2013-04-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Var har du stött på denna mentalitet? Jag upplever den verkligen inte alls, varken här på forumet eller i Uppsala där jag själv pluggar.
Jag pluggar ju också i Uppsala och det var några på samma termin som jag själv (T2) som pratade om det, bland annat att flera företag och byråer bara anställde från Uppsala och Lund. Blev väldigt förvånad själv faktiskt då dem flesta andra jag umgås med har en mer realistisk syn på det hela, dock så till hör väl inte dem jag pratade med till dem skarpaste människorna på programmet. Det dyker ju upp troll i tråden som skriver detta men det här var första gången jag faktiskt träffade riktiga människor som hade den uppfattningen.

Så "många" kanske är fel uttryck, men jag blev bara förvånad att folk faktiskt tror på det där, lite som alla rykten folk som inte pluggar programmet hör om att studenter river ut sidor ur böcker och sånt där.
Citera
2013-04-18, 14:45
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Var har du stött på denna mentalitet? Jag upplever den verkligen inte alls, varken här på forumet eller i Uppsala där jag själv pluggar.

Jag har tyvärr stött på denna mentalitet hos ett antal kompisar i Uppsala, dessutom skulle jag säga att det snarare är så att jag hört mer av det under det sista stadiet (de flesta av oss börjar bli/är klara nu). Kanske hänger det ihop med jobbstress där man försöker inbilla sig själv att man har en god chans till jobb i o m att man pluggat i Uppsala, vet inte.

Det är knappast en uppfattning företrädd av majoriteten av kompisar och bekanta, men finns gör den definitivt.
Citera
2013-04-21, 18:59
Medlem
Antalet förstahandssökande till juristprogrammet i Lund ökade från 1441 förra året till 1743 (+302) i år. Intaget i Lund låg på 21,8 ht 2012, tror ni att det kommer öka nämnvärt?
Citera
2013-04-21, 19:10
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Earendil
Antalet förstahandssökande till juristprogrammet i Lund ökade från 1441 förra året till 1743 (+302) i år. Intaget i Lund låg på 21,8 ht 2012, tror ni att det kommer öka nämnvärt?

Hur skulle någon härinne överhuvudtaget kunna veta något om det??
Citera
2013-04-21, 20:56
Medlem
flexress avatar
Ni som pluggar Jurist nu hur många timmar lägger ni ner i veckan på studierna?

Hur pass avgörande är betygen egentligen? Verkar som många anser att en juristkand. med annat än toppbetyg är helt bortkastat.
Citera
2013-04-21, 21:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexres
Ni som pluggar Jurist nu hur många timmar lägger ni ner i veckan på studierna?

Jag är i tentaplugget för 22,5 hp-tenta. Jag tror jag lägger ungefär 40h/v. Jag har ingen undervisning kvar. Den "effektiva" tiden är en annan fråga. Det varierar verkligen mellan folk; jag går bara T2 så det är tänkbart att min strategi ändras, men hittills har jag gått på all undervisning, läst det material som funnits och förberett seminarium på ~25 h/v och sedan ökat takten inför tentorna. Jag har kunnat jobba 50 % vid sidan om. Vi är på FB så ni har redan förstått att jag fått enbart AB hittills. Det finns folk som lägger dubbelt så mycket tid som får sämre, och folk som lägger hälften som får lika bra.

Jag är övertygad om att 40h/v, undervisning inkluderat, snittat över en termin borde vara nog för alla och förmodligen i överkant för de flesta, men jag kan verkligen inte belägga det.

Citat:
Hur pass avgörande är betygen egentligen? Verkar som många anser att en juristkand. med annat än toppbetyg är helt bortkastat.

Det beror på vad du vill göra. För att sitta ting (som krävs för bli åklagare/domare/kronofogde) krävs goda betyg. De större affärsjuridiska byråerna kräver, enligt min högst amatörmässiga uppfattning, ungefär samma och kanske extra eftersom det är bra med extrameriter.

Självklart är det inte bortkastat med annat än toppbetyg. En jurist är fortfarande en jurist.
Senast redigerad av Sobofied 2013-04-21 kl. 21:11.
Citera
2013-04-21, 21:10
Medlem
flexress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag är i tentaplugget för 22,5 hp-tenta. Jag tror jag lägger ungefär 40h/v. Jag har ingen undervisning kvar. Den "effektiva" tiden är en annan fråga. Det varierar verkligen mellan folk; jag går bara T2 så det är tänkbart att min strategi ändras, men hittills har jag gått på all undervisning, läst det material som funnits och förberett seminarium på ~25 h/v och sedan ökat takten inför tentorna. Jag har kunnat jobba 50 % vid sidan om.

Det beror på vad du vill göra. För att sitta ting (som krävs för bli åklagare/domare/kronofogde) krävs goda betyg. De större affärsjuridiska byråerna kräver, enligt min högst amatörmässiga uppfattning, ungefär samma och kanske extra eftersom det är bra med extrameriter.

Så upplägget överlag är att man först har schemalagda föreläsningar/seminarier och sedan fritt fram till tentan?

Så de eftertraktade jobben kräver höga poäng helt enkelt. Är alla inställda på att spika tentorna eller finns de med lägre målsättning?
Citera
2013-04-21, 21:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Så upplägget överlag är att man först har schemalagda föreläsningar/seminarier och sedan fritt fram till tentan?

För SU - ja, men väldigt lite undervisning är obligatorisk (allra första kursen har obligatoriska seminarier, många kurser har några få obligatoriska moment ex rättegångsspel). Det är en undervisningsfri period innan tentan, på nuvarande kurs lyckades de med konststycket att ge mig 17 dagar - det varierade mellan grupperna, finns de som fick 11.

Citat:
Så de eftertraktade jobben kräver höga poäng helt enkelt. Är alla inställda på att spika tentorna eller finns de med lägre målsättning?

Det finns absolut folk som inte har toppbetyg som målsättning. Jag är också lite emot begreppet "eftertraktade jobb", inte för att de inte är det men det ger intrycket av att inget annat är värt. Det finns folk som vill jobba med miljörätt, mänskliga rättigheter, fastighetsrätt (huga) etc.
Citera
2013-04-21, 21:22
Medlem
flexress avatar
Citat:
För SU - ja, men väldigt lite undervisning är obligatorisk (allra första kursen har obligatoriska seminarier, många kurser har några få obligatoriska moment ex rättegångsspel). Det är en undervisningsfri period innan tentan, på nuvarande kurs lyckades de med konststycket att ge mig 17 dagar - det varierade mellan grupperna, finns de som fick 11.

Det finns absolut folk som inte har toppbetyg som målsättning. Jag är också lite emot begreppet "eftertraktade jobb", inte för att de inte är det men det ger intrycket av att inget annat är värt. Det finns folk som vill jobba med miljörätt, mänskliga rättigheter, fastighetsrätt (huga) etc.

Okej, löper det någon gång flera kurser samtidigt?

Uppskattar inte heller betygshets som verkar råda, tror inte det bidrar till att kunskapen ökar.

Uppskattar verkligen att få lite insyn. Tack
Citera
2013-04-21, 21:23
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Självklart är det inte bortkastat med annat än toppbetyg. En jurist är fortfarande en jurist.
Ting kan du sitta med mellan 60-120 HP i AB och resten BA utom 37.5 HP med B som du kan räkna bort. Siffrorna varierar och 60 HP är mest en gissning baserat på reservintaget som har diskuterats tidigare i tråden). Men med 90 HP och max sidomeriter är det långt ifrån omöjligt.

Medan de affärsjuridiska byråerna verkar kräva AB i 180 HP för att ens bli kallad på intervju om du inte har väldigt bra meriter förutom det. Sen är det långt ifrån samma sak som att du kommer få jobb där bara för det. Utöver det ska du ha rätt personlighet och gärna lite övriga meriter t.ex. suttit ting, har en ekonomisk kandidatexamen och pluggat en master of law i t.ex USA eller England (nej allt det krävs självklart inte men åt det hållet åtminstone.)

Min poäng är att kraven för att få sitta ting på inget sätt är jämföra med de klart högre kraven som finns för att få jobb på de större affärsjuridska byråerna.
Senast redigerad av Orzion 2013-04-21 kl. 21:26.
Citera
2013-04-21, 21:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Uppskattar inte heller betygshets som verkar råda, tror inte det bidrar till att kunskapen ökar.

Uppskattar verkligen att få lite insyn. Tack
Bra betyg får du genom att kunna ämnena ni tenteras på. Något förenklat men det är åtminstone grunden i det hela. Förstår därför inte varför "betygshets" skulle stå i kontrast till kunskap.
Citera
2013-04-21, 21:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Nej, men på 1:a terminen lägger de två tentor dagarna efter varandra (en nyligen avslutad kurs och för kursen innan dess). Jag är osäker på om det sker för fler terminer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in