Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Fan vad sjukt med 30hp tentor. För mig låter det helt förjävligt.
Om man missar en sådan tenta ligger man ju i princip ett halvårs
studier efter direkt. Hur lägger folk upp studierna som inte
klarar av dem på första försöket?
Jag pluggar i Uppsala och ser terminstentorna som en enorm fördel för mig personligen. Har även pluggat på ett lärosäte med mindre tentor förut så jag har jämförelseobjekt. För det första är det i regel inga problem om man missar en tenta eftersom man får göra omtenta inom nån månad. Detta illustreras av att det precis som på andra lärosäten är ganska vanligt att folk blankar i Uppsala. Allra lättast är det ju på vårterminen för då får man göra om tentan i augusti och har sommaren på sig att plugga. Hur du kan dra slutsatsen att man ligger ett halvårs studier efter vid en missad tenta förstår jag inte alls. Menar du att om man kuggar en tenta så blåses alla förvärvade kunskaper ut ur huvudet per automatik? Kanske är så det funkar för Stockholmselever och andra som har möjlighet att efter ytinlärning av ett visst litet rättsområde skriva bra på sina tentor?
Anledningen till att jag älskar terminstentor är delvis för att jag har relativt lätt för att prestera bra på stressiga prov. Dessutom är jag sällan världens mest motiverade student så jag brukar chilla rätt ordentligt under terminerna. Sen får man ca. tre veckor på sig innan tentan utan undervisning då man kan sitta och förkovra sig, sammanfatta allt, göra mallar och förbereda sig på andra sätt. Det är egentligen enda perioden under terminen som jag pluggar 100% (8h eller mer per dag). Vi har alltid open-booktentor i Uppsala vilket innebär att vi får ha med oss all litteratur och alla anteckningar. Jag älskar det formatet för det ger ett väldigt realistiskt test på ens relevanta kunskaper. Jag tycker att stora tentor, ibland med flera ämnen där man får använda litteraturen ger ett oerhört mycket bättre mått på ens faktiska kunskap än en massa småtentor på mindre rättsområden. Terminstentor skiljer kanske agnarna från vetet lite effektivare generellt, men personligen skulle jag tycka att det var jättejobbigt att behöva ha en massa småtentor hela tiden.