Citat:
Ursprungligen postat av flexres
Ni som pluggar Jurist nu hur många timmar lägger ni ner i veckan på studierna?
Jag är i tentaplugget för 22,5 hp-tenta. Jag tror jag lägger ungefär 40h/v. Jag har ingen undervisning kvar. Den "effektiva" tiden är en annan fråga. Det varierar verkligen mellan folk; jag går bara T2 så det är tänkbart att min strategi ändras, men hittills har jag gått på all undervisning, läst det material som funnits och förberett seminarium på ~25 h/v och sedan ökat takten inför tentorna. Jag har kunnat jobba 50 % vid sidan om. Vi är på FB så ni har redan förstått att jag fått enbart AB hittills.

Det finns folk som lägger dubbelt så mycket tid som får sämre, och folk som lägger hälften som får lika bra.
Jag är övertygad om att 40h/v, undervisning inkluderat, snittat över en termin borde vara nog för alla och förmodligen i överkant för de flesta, men jag kan verkligen inte belägga det.
Citat:
Hur pass avgörande är betygen egentligen? Verkar som många anser att en juristkand. med annat än toppbetyg är helt bortkastat.
Det beror på vad du vill göra. För att sitta ting (som krävs för bli åklagare/domare/kronofogde) krävs goda betyg. De större affärsjuridiska byråerna kräver, enligt min högst amatörmässiga uppfattning, ungefär samma och kanske extra eftersom det är bra med extrameriter.
Självklart är det inte bortkastat med annat än toppbetyg. En jurist är fortfarande en jurist.