Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!
Följande inlägg riktas framförallt åt studenter på juristprogrammet och verksamma jurister i tråden.
Jag går i tankarna om att söka in till juristprogrammet den kommande höstterminen. Jag vill försäkra mig om att jag ansöker till programmet av rätt anledningar.
Googlar man juristprogrammet möts man upprepade gånger av ord såsom "argumentation", "problemlösning", och "analys". Utan sitt kontext förmedlar dessa ledord inte särskilt mycket, och jag finner det svårt att hitta ordentlig information på vad jurister arbetar med i detalj.
Vem är det egentligen som läser till juristprogrammet och av vilka anledningar? Det går naturligtvis inte att generalisera på det viset, men mina förhoppningar är att ni aktiva i tråden kan dela med er av era motiveringar och synpunkter.
Finns det någon lämplig litteratur att smygstarta med för någon i min sits som är intresserad och nyfiken, men ännu inte helt såld på en eventuell juristkarriär?
Tack på förhand!
TF.
Ingen vet ju hur ens utbildning egentligen kommer vara. Det lilla man stött på ämnet som programmet sedan handlar om, är inte representativt i många fall. Därför rekommenderar jag inte heller dig att typ, plocka upp en allmän bok i civilrätt och tro det ska göra om du gillar eller inte gillar det.
Ja menar, visst hör man någon säga "jag vill kämpa för ett rättvist samhälle/ Jag gillar att engagera mig i samhällsfrågor" etc. men seriöst har sådana värderingar typ ingenting med juridikstudier att göra. Ungefär lika lite som "Jag gillar hjälpa människor" har för läkarprogrammet. Gillar du att diskutera icke-fritids ämnen på din fritid? Gillar du att tycka och tänka till runt icke-naturvetenskapliga ämnen? I så fall kommer du nog gilla juristprogrammet.
Var du bra på samhällsvetenskap i gymnasiet? I så fall lär juristprogrammet passa dig.
Gillar du att söka efter svar på saker? Då lär det också passa dig. Det är typ det man gör på juristprogrammet, letar efter svar, vare sig det är hur den lydelsen skall tolkas och tillämpas eller vad fan Högsta Domstolen menade i något fall från 40-talet. Dvs. är du en sådan som gillar att lägga pussel med information? Gillar du sedan att tycka till och tänka smått kreativt, när du väl lagt stora delar av pusslet, är det ännu bättre.