Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Färgupplevelsen är intressant, den skiljer sig ju ganska markant mellan olika varelser. Få däggdjur har färgseende och de finns insekter som "ser" infrarött och ultraviolett. Hur ser egentligen ultraviolett ut? Vi bör nog inse att färger och andra känslointryck är skapelser av upplevelsen och mer eller mindre "overkliga". Substans, form, yta, färg, värme, lukter och så vidare är alla arbetsredskap, saker vi har nytta av, därför "finns" de där. Men de ger inte för handen att de verkligen existerar. Att säga att färg är olika våglängder på ljus, sprider heller inte någon mer tydlighet åt saken.
Vi får helt enkelt nöja oss med upplevelsen och säga likt vissa kvantfysiker att "life's is just a dream".
Det är just det här som är grejen, färg är inte olika våglängder på ljus. En elektromagnetisk stråle skiljer inte i färg, den skiljer i våglängd, och när ditt öga upfattar en specifik våglängd processerar den det och du ser en specifik färg. Men färger är inte beroende av ljusvågor, då du kan drömma och se färg precis på samma sätt som när du är vaken, och alltså borde det vara något i skallen och där händer inte så mycket mer än impulser mellan neuroner och kemiska reaktioner...
Ögat är egentligen som huden och alla andra sinnen, reagerar på den stimuli den är anpassad för. Man kan väl säga att ögat är blint och känner ljus...
Saken är att ett universum utan syn är också ett utan färger. Frågan går ju, om ett träd faller i skogen och ingen är där, finns det ett ljud då? Ljud är inte ljudvågor, ljud låter och ljudvågor rör sig. det krävs en organism som uppfattar ljudvågor som just ljud för att ljud ska vara.
Det betyder inte att du ska tänka att den muggen du ser framför dig är i ditt huvud och refera till det huvud du ser och känner och är medveten om, för det huvudet är också i ditt huvud. Allt du ser nu är i ditt huvud, inklusive dig själv med ditt huvud. Det finns alltså två huvuden, precis som det finns två av allt en organism observerar, den verkliga och den du ser.
Det borde vara uppenbart, tex en spegel avbildar ett föremål och det finns nu två föremål, en verklig och den i spegeln, en bild. Samma sak händer i ditt öga, en bild hamnar på retinan, fast det är inte där du ser den, utan efter att ögat har processerat bilden och skickat impulser genom synnerven, antar jag, där den sen processeras igen och det är den processen som är din syn, det är där färgen är. Om en annan person kollar på din hjärna ser han bara lite hjärnaktivitet, medans du ser det du ser, men det du ser och hjärnaktiviten är samma sak. Imed att hjärnaktiviten är verklig, fysisk och objektiv ser jag också upplevelserna som det.
Angående hur infrarött ser ut så ser ju själva strålen inte ut som någonting, men imed att en organism ser infrarött kanske den ser bättre i mörker eller kan uppfatta IR från varma källor, men hur färgen är vet jag inte, jag tror dock inte att samma strålning ger samma färg hos olika arter...