Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Hur fungerar det med extrakurser som man läst under studietiden och examensbevis? Jag skriver har skrivit uppsats andra delen av hösten och första delen av våren, och lämnar i dagarna till slut in den. Börjar jobba om en dryg månad men det slog mig att jag bör kunna få ett litet ekonomiskt tillskott av att anmäla mig till en 15p kurs under andra delen av vårterminen och på så sätt få csn för det (då jag inte kommer söka mer csn så spelar det ingen roll att jag inte klarar den, dvs skiter helt i att gå dit). Men riskterar det att synas i mitt examensbevis eller på annat sätt? Jag förstår att jag finns i något register någonstans med över att ha varit anmäld till kursen men inte klarat den, men alla kurser tas väl inte med i examensbeviset utan endast 270 poäng va? (jag har läst tillräckligt med fördjupningskurser tidigare). Något annan anledning till att jag inte bör snylta till mig lite extra pengar på detta sätt?
Du blir ju såklart återbetalningsskyldig för de pengar du fått om du inte går på kursen du får studiemedel för att läsa. Tänkte du att den enda följden var att du skulle få problem med fortsatt studiebidrag?
När det gäller din juristexamen så syns ingen extrakurs som du inte har ansökt om att tillgodoräkna, men du kan alltså glömma att få ut gratispengar av CSN på det här sättet. De har ganska järnkoll.