2012-07-14, 11:39
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ta vara på din lediga tid. Du kommer inte ha särskilt mycket av den varan de kommande åren.
Jaså, du... Det låter väldigt dystert :/ Långa sommarlov är det iaf, de lär behövas!
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Allt detta snack om kontakter, som om någon egentligen vet vad som gäller. Nu på sistone verkar ett gäng i tråden ha börjat tala om kontakter som potentiella kunder åt en framtida arbetsgivare. Det lär knappast vara fel, men varför denna glidning från andra former av kontakter? Det finns väl knappast någon som tror att kontakter är något som inte kan gynna en när man söker jobb? Om jag känner ett gäng delägare privat och dessutom har höga betyg så bör väl rimligtvis mina chanser att anställas öka, eftersom de har ett ansikte på mig redan och de vet att jag är sund privat. Detsamma gäller om jag jobbat extra i Vinges reception sen termin 3. De vet vem jag är och behöver därför inte riskera att ta in ett stolpskott när de kan välja att anställa mig som biträdande jurist istället. Eller ja, åtminstone om jag har konkurrenskraftiga meriter i övrigt.

Som sagt - ta inte ovan för någon sanning eftersom jag inte suttit i någon rekryteringsposition. Jag har inte heller dubbelkollat det här med någon som rekryterar. Jag har inte frågat någon. Jag har däremot använt sunt förnuft. Däremot vill jag att den som opponerar sig har goda argument för sin sak.
Du har förstås en poäng. Anledningen till att jag fick lust att skriva av mig var att alltför många lägger alltför mycket vikt i ordet "kontakter". Folk skriver "utan kontakter är du chanslös om du ska in i byråvärlden" - en premiss varken du eller jag kan säga överensstämmer med verkligheten.

Min far är delägare i en av de största affärsjuridiska byråerna i Sverige, och det är även han som har förklarat vad det är för typ av "kontakter" deras rekryterare tar hänsyn till. Jag påbörjar själv mina juridikstudier i höst (som jag tidigare skrev i denna tråd), och när jag är klar menar min far att det är i princip omöjligt att som delägare underlätta anställningsprocessen. Det är mycket illa sett om delägare lägger sig i rekryteringsprocessen, då denna sköts just av en särskild avdelning med extensiva tester, etc. Alla har lika stor/liten chans.

Mitt syfte är inte att säga att kontakter är värdelösa, för de har verkligen inte någon negativ inverkan, men att helt enkelt avglorifiera ordet från den magiska anställningsbiljett vissa här verkar åberopa.
Senast redigerad av endure 2012-07-14 kl. 11:43.
Citera
2012-07-14, 11:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Jaså, du... Det låter väldigt dystert :/ Långa sommarlov är det iaf, de lär behövas!

Du har förstås en poäng. Anledningen till att jag fick lust att skriva av mig var att alltför många lägger alltför mycket vikt i ordet "kontakter". Folk skriver "utan kontakter är du chanslös om du ska in i byråvärlden" - en premiss varken du eller jag kan säga överensstämmer med verkligheten.

Min far är delägare i en av de största affärsjuridiska byråerna i Sverige, och det är även han som har förklarat vad det är för typ av "kontakter" deras rekryterare tar hänsyn till. Jag påbörjar själv mina juridikstudier i höst (som jag tidigare skrev i denna tråd), och när jag är klar menar min far att det är i princip omöjligt att som delägare underlätta anställningsprocessen. Det är mycket illa sett om delägare lägger sig i rekryteringsprocessen, då denna sköts just av en särskild avdelning med extensiva tester, etc. Alla har lika stor/liten chans.

Mitt syfte är inte att säga att kontakter är värdelösa, för de har verkligen inte någon negativ inverkan, men att helt enkelt avglorifiera ordet från den magiska anställningsbiljett vissa här verkar åberopa.

Du baserar ju också dina slutsatser från din kunskap om en av de största byråerna. Det är inte alla affärsjuridiska byråer i huvudstaden som likt Vinge och MSA har en särskild rekryteringsavdelning. När man är så stora som dem och nyanställer över 50 biträdande jurister om året så lönar det sig så klart, men många högt ansedda och prestigefulla byråer ligger på runt 5 nyanställda biträdande jurister per år. Dessa har sannolikt ingen väl utbyggd rekryteringsavdelning och på dessa byråer ser det helt annorlunda ut.

Jag har exv. en bekant som extrajobbar på en av de mindre "Norrmalmstorgsbyråerna". Detta extrajobb har han fått enbart genom kontakter. Han får då syssla med en hel del praktiskt juridiskt arbete och inte bara sitta i receptionen som en extrajobbare på Vinge eller MSA sannolikt får hålla sig till. Denna person är väldigt duktig men han har ganska mediokra betyg pga andra prioriteringar. Hans anställning efter examen är säkrad, om han vill jobba där. Detta trots halvkassa betyg och bara lite mer än hälften av utbildningen avklarad, enbart tack vare kontakter och att han är duktig och visar framfötterna när han jobbar extra på byrån.
Citera
2012-07-14, 12:16
Medlem
Hejsan! Jag blev antagen till juristprogrammet i Uppsala nu tills hösten. Alltså fy vad jag känner mig dum i huvudet, men jag blev lite förvirrad av e-mailet som kom över vad man ska ta med sig till registreringen. Så förhoppningsvis kanske ni kan göra mig lite klokare.

"VIKTIGT ta med följande;

Antagningsbesked eller legitimation

ifylld blankett för ansökan om användaridentitet på Uppsala
universitets datornät för studenter - UPUnet-S ( om du inte har ansökt
via webben)

Ifylld registreringsblankett

ca 200 kr till inköp av material (betala gärna med kort)"

1. Alltså är antagningsbeskedet då en screenshot av antagning.se där det bara står "ANTAGEN" eller kommer det något i pappersform sedan?

2. Det går ju inte att ansöka via webben? Men det är väl den blanketten som kommer då man tar "Student utan pin-kod" som ska tas med, eller?

3. Okej här är stora dilemmet. Vilken registreringsblankett?? Har sökt hur länge som helst nu utan några resultat. (Kanske jag är helt borta, men liiiite bättre info kunde dom allt ha!)
Citera
2012-07-14, 12:43
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du baserar ju också dina slutsatser från din kunskap om en av de största byråerna. Det är inte alla affärsjuridiska byråer i huvudstaden som likt Vinge och MSA har en särskild rekryteringsavdelning.
Självklart är det en annan situation när det gäller mindre byråer, jag borde ha varit mer tydlig i exakt vad det var jag talade om. Jag kan mycket väl tänka mig att kontakter har större vikt när det kommer till att slå sig in på en mindre byrå, då arbetsgivaren (som FrasseFloyd resonerade) känner personen och vet att denne är arbetsduglig/kompetent.

Vad jag i inlägget ovan beskrev var baserat på iakttagelser av de större byråernas rekryteringsprocess, någonting jag borde ha varit tydlig med från första början. Det var dessutom dumt att generalisera, men min syfte var litet av att för en gångs skull försöka definiera begreppet kontakter. Det förefaller svårt, ty det verkar helt enkelt skifta betydelse beroende på vad, var och hur. Vad som kan tillskrivas som kontakter för olika delar av rättsväsendet är helt enkelt olika. Det kan ha göra med att få in sin fot i yrket, lika väl som att underlätta sitt arbete (förhållande mellan distriktsåklagare - polis - domare, etc.) eller potentiella klienter.
Citera
2012-07-14, 13:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumsarah
Hejsan! Jag blev antagen till juristprogrammet i Uppsala nu tills hösten. Alltså fy vad jag känner mig dum i huvudet, men jag blev lite förvirrad av e-mailet som kom över vad man ska ta med sig till registreringen. Så förhoppningsvis kanske ni kan göra mig lite klokare.

"VIKTIGT ta med följande;

Antagningsbesked eller legitimation

ifylld blankett för ansökan om användaridentitet på Uppsala
universitets datornät för studenter - UPUnet-S ( om du inte har ansökt
via webben)

Ifylld registreringsblankett

ca 200 kr till inköp av material (betala gärna med kort)"

1. Alltså är antagningsbeskedet då en screenshot av antagning.se där det bara står "ANTAGEN" eller kommer det något i pappersform sedan?

2. Det går ju inte att ansöka via webben? Men det är väl den blanketten som kommer då man tar "Student utan pin-kod" som ska tas med, eller?

3. Okej här är stora dilemmet. Vilken registreringsblankett?? Har sökt hur länge som helst nu utan några resultat. (Kanske jag är helt borta, men liiiite bättre info kunde dom allt ha!)
Antagningsbeskedet kommer att komma i pdf-form som du kan skriva ut. De andra blanketterna har jag för mig skickades hem tillsammans med annan information efter U2.
Citera
2012-07-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Antagningsbeskedet kommer att komma i pdf-form som du kan skriva ut. De andra blanketterna har jag för mig skickades hem tillsammans med annan information efter U2.

Okej, tusen tack!
Citera
2012-07-14, 13:26
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Självklart är det en annan situation när det gäller mindre byråer, jag borde ha varit mer tydlig i exakt vad det var jag talade om. Jag kan mycket väl tänka mig att kontakter har större vikt när det kommer till att slå sig in på en mindre byrå, då arbetsgivaren (som FrasseFloyd resonerade) känner personen och vet att denne är arbetsduglig/kompetent.

Vad jag i inlägget ovan beskrev var baserat på iakttagelser av de större byråernas rekryteringsprocess, någonting jag borde ha varit tydlig med från första början. Det var dessutom dumt att generalisera, men min syfte var litet av att för en gångs skull försöka definiera begreppet kontakter. Det förefaller svårt, ty det verkar helt enkelt skifta betydelse beroende på vad, var och hur. Vad som kan tillskrivas som kontakter för olika delar av rättsväsendet är helt enkelt olika. Det kan ha göra med att få in sin fot i yrket, lika väl som att underlätta sitt arbete (förhållande mellan distriktsåklagare - polis - domare, etc.) eller potentiella klienter.

Jag har personlig erfarenhet av hur en delägare på en av de tre största lade sig i en rekryteringsprocess. Det var inte så att han knäppte med fingrarna och vips var anställningen kirrad, men nog pekade han auktoritativt HR i rätt riktning.
Personligen tror jag att det där skiljer sig ifrån delägare till delägare. En del har nog inga problem med att lägga sig i rekryteringen för att få in någon de känner, eller i vart fall öka dennes chanser, när en del förmodligen ser det som förlegad nepotism.

I övrigt håller jag med dig om att de viktigaste kontakterna är ev. affärskontakter som byrån i stort har nytta av. Men å andra sidan; hur ofta för en nyexad jurist med sig en viktig potentiell klient/kontakt till sin första arbetsgivare?
Senast redigerad av namgreb 2012-07-14 kl. 13:32.
Citera
2012-07-14, 13:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Okej, tusen tack!
Jag vill göra ett tillägg. Efter urval två kommer ett brev hem med litet information. Detta brev innehåller dels en infobroschyr om programmet, papper för att skaffa ett internetkonto samt registreringsinfo. Sedan kommer du att bli uppringd av en äldre student, som besvarar dina frågor. Titta gärna in i studentlivs- och bostadstråden för tips och råd.
Citera
2012-07-14, 14:54
Medlem
Okej, det låter helt vettigt! Tack för infon...tycker dom kunde ha haft lite bättre info på deras hemsida eller i mailet.
Citera
2012-07-14, 15:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Okej, det låter helt vettigt! Tack för infon...tycker dom kunde ha haft lite bättre info på deras hemsida eller i mailet.

Jag tror att all information inför programstarten i Uppsala kommer via e-post eller läggs ut på Studentportalen. Pappersutskickens tid är nog förbi. Gå in på Studentportalen och sök på Terminskurs 1 så ska där finnas en del information om jag hört rätt.

Edit: Kollade just. Gå in på Studentportalen och sök på "kurser" och "kommande kurser" och skriv in Terminskurs 1. Då kommer rätt ställe att visa sig. Klicka på kursinformation till vänster så uppenbarar sig lite information.
Senast redigerad av Grotius 2012-07-14 kl. 15:43.
Citera
2012-07-14, 16:05
Medlem
maax500s avatar
Det har varit snack om det tidigare men jag väljer att dra upp det igen; är det faktiskt så att Göteborgs universitets utbildning anses vara lite sämre än Lund, Uppsala och Stockholm? Om det är så, varför?
Citera
2012-07-14, 16:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Det har varit snack om det tidigare men jag väljer att dra upp det igen; är det faktiskt så att Göteborgs universitets utbildning anses vara lite sämre än Lund, Uppsala och Stockholm? Om det är så, varför?

Detta har diskuterats i tråden tusentals gånger och det går aldrig att få ett objektivt och bra svar på frågan. Varför tror du att det skulle gå den här gången?

Det finns ett antal vanliga uppfattningar bland studenter och praktiker:

- En är att alla juristutbildningar är likvärdiga eftersom de leder till samma examen och de flesta arbetsgivare bryr sig inte vad det är för universitet som utfärdat den. Det är bara sex universitet som examinerar jurister och alla sex universiteten lägger rätt mycket krut på just det programmet.

- En annan vanlig uppfattning är att Uppsala, Lund, Stockholm och Göteborg är likvärdiga men Örebro och Umeå är sämre eftersom de är mindre universitet med yngre utbildningar som inte är lika kända bland arbetsgivarna.

- En tredje vanlig uppfattning är att Uppsala och Lund är A-laget, Stockholm och Göteborg är B-laget och Örebro och Umeå är C-laget. Detta eftersom Uppsala och Lund är de äldsta lärosätena med äldsta utbildningarna och mest prestige. Storstadsuniversiteten har nyare utbildningar och mindre pengar att lägga på dem.

- En fjärde uppfattning vill lägga till Stockholm i A-laget tillsammans med Uppsala och Lund eftersom SU har i princip lika många tungviktare i fakulteten som dessa och dessutom har närmast till många stora arbetsgivare (varför nu det skulle vara relevant).

- En femte uppfattning vill sätta Uppsala ensam i toppen eftersom det är det allra äldsta universitetet med äldsta juristutbildningen, väldigt många kända professorer, den högt ansedda utbildningsformen PBL och mycket höga antagningspoäng trots att det ligger typ 6 mil från huvudstaden och konkurrerar om studenterna med SU som trots allt är Sveriges största juristutbildning med flest sökande (antagligen mest eftersom det ligger i just huvudstaden).

Där har jag summerat det åt dig. Du kommer aldrig få något bättre svar än så eftersom det inte finns något klart och entydigt svar. Till att börja med måste du definiera och avgränsa "sämre". Är det i fråga om utbildningens kvalitet, anställningsbarhet, ingångslöner, status, möjligheten till utlandsstudier, möjlighet till forskarutbildning, etc. etc.? Även om du lyckas avgränsa frågeställningen så kommer det vara för många faktorer för att du ska kunna hitta ett bra svar och dessutom skiljer sig uppfattningarna åt väldigt mycket mellan olika tyckare och tänkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in