2011-10-28, 09:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrspegel
Orka betygslotteriet AB/Ba. Ville bara säga det.
Hur kan det vara ett lotteri? Oss oss är det i alla fall så att vi hela tiden vet hur många poäng som måste uppnås för ett visst betyg.
Citera
2011-10-28, 12:20
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrspegel
Orka betygslotteriet AB/Ba. Ville bara säga det.

Lotteri? Man vet ju in på minsta paragraf och resonemang vad som krävs av tentanderna! Hur kan det vara ett lotteri huruvida man inser den juridiska problematiken i frågan, hittar aktuella lagrum, ev. praxis, kanske lite doktrin och sedan applicerar detta på fallet, diskuterar för och emot olika lösningar för att sedan landa i något beslut, lotteri? Examinatorerna är väldigt tydliga med vad som ger poäng och frågorna är skapta därefter, den skönsmässiga bedömningen är minimal!

Man kan säga mycket om betygshetsen men något lotteri är det inte.

Var läser du?
Senast redigerad av namgreb 2011-10-28 kl. 12:22.
Citera
2011-10-29, 11:42
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag ser ärligt talat ingen som helst fördel med systemet. Jag har pluggat både med terminstentor och med mindre tentor och jag föredrar definitivt de mindre tentorna. Är man odiciplinerad som jag är 30hp-tentorna inte bara en stressfaktor utan helt jävla vidriga.

Det du ser som en nackdel är dock en fördel för andra. Jag tyckte om helterminstentor av den enkla anledningen att de flesta andra stressade sönder sig inför dem och underpresterade, vilket innebar att mina resultat relativt sett blev starkare än de skulle ha blivit med en massa mindre tentor. De innebar dessutom att jag bara behövde bry mig i att plugga två gånger om året. Bekvämt.
Citera
2011-10-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det du ser som en nackdel är dock en fördel för andra. Jag tyckte om helterminstentor av den enkla anledningen att de flesta andra stressade sönder sig inför dem och underpresterade, vilket innebar att mina resultat relativt sett blev starkare än de skulle ha blivit med en massa mindre tentor. De innebar dessutom att jag bara behövde bry mig i att plugga två gånger om året. Bekvämt.
Fan vad sjukt med 30hp tentor. För mig låter det helt förjävligt.
Om man missar en sådan tenta ligger man ju i princip ett halvårs
studier efter direkt. Hur lägger folk upp studierna som inte
klarar av dem på första försöket?
Citera
2011-10-30, 11:57
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather

Terminstentorna får man se till att klara, annars ryker väl studiemedlet?

Det fina med terminstentor är att man dels kan ägna en stor del av terminen åt att göra annat än att plugga och dels att man generellt sett lägger mindre tid per termin på att plugga än vad man gör om man har t.ex. 2 15 hp-tentor istället. Det är i alla fall min erfarenhet.

Har man fler än 2 tentor per termin så måste man ju ständigt befinna sig i någon form av tentapluggfas. Verkar sjukt jobbigt.
Citera
2011-10-30, 12:00
Medlem
Citat:

Det ska sägas att de flesta faktiskt klarar av tentorna. Tror det handlar om ca 10% som brukar bli underkända, och flera av de blandar säkert medvetet. Skulle man få ett U så är det nog smidigast att skjuta upp tentan till slutet av sommaren (oavsett om du skriver den i januari eller maj/juni). Blir inget kul sommarlov då.
Citera
2011-10-30, 12:21
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Under HT har du här i Umeå omtenta efter cirka 3-4 veckor, på VT har du omtenta i slutet av sommaren, det är bara att plugga till omtentorna och klara dem om du missar första tentan, annars finns fler chanser senare.
Citera
2011-10-30, 12:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Jag pluggar i Uppsala och ser terminstentorna som en enorm fördel för mig personligen. Har även pluggat på ett lärosäte med mindre tentor förut så jag har jämförelseobjekt. För det första är det i regel inga problem om man missar en tenta eftersom man får göra omtenta inom nån månad. Detta illustreras av att det precis som på andra lärosäten är ganska vanligt att folk blankar i Uppsala. Allra lättast är det ju på vårterminen för då får man göra om tentan i augusti och har sommaren på sig att plugga. Hur du kan dra slutsatsen att man ligger ett halvårs studier efter vid en missad tenta förstår jag inte alls. Menar du att om man kuggar en tenta så blåses alla förvärvade kunskaper ut ur huvudet per automatik? Kanske är så det funkar för Stockholmselever och andra som har möjlighet att efter ytinlärning av ett visst litet rättsområde skriva bra på sina tentor?

Anledningen till att jag älskar terminstentor är delvis för att jag har relativt lätt för att prestera bra på stressiga prov. Dessutom är jag sällan världens mest motiverade student så jag brukar chilla rätt ordentligt under terminerna. Sen får man ca. tre veckor på sig innan tentan utan undervisning då man kan sitta och förkovra sig, sammanfatta allt, göra mallar och förbereda sig på andra sätt. Det är egentligen enda perioden under terminen som jag pluggar 100% (8h eller mer per dag). Vi har alltid open-booktentor i Uppsala vilket innebär att vi får ha med oss all litteratur och alla anteckningar. Jag älskar det formatet för det ger ett väldigt realistiskt test på ens relevanta kunskaper. Jag tycker att stora tentor, ibland med flera ämnen där man får använda litteraturen ger ett oerhört mycket bättre mått på ens faktiska kunskap än en massa småtentor på mindre rättsområden. Terminstentor skiljer kanske agnarna från vetet lite effektivare generellt, men personligen skulle jag tycka att det var jättejobbigt att behöva ha en massa småtentor hela tiden.
Citera
2011-10-30, 14:28
Medlem
Alltså varför i hela friden får studenter på vissa lärosäten ta med sig all litteratur och andra inte? Känns som att det borde bli ganska mycket enklare om man hade fått ha det med sig. Visst blir väl tentorna lite svårare men har man "facit" med sig så vinner man ju ändå på det kan jag tycka.

Fan man borde ha kollat upp sådant innan man valde lärosäte...
Citera
2011-10-30, 14:29
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Alltså varför i hela friden får studenter på vissa lärosäten ta med sig all litteratur och andra inte? Känns som att det borde bli ganska mycket enklare om man hade fått ha det med sig. Visst blir väl tentorna lite svårare men har man "facit" med sig så vinner man ju ändå på det kan jag tycka.

Läroböcker innehåller inget facit till kvalificerade juridiska frågeställningar.
Citera
2011-10-30, 14:34
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Men tentorna anpassas ju efter vad du får ha med dig. Här i Umeå får vi ta med vad vi vill i pappersformat, en student från Lund höll på att hamna i chocktillstånd när vi berättade att vi fick ha med oss Karnov till tentan Det är ju dock inte som att du har tid att använda allt material, på sin höjd kan du snabbt kolla igenom lite i någon bok eller kolla i någon gammal tenta hur de svarade i ett liknande fall. Men trots att vi får ha med oss allt är det knappast som att vi har 100% AB. Det kan låta som att det är extremt mycket enklare att få ha med sig allt man vill till tentan men det är det inte, vet inte om det finns någon officiell betygsstatistik annars hade man ju kunnat jämföra mellan de olika skolorna.
Citera
2011-10-30, 15:17
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Det är ju inte samma tentor som vissa får skriva med böcker och andra inte utan de är så klart anpassade.

Om det var så att böckerna innehöll enkla facit till allt så skulle ju ingen behöva studera juridik. Det är ingen som hindrar dig att titta efter i alla relevanta rättskällor när du ska lösa juridiska problem i yrkeslivet så då borde ju i så fall en rörmokare eller städerska lika gärna kunna göra en jurists jobb. Du studerar juridik och förstår inte det?

Våra tentor består av ett antal komplexa fall som ska lösas och då får man konsultera all litteratur som ingår i kursen. På det sättet anser jag att de är mycket mer realistiska och speglar verkligheten bättre än små tentor där man inte får ha litteratur med sig. Frågorna på dessa tentor blir ju så klart betydligt enklare och mindre djupgående än frågorna på en open-booktenta.
Senast redigerad av Feadog 2011-10-30 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in