Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
(Föresten, jag glömde det sist) Välkommen till Flashback Cuting! Vad är det för flagga du visar (kan dem för dålig)? Och redan har du lagt till en signatur! Det var snabbt jobbat!
Du verkar vara lärd och jag har nog fått mina frågor delvis besvararade för tillfället. (Men jag återkommer när jag läst på lite mer.) Men du kanske kort kan referera boken du nämnde? Exempel på argumentation.
Jag är nog mer inne på den rationalistiska ådran av idéutveckling (Kant). Eller snarare de traditioner som ifrågasätter en del av empirisismen. En del av den har närmast blivit någon slags kyrka. Samma kyrka som modernismen var en kritik av en gång i tiden.
Det är IRLANDS flagga som visas, och tack för välkomnandet till Flashback

Har lurkat ett tag men kände att nu var det dags.
Jag har pluggat ungefär 20 poäng neurovetenskap, och är således knappast lärd på området

. Jag tyckte när jag pluggade att jag inte riktigt fick utrymme att ställa sådana frågor som du nu gör, och således skulle jag rekommendera dig att göra som jag och läsa Pinkers fantastiska bok. Jag tycker aboslut den är relevant för tråden i alla fall.
The Blank Slate utgörs av Pinker som behandlar de tre stora myterna, som han ser det, som vi har kvar sedan just modernismen började ifrågasätta de gamla teorierna. Dessa är Den ädle vilde (att människan förr levde i fred med sina grannar, aldrig var dum mot naturen, osv), Spöket i Maskinen (en själ, alltså något utöver vår fysiska hjärna som egentligen styr oss), och just Det Oskrivna Bladet (teorin om att miljön är allt och genetiken är intet, alltså att alla människor föds med samma förmågor). Boken behandlar hur dessa teorier uppkom, och varför de nu ifrågsätts i allt högre grad av vetenskapen. Pinker fokuserar på att förklara varför vi inte behöver dessa teorier för att motivera moraliska val, vilket är den främsta invändningen mot den som försöker kullkasta dem.
Boken är på min topp 5 lista, utan tvekan. Pinker tog sig an och besvarade, alltid utförligt, ibland uttömmande, alla frågor som jag hade ställt mig själv, och han skriver som en Gud. Finns på svenska, kostar cirkus 139:-. Rekommenderas!
Svårare att få tag i är boken "Neurophilosophy"
http://www.amazon.com/Neurophilosoph.../dp/0262031167 som behandlar exakt din fråga. Författaren var filosofisdoktorand på MIT innan hon började läs neurovetenskap istället, och är således i en unik position att se in i båda världar. Dock är författaren mer inriktad på att skriva en kursbok än Pinker, som skriver utsökt enkelt om svåra saker. Rekommenderas ändå.
Vidare har vi "Från Neuron till neuros"
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=912708051X som är en lättläst svensk introduktion till neurovetenskap. Är man det minsta intresserad av hur människro fungerar känns det som om man bör ge neurovetenskapen sin del också, särskilt nu när den faktiskt börjar ha något att säga.
/Cutting