Citat:
Jaså, du... Det låter väldigt dystert :/ Långa sommarlov är det iaf, de lär behövas!
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ta vara på din lediga tid. Du kommer inte ha särskilt mycket av den varan de kommande åren.

Citat:
Du har förstås en poäng. Anledningen till att jag fick lust att skriva av mig var att alltför många lägger alltför mycket vikt i ordet "kontakter". Folk skriver "utan kontakter är du chanslös om du ska in i byråvärlden" - en premiss varken du eller jag kan säga överensstämmer med verkligheten.
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Allt detta snack om kontakter, som om någon egentligen vet vad som gäller. Nu på sistone verkar ett gäng i tråden ha börjat tala om kontakter som potentiella kunder åt en framtida arbetsgivare. Det lär knappast vara fel, men varför denna glidning från andra former av kontakter? Det finns väl knappast någon som tror att kontakter är något som inte kan gynna en när man söker jobb? Om jag känner ett gäng delägare privat och dessutom har höga betyg så bör väl rimligtvis mina chanser att anställas öka, eftersom de har ett ansikte på mig redan och de vet att jag är sund privat. Detsamma gäller om jag jobbat extra i Vinges reception sen termin 3. De vet vem jag är och behöver därför inte riskera att ta in ett stolpskott när de kan välja att anställa mig som biträdande jurist istället. Eller ja, åtminstone om jag har konkurrenskraftiga meriter i övrigt.
Som sagt - ta inte ovan för någon sanning eftersom jag inte suttit i någon rekryteringsposition. Jag har inte heller dubbelkollat det här med någon som rekryterar. Jag har inte frågat någon. Jag har däremot använt sunt förnuft. Däremot vill jag att den som opponerar sig har goda argument för sin sak.
Som sagt - ta inte ovan för någon sanning eftersom jag inte suttit i någon rekryteringsposition. Jag har inte heller dubbelkollat det här med någon som rekryterar. Jag har inte frågat någon. Jag har däremot använt sunt förnuft. Däremot vill jag att den som opponerar sig har goda argument för sin sak.
Min far är delägare i en av de största affärsjuridiska byråerna i Sverige, och det är även han som har förklarat vad det är för typ av "kontakter" deras rekryterare tar hänsyn till. Jag påbörjar själv mina juridikstudier i höst (som jag tidigare skrev i denna tråd), och när jag är klar menar min far att det är i princip omöjligt att som delägare underlätta anställningsprocessen. Det är mycket illa sett om delägare lägger sig i rekryteringsprocessen, då denna sköts just av en särskild avdelning med extensiva tester, etc. Alla har lika stor/liten chans.
Mitt syfte är inte att säga att kontakter är värdelösa, för de har verkligen inte någon negativ inverkan, men att helt enkelt avglorifiera ordet från den magiska anställningsbiljett vissa här verkar åberopa.
Senast redigerad av endure 2012-07-14 kl. 11:43.
Senast redigerad av endure 2012-07-14 kl. 11:43.