2013-01-08, 19:22
Medlem
tankers avatar
Finns det någon omväg man kan gå för att komma in på GU? Syftar på kurser där top eleverna får gå in i t2 eller liknande.

GB-17.2
Hp-har jag inte gjort än. 1,5 känns långt bort...
Ålder-24
Just nu-Fast jobb
Studerat tidigare på HS och ångrar att jag hoppade på tåget så snabbt.
Citera
2013-01-08, 20:50
Medlem
Några generella tips för tentan i straff/straffprocess på Lunds juristprogram?
Citera
2013-01-08, 22:52
Medlem
Modnars avatar
Hej! Har en fråga angående litteraturen på T2 på UU.

"Studenten väljer antingen Adlercreutz: Avtalsrätt II, eller Lehrberg: Avtalstolkning."
Står det i kursinformationen.

Någon som har erfarenhet av dessa och kan sammanfatta? Vad jag förstått är de likvärdiga men vad är det som skiljer dom åt? Känns spontant utan att ha någon aning att man bör välja Avtalsrätt II eftersom vi även har I:an och därför kommer man vara bekant med formatet.

Någon som vill hjälpa?
Citera
2013-01-08, 23:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar

"Studenten väljer antingen Adlercreutz: Avtalsrätt II, eller Lehrberg: Avtalstolkning."

Någon som har erfarenhet av dessa och kan sammanfatta? Vad jag förstått är de likvärdiga men vad är det som skiljer dom åt? Känns spontant utan att ha någon aning att man bör välja Avtalsrätt II eftersom vi även har I:an och därför kommer man vara bekant med formatet.

Någon som vill hjälpa?
Gå till biblioteket och läs litet i böckerna, för att sedan välja den du känner dig bekvämast med. Det är inte så stor skillnad. Jag valde AII, då ser det snyggare ut i bokhyllan. Men det är ingen större skillnad på dessa framställningar, välj den du tycker bäst om.
Citera
2013-01-09, 00:01
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Gå till biblioteket och läs litet i böckerna, för att sedan välja den du känner dig bekvämast med. Det är inte så stor skillnad. Jag valde AII, då ser det snyggare ut i bokhyllan. Men det är ingen större skillnad på dessa framställningar, välj den du tycker bäst om.
haha självklart!
Tanken hade inte ens slagit mig. Dumstrut på.

Tack!
Citera
2013-01-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar

Någon som vill hjälpa?

Adlercreutz är väl den bättre investeringen, men Lehrberg är inte fullt så tungrodd. Om du har möjlighet ska du kanske köpa Adlercreuts och låna Lehrberg på biblioteket.
Citera
2013-01-09, 21:58
Medlem
Hej!

Följande inlägg riktas framförallt åt studenter på juristprogrammet och verksamma jurister i tråden.
Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet den kommande höstterminen. Jag vill försäkra mig om att jag ansöker till programmet av rätt anledningar.

Googlar man juristprogrammet möts man upprepade gånger av ord såsom "argumentation", "problemlösning", och "analys". Utan sitt kontext förmedlar dessa ledord inte särskilt mycket, och jag finner det svårt att hitta ordentlig information på vad jurister arbetar med i detalj.

Vem är det egentligen som läser till juristprogrammet och av vilka anledningar? Det går naturligtvis inte att generalisera på det viset, men mina förhoppningar är att ni aktiva i tråden kan dela med er av era motiveringar och synpunkter.

Finns det någon lämplig litteratur att smygstarta med för någon i min sits som är intresserad och nyfiken, men ännu inte helt såld på en eventuell juristkarriär?

Tack på förhand!
TF.
Citera
2013-01-09, 23:58
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!

Följande inlägg riktas framförallt åt studenter på juristprogrammet och verksamma jurister i tråden.
Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet den kommande höstterminen. Jag vill försäkra mig om att jag ansöker till programmet av rätt anledningar.

Googlar man juristprogrammet möts man upprepade gånger av ord såsom "argumentation", "problemlösning", och "analys". Utan sitt kontext förmedlar dessa ledord inte särskilt mycket, och jag finner det svårt att hitta ordentlig information på vad jurister arbetar med i detalj.

Vem är det egentligen som läser till juristprogrammet och av vilka anledningar? Det går naturligtvis inte att generalisera på det viset, men mina förhoppningar är att ni aktiva i tråden kan dela med er av era motiveringar och synpunkter.

Finns det någon lämplig litteratur att smygstarta med för någon i min sits som är intresserad och nyfiken, men ännu inte helt såld på en eventuell juristkarriär?

Tack på förhand!
TF.

Jag har dels ett stort omvärldsintresse vad gäller teknik, näringsliv och brott. Utöver detta finner jag det särskilt roligt att lösa problem och diskutera de.

Mitt mål är helt enkelt att få jobba inom alla de olika sakerna som jag tycker är kul. Jag tror att juristprogrammet är bra för mig på grund av just detta, eftersom jag dels vill sitta ting, men även jobba som försvarare och varför inte syssla lite inom näringslivet. Jag förstår att livet kanske inte blir så, men jag gillar tanken på att dörrarna står öppna.
Citera
2013-01-10, 01:24
Medlem
Är det någon som tagit dubbelexamen i juridik och ekonomi som tillgodoräknat sig jurist-examensjobbet till sin ekonomi-examen eller vice versa?

Jag tänkte försöka göra detta, och då i ekonomi med inriktning finans. Att examensjobbet måste beröra finansiell juridik är jag på det klara med, men hur svårt är det i praktiken att få till detta? Hur stränga är kraven? Har bara hört att kraven inte ska vara så höga. Finansiella formler gör sig kanske emellertid inte så bra i en juridik-uppsats, men känns nästan som ett måste i ett ekonomi-exjobb.
Citera
2013-01-10, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!

Tack på förhand!
TF.

Ingen vet ju hur ens utbildning egentligen kommer vara. Det lilla man stött på ämnet som programmet sedan handlar om, är inte representativt i många fall. Därför rekommenderar jag inte heller dig att typ, plocka upp en allmän bok i civilrätt och tro det ska göra om du gillar eller inte gillar det.

Ja menar, visst hör man någon säga "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle/ Jag gillar att engagera mig i samhällsfrågor" etc. men seriöst har sådana värderingar typ ingenting med juridikstudier att göra. Ungefär lika lite som "Jag gillar hjälpa människor" har för läkarprogrammet. Gillar du att diskutera icke-fritids ämnen på din fritid? Gillar du att tycka och tänka till runt icke-naturvetenskapliga ämnen? I så fall kommer du nog gilla juristprogrammet.

Var du bra på samhällsvetenskap i gymnasiet? I så fall lär juristprogrammet passa dig.

Gillar du att söka efter svar på saker? Då lär det också passa dig. Det är typ det man gör på juristprogrammet, letar efter svar, vare sig det är hur den lydelsen skall tolkas och tillämpas eller vad fan Högsta Domstolen menade i något fall från 40-talet. Dvs. är du en sådan som gillar att lägga pussel med information? Gillar du sedan att tycka till och tänka smått kreativt, när du väl lagt stora delar av pusslet, är det ännu bättre.
Senast redigerad av nordkorean 2013-01-10 kl. 02:22.
Citera
2013-01-10, 13:11
Medlem
shevitas avatar
Hej

När man blivit klar med juristprogrammet och man vill sitta ting (så klart om man kommer in) kan man på nåt sätt få sig tinget tillgodoräknat på nåt annat sätt än de vanliga sätten? Det jag vill undvika är att tjäna pissdåligt under dessa två år när man kanske har precis fått barn och familj osv. Samtidigt att det känns värdelöst att tjäna mindre pengar än jag t.ex. gör nu. så istället för att min lön ökar för varje år så kommer jag droppa i lön efter 4,5 hårt investerade år.

Hoppas ni som är insatta i ämnet förstår vad jag menar?
Tack på förhand
Citera
2013-01-10, 13:27
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hej

När man blivit klar med juristprogrammet och man vill sitta ting (så klart om man kommer in) kan man på nåt sätt få sig tinget tillgodoräknat på nåt annat sätt än de vanliga sätten? Det jag vill undvika är att tjäna pissdåligt under dessa två år när man kanske har precis fått barn och familj osv. Samtidigt att det känns värdelöst att tjäna mindre pengar än jag t.ex. gör nu. så istället för att min lön ökar för varje år så kommer jag droppa i lön efter 4,5 hårt investerade år.

Hoppas ni som är insatta i ämnet förstår vad jag menar?
Tack på förhand

Fattar ingenting. Du vill ha tingsmeritering utan att behöva sitta ting? Det går så klart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in