2009-02-23, 13:15
Medlem
Planerar att söka in till juristprogrammet på Umeå Universitet jag med. Hoppas verkligen att mina 1.4 på HP räcker. Personen som vart antagen sist hösten -08 kom in med 1.2 så visst borde jag sitta säker? Söker UMU i första hand kanske jag också skall tillägga.
Citera
2009-02-23, 14:30
Medlem
r0g3rs avatar
Fan vad jag hatar HP o tycker det är riktigt dåligt att de får så pass många platser! Asså det är bra att de som inte visste vad de ville göra med sitt liv och fick dåliga betyg ska få en till chans... men asså tycker det är så jävla tunt, att bara för att man är bra på svenska matte och engelska så kan mans skita i sina betyg

Jag ska också söka till Umeå, gick ut med ett snitt på 18 men håller på och läser upp två kurser och om det går vägen kommer jag få ett snitt på 18,6. Jag sökte till umeå förra året med 18 o då kom jag på reserv plats 30 :P

Vi kanske ses där då
Citera
2009-02-23, 14:32
Medlem
r0g3rs avatar
Sen tror jag att om du har 1.4 på HP så kommer du garanterat komma in! Dock personen som skrev att du hade 18.3 är det väldigt tunnt. Du kan komma in precis om du har tur
Citera
2009-02-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Fan vad jag hatar HP o tycker det är riktigt dåligt att de får så pass många platser! Asså det är bra att de som inte visste vad de ville göra med sitt liv och fick dåliga betyg ska få en till chans... men asså tycker det är så jävla tunt, att bara för att man är bra på svenska matte och engelska så kan mans skita i sina betyg

Jag ska också söka till Umeå, gick ut med ett snitt på 18 men håller på och läser upp två kurser och om det går vägen kommer jag få ett snitt på 18,6. Jag sökte till umeå förra året med 18 o då kom jag på reserv plats 30 :P

Vi kanske ses där då

Förstår inte varför folk gnäller på HP. Om man har motivation och hjärna att fixa 18.X så kan man absolut fixa minst 1.5 i HP, det är inte så svårt...
Citera
2009-02-23, 14:39
Medlem
Om man börjar arbeta i statlig tjänst som jurist och får median lönen 22500(http://www.jusek.se/templates/JK_SimplePage.aspx?id=53030) och efter 10 år så ska man tydligen ha 33500(http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=4030&epslanguage=SV), betyder det då att man efter 5år bör ligga på ca 27500? För jag har hört om folk som jobbat på skatteverket och dylikt med löneökning 500kr/år och det låter inte så roligt.
Citera
2009-02-23, 15:11
Medlem
r0g3rs avatar
Asså HP är bra på ett sätt, men jag tycker det är helt absurt att folk kan komma in på de höga utbildningarna med massa ig o G bara för att de fick bra på ETT prov som innefattar engelska, matte och svenska. Jag tycker att oavsett vart du ska läsa juridik på så bör man ha ett resultat på 1.8 ungefär. Då skulle fler som har kämpat och slitit för sina betyg få utdelning.
Citera
2009-02-23, 15:25
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebulle
Planerar att söka in till juristprogrammet på Umeå Universitet jag med. Hoppas verkligen att mina 1.4 på HP räcker. Personen som vart antagen sist hösten -08 kom in med 1.2 så visst borde jag sitta säker? Söker UMU i första hand kanske jag också skall tillägga.

Tänkte eventuellt hoppa in där med mina 1.4 också. Skall nog inte vara några problem, i synnerhet inte efter 2a urvalet. Kör förvisso HP nu igen och har för avsikt att höja mig ett par decimaler. Hade varit skönt att slippa Umeå.

Att du söker i första hand påverkar inte dina förutsättningar tror jag?
Citera
2009-02-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Tänkte eventuellt hoppa in där med mina 1.4 också. Skall nog inte vara några problem, i synnerhet inte efter 2a urvalet. Kör förvisso HP nu igen och har för avsikt att höja mig ett par decimaler. Hade varit skönt att slippa Umeå.

Att du söker i första hand påverkar inte dina förutsättningar tror jag?

Välj något annat
I Uppsala antogs ca 60% av alla som sökte med 1.4 i höstas. I Örebro kom alla in.
Citera
2009-02-23, 17:26
Medlem
r0g3rs avatar
haha, tanken slog mig att de som kommer läsa juridik i Stockholm kommer troligtvis bli klasskompis med "blondinbella" hahah fyfan
Citera
2009-02-23, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Asså HP är bra på ett sätt, men jag tycker det är helt absurt att folk kan komma in på de höga utbildningarna med massa ig o G bara för att de fick bra på ETT prov som innefattar engelska, matte och svenska. Jag tycker att oavsett vart du ska läsa juridik på så bör man ha ett resultat på 1.8 ungefär. Då skulle fler som har kämpat och slitit för sina betyg få utdelning.
Betyg visar fjäsk, hp visar intelligens och om man behållit sina kunskaper istället för "plugga innan prov, information sugs in genom vänstra örat, direkt efter provet sugs informationen ut genom andra örat". Men som sagt, om du är så smart så du kan fixa hela 18,3 i snitt så lär du kunna skaffa 1,8 på hp. Nej, just det, det är betygsinflation i Sverige.
Jurister bör vara intelligenta, inte bara råpluggiga.
Citera
2009-02-23, 17:51
Medlem
S-ammes avatar
Vi hade studiebesök tidigare på Lund och även Uppsala ang. Jurdik linjen,, de flesta snackade om att man bör och borde ha 19 i snitt??

så vadå, man kmr inte in med 17 i snitt eller =P
Citera
2009-02-23, 18:14
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebulle
Välj något annat
I Uppsala antogs ca 60% av alla som sökte med 1.4 i höstas. I Örebro kom alla in.

Örebro går ju bort vilket som. Uppsala kunde vara trevligt även om jag har för mig att de kör terminstentor vilket känns som ett ganska korkat och onödigt hetsigt system. Pluggar ekonomi i Lund nu. Någon som vet ifall man kan fjäska sig in här nere, om man redan är "in the system" liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in