivet är lättare sagt än gjort.
Tja, de baltiska staterna har ett undantag redan. En omförhandling kan ta viss tid, men det är politik det handlar om, inget annat.
Med tanke på att vargen har drabbat även andra länder så ändras opinionen även där. I Frankrike har de gröna stora interna motsättningar mellan tokar och landsbyggd.
Citera
2013-12-29, 08:48
  #6299
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Väldigt stora Privilegier om det ska innefatta 51% av Landets yta Renarna kan väl omöjligt behöva ett sådant enormt stort område?

Nu har jag ingen erfarenhet av renar, men jag skulle tro att cirka tio ensilagebalar/år gott och väl skulle kunna livnära en ren. Fast nu bedrivs ju inte renskötsel på det sättet. Man har fritt mulbete i stort sett över hela det område där det en gång funnits samer.

Renskötare får dessutom framföra terrängfordon fritt i dessa områden. Man rätt till jakt och fiske på statlig mark i området. Således handlar det inte bara om renskötsel utan om rätten till en samisk livsstil.

Denna rätt garanteras av ILO konventionen, vilken tillämpas även då Sverige ännu inte skrivit under den än, men det är på gång enligt Samernas Riksförbund.

Också denna fråga är politisk. Det verkar som om myndigheterna tänker köra över de renskötande Samerna i frågor rörande gruvdrift. I gengäld tror jag att kommer att slå vakt om Samernas rättigheter på andra områden, exempelvis förekomst av rovdjur i renbetesområden. Här kommer Art och habitatdirektivet att stå i konflikt med ILO-konventionen.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2013-12-29 kl. 08:50.
Citera
2013-12-29, 09:15
  #6300
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Vänt och vänt. Det har den inte direkt och att omförhandla Art och Habitatdirektivet är lättare sagt än gjort. Det vilar bland annat på Bern konventionen och Rio De Janeiro fördraget. Det vill säga världstäckande beslut. Då får de också ändras men bara för att puttelandet Sverige och Schweiz anser detta så anser nog inte de större tyngre länderna detta.

Under 1990-talet hade de nordika länderna och alpländerna väldigt bråttom att hoppa på EU-tåget. Antingen via ESS-avtalet eller genom direkt medlemskap.

Jakten har stor kulturell betydelse i dessa länder och likaså ser faunan lite annorlunda ut än i ursprungsländerna. I vissa fall lyckades vi bra. Tjädern är starkt utrotningshotad i större delen av Europa, men inte i Skandinavien och inte i alperna.

I Sverige är det bara att gå ut och skjuta en tjäder, förutsatt att det är lovlig tid och att du har jakträtt i området. I exempelvis Österrike är det också tillåtet, men det är omgärdat av en otrolig byråkrati, med inventeringar, rapporteringar ansökningar mm.

Vad det gäller morkullan är det tvärtom. Sträckjakt på morkulla förekom såväl i Sverige som i Österrike. Sverige sjabblade bort denna, medan den i Österrike fortfarande bedrivs, fast som avlysningsjakt, på samma sätt som t ex. björnjakten i Sverige.

Vi var kanske lite väl fokuserade kring det traditionella jaktviltet och tänkte inte så mycket på övriga djur. Exempel vis fridlystes arter so skarv och korp. Vilket kan ställa till problem , då dessa arter i vissa fall kan sägas vara skadedjur.

Vid EU-inträdet hade vi väldigt få vargar i Sverige och man såg inte problemen och de konflikter som skulle uppstå med en ökande vargstam.

Liknande diskussioner som den i Sverige förs i bl a. Tyskland, Österrike, Norge, Finland och Estland.

Så därför torde art och habitatdirektivet anses som en färskvara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback