2012-03-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Äsch, inte ska väl en sån som du behöva 10-12 dagar av plugg för att landa ett AB. Be bara mamma skriva en lapp, du kan säkert få ett AB av henne för att du städade ditt rum.

-Nej, jag tror inte att jag behöver så mycket tid på mig som 10-12 dagar, det har jag väldigt svårt att se.

Dock när det finns vissa rättshaverister (Feadog) i tråden som är snabba att hugga så fort någon statistik redovisas som pekar på att de själva faktiskt är lågpresterande. -Ja, då blir jag tvungen att redovisa källor helt enkelt.

Jag vidhåller dock det essentiella i mitt tidigare inlägg och tänker inte låta informationen förvanskas, det krävs inte speciellt mycket ansträngning för AB, om man är begåvad. Källa: http://blog.tomtebo.org/2009/01/30/hur-man-skriver-ab-tentor-pa-juristprogrammet/

Är man inte begåvad skriver man oftast inte AB öht. oavsett studieinsats, och då uppenbarar sig ofta fenomenet bland sistnämnda att hitta på diverse obskyra lögner för att inte behöva erkänna för sig själv att man är en lågpresterare. Exempelvis den klassiska lögnen om att "alla ljuger om hur lite dom studerar" (oftast gäller då även "lite" runt 1-2 veckor innan tenta, vilket säger en hel del om personens egna kapacitet)

Sedan kommer sådana utläggningar såsom: "Du studerar inte ens på programmet, så du vet inte hur extremt svårt det är att få AB", samtidigt som man förkastar statistik över betygsfördelning genom att totalt ignorera det faktum att det är en enormt stor AB marginal (andelen som får AB jämfört med de som inte får det).
Citera
2012-03-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Observera att den här lilla muppen privateinterest inte pluggar juristprogrammet och har inte ens varit i närheten av en institution för högre lärande i hela sitt liv. Han gillar dock ändå att prata om hur lätt det är att få AB. Det är nog det mest tragiska och patetiska jag har sett under min tid på flashback (och jag har sett en hel del tragiska människor här).

-Detta är så klockrent att jag knappt tror att det är sant!

-Medans jag förklarar exakt hur lågpresterare argumenterar skriver Feadog ordagrannt vad jag precis beskrev!
Citera
2012-03-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
-Nej, jag tror inte att jag behöver så mycket tid på mig som 10-12 dagar, det har jag väldigt svårt att se.

Dock när det finns vissa rättshaverister (Feadog) i tråden som är snabba att hugga så fort någon statistik redovisas som pekar på att de själva faktiskt är lågpresterande. -Ja, då blir jag tvungen att redovisa källor helt enkelt.

Jag vidhåller dock det essentiella i mitt tidigare inlägg och tänker inte låta informationen förvanskas, det krävs inte speciellt mycket ansträngning för AB, om man är begåvad. Källa: http://blog.tomtebo.org/2009/01/30/hur-man-skriver-ab-tentor-pa-juristprogrammet/

Är man inte begåvad skriver man oftast inte AB öht. oavsett studieinsats, och då uppenbarar sig ofta fenomenet bland sistnämnda att hitta på diverse obskyra lögner för att inte behöva erkänna för sig själv att man är en lågpresterare. Exempelvis den klassiska lögnen om att "alla ljuger om hur lite dom studerar" (oftast gäller då även "lite" runt 1-2 veckor innan tenta, vilket säger en hel del om personens egna kapacitet)

Sedan kommer sådana utläggningar såsom: "Du studerar inte ens på programmet, så du vet inte hur extremt svårt det är att få AB", samtidigt som man förkastar statistik över betygsfördelning genom att totalt ignorera det faktum att det är en enormt stor AB marginal (andelen som får AB jämfört med de som inte får det).

-Under tiden jag skriver detta kontrar mycket riktigt rättshaveristen Feadog med följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Observera att den här lilla muppen privateinterest inte pluggar juristprogrammet och har inte ens varit i närheten av en institution för högre lärande i hela sitt liv. Han gillar dock ändå att prata om hur lätt det är att få AB. Det är nog det mest tragiska och patetiska jag har sett under min tid på flashback (och jag har sett en hel del tragiska människor här).

-Finns inget mer att säga än att min klarsynthet bevisligen är på topp och Feadog faller exakt under epitetet arg lågpresterare.
Citera
2012-03-28, 17:51
Medlem
Liquidators avatar
För att lämna diskussionen kring privateinterest:

Läser T3 i Uppsala och blir lite lätt nedstämd när man tittar på tidigare AB-statistik, en snabb skumning ger ca 7-10 % de två senaste terminerna.

Funderar på om man skulle skaffa sig lite extra tid för att verkligen förstå sakrätten och därmed skaffa sig bättre chans för ett AB, genom att sikta på omtentamen i augusti. Är tragiskt nog beredd att offra delar av sommaren för att sätta ett AB...

Någon som har några reflektioner på ovanstående? Ger några veckor ytterligare med sakrätten en större förståelse eller är det bortkastad tid? Andra tankar om T3-tentan?
Citera
2012-03-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator

Läser T3 i Uppsala och blir lite lätt nedstämd när man tittar på tidigare AB-statistik, en snabb skumning ger ca 7-10 % de två senaste terminerna.

Funderar på om man skulle skaffa sig lite extra tid för att verkligen förstå sakrätten och därmed skaffa sig bättre chans för ett AB, genom att sikta på omtentamen i augusti. Är tragiskt nog beredd att offra delar av sommaren för att sätta ett AB...

Någon som har några reflektioner på ovanstående? Ger några veckor ytterligare med sakrätten en större förståelse eller är det bortkastad tid? Andra tankar om T3-tentan?

Självklart är det värt att vänta för att få ett AB över ett bortkastat BA. Dina funderingar kommer ju inte utan grund.
Citera
2012-03-28, 18:16
Medlem
Zingans avatar
Citat:

Jag läser T4 i Uppsala just nu. Tentan i vintras var faktiskt väldigt svår. Jag valde att blanka den eftersom jag failade på första frågan (som var marknadsrätt). Denna termin har jag delvis ägnat åt att repetera T3. Man har ju lite drygt två månader i sommar att plugga, det borde räcka tycker jag. Själv tycker jag att min förståelse för sakrätten har förbättrats en hel del.
Citera
2012-03-28, 18:16
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

I Lund använder vi inte Håstad utan Millqvists "Sakrätten grunder". Hälften så tjock som Håstads bok, men väldigt bra, och pedagogisk framförallt. Låna den på bibblan och se ifall den skulle kunna hjälpa dig att bättre förstå de sakrättsliga problemen.
Citera
2012-03-28, 18:22
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
I Lund använder vi inte Håstad utan Millqvists "Sakrätten grunder". Hälften så tjock som Håstads bok, men väldigt bra, och pedagogisk framförallt. Låna den på bibblan och se ifall den skulle kunna hjälpa dig att bättre förstå de sakrättsliga problemen.

Jag har skaffat Millqvist bok och håller absolut med att den är pedagogisk. Tyvärr tvivlar jag på att den har det djup som krävs för den sakrätt vi läser i Uppsala. Vi ägnar ju nästan en hel termin (visserligen med parallelläsning) åt sakrätten och flertalet sakrättsliga problem som vi mött på seminarium är baserad kring en eller ett par kryptiska meningar i Håstad. Min uppfattning är alltså att det ställs högre krav på förståelse och djup än det material som Millqvist behandlar. Men jag kan mycket väl ha fel, det är lite därför jag sonderar här...
Citera
2012-03-28, 19:02
Medlem
Farenheits avatar
Någon mer än jag som söker till höstterminen? Är otroligt taggad!
Citera
2012-03-28, 19:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest

Hahaha, det här var ju det bästa hittills. Källor? Ett blogginlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Men seriöst, har ni inte förstått att privateinterest bara är ett forumtroll som har jätteroligt åt er just nu?

Du har så rätt. Jag ska följa mitt eget råd nu och sluta mata trollen.
Citera
2012-03-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Som du säkert redan märkt kan det vara svårt att få ut något annat än osakliga och ofta nedlåtande svar på din fråga i den här tråden. Jag tror att det hela bottnar i att den överväldigande majoriteten som brukar besöka det här ämnet inte har någon större aning om saken... Dessvärre innehar inte heller jag någon större kunskap om de utbildningar du nämner och kan därför inte hjälpa dig något vidare. Om du däremot inte lyckas hitta någon med riktig erfarenhet eller insyn i frågan här på FB, tror jag en bra idé kunde vara att du funderar lite på vilka arbetsgivare du ser som attraktiva inför framtiden. När du väl identifierat dessa kan du ju försöka kontakta dem och höra efter vad de har att säga om utbildningens konkurrenskraft. Då får du säkert användbar, pålitlig och relevant information! En annan idé skulle också kunna vara att ta kontakt med universitetens/högskolornas studievägledare...

Lycka till med utbildningsvalet!
Haha, jo jag hade inte höga förhoppningar. Jag har läst igenom LiU:s uppföljning och den såg ju ganska bra ut samtidigt som jag tog kontakt med studievägledaren men där lovar ju alla guld och gröna skogar oavsett vilket program det handlar om.
Citera
2012-03-28, 20:01
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
De jag har träffat som läst affärsjuridik i Linköping (tre stycken) har valt att komplettera med en "riktig" juristexamen därefter. Tror inte att de behövt komplettera så mycket som görs gällande här. Om jag ska gå utefter vad dessa personer presterar så är det en ruskigt bra utbildning i Linköping. Kvaliteten har varit genomgående mycket hög. Då ska man dock komma ihåg att de kompletterat med att ta en annan examen samt att ett urval om tre inte är särskilt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in