Jag har tittat igenom den mesta av denna tråden och tidigt dragit slutsatsen att vi förmodligen aldrig kommer att enas om någon inrikes rankning av svenska lärosäten för juridik. Men jag tycker trots detta att det ändå finns en poäng med att diskutera följande;
Min uppfattning efter att ha läst denna tråden är att man placerar gärna Uppsala/Lund högst upp, Sthlm strax efter, och Göteborg därefter. Sen kommer Umeå, och sist Örebro? Generellt sett tycks det se ut så iaf.
Men vad är det egentligen som gör att folk tycks per automatik sätta Uppsala/Lund först? För att dessa lärosätena är äldst eller? Och således måste dom vara bäst? "Gamla anor" kanske? Det känns som att vi alla kommit överens om att "nä men så är det" utan att någon egentligen frågar sig varför?
Uppfattningen att framstående forskare och etablerade föreläsare skulle ge lärosätet en viss grad av status stöter man också på frekvent i tråden. Och den tanken tycker jag låter mycket logisk. MEN! Som exempel, vi säger att "Processrätten är bra, kanske t o m bäst, i Uppsala", därför att kursansvarige är mycket etablerad inom sitt område. Jaha, okej. På vilket sätt undrar jag då faktiskt. För att han oftast framställs som expert i media, och syns i TV? Eller för att han har skrivit kurslitteraturen som används överallt? Försök gärna klargöra fullt ut varför Uppsalas processlärare smiskar upp Stockholms, till exempel.
Jag tror jag talar för fler än mig själv när jag säger att denna tråden skapar nog fler frågor än vad den besvarar. Folk tycks ändå vara intresserade av hur de olika utbildningarna/lärosätena står gentemot varandra. Och även om detta är en omöjlighet att helt och hållet utreda så tror jag att denna tråden faktiskt kan hjälpa väldigt framtida juridikstudenter med sina val om folk har för vana att åtminstone kanske poängera och klargöra
vaaarför man tycker som man gör. Med andra ord, tycker man t ex att Lund har landets bästa civilrätt så får man gärna försöka motivera det så utförligt man kan.
Avslutningsvis så skulle jag vilja nämna en undersökning som jag läste att två Lundstudenter gjort. Den visade att högst betyg gavs i Gbg och lägst gavs i Uppsala. Således måste Uppsalas utbildning ställa högre krav på sina elever än Göteborg, en slutsats som alla drar automatiskt. Med andra ord, det ligger mer arbete och kunskap bakom ett AB från Uppsala än Göteborg? Kan det vara så att Uppsala har ett jävligt ofördelaktigt examinationssätt? Jag menar, terminstenta? Ju mer man som elev ska tentera på en och samma gång desto större risk att man missar något, right? Man har ju hellre två delprov på en kurs än ett prov? Jag vet visserligen inte hur stor betygsskillnaden var mellan t ex Gbg och Uppsala men jag skulle tycka det var intressant att höra vad ni som är mer insatta än jag har att bidra till detta.
Sist men inte minst, det ENDA intressanta vad beträffar hur lärosätena står gentemot varandra är väl ändå hur näringslivet, byråerna osv ser på detta? Kommer en Göteborgsstudent bli en andra klassens jurist framför en Uppsalastudent, enbart baserat på vart man studerade? Om inte, då kan vi väl alla dra en lättnadens suck i denna tråden. Jag ska faktiskt ta och maila ett par byråer på momangen och fråga dom rakt upp och ner, "spelar det någon roll vilket lärosäte jag väljer mellan gbg, lund, stockholm och uppsala?"
Tillägg; Finns det någon dagsaktuell undersökning om hur näringslivet vill rangordna lärosätena? Och ingen jävla bruten länk till någon undersökning från 2002 nu