2012-08-19, 15:53
Medlem
ni som blivit antagna vid SU, samt blivit beviljade CSN, 100%, kanske kan pm'a mig för att berätta hur stor summa det handlar om. så till vida att det är möjligt att se under kommande betalningar.
Citera
2012-08-19, 20:32
Medlem
elgecys avatar
Hej igen på er blivande jurister. Jag skulle verkligen behöva lite vägledning gällande litteraturen nu då det sakta men säkert börjar dra ihop sig. Jag har räknat ut att all obligatorisk litteratur för första terminen skulle gå på runt ca 3000 kronor kronor att inhandla via ex. adlibris/bokia. Är all den obligatoriska litteraturen något man måste ha införskaffat redan första veckan, eller kan jag ha is i magen och vänta med att köpa allt tills jag flyttat till Uppsala och med lite tur kanske rentav kan skaffa dessa begagnade via tidigare studenter? Bibliotek är kanske också ett alternativ, men jag ogillar att förlita mig på andra (biblioteket) och vill således kanske ha mina egna böcker om det blir till att sitta på vrån och läsa, eller att de rentav kanske redan är utlånade?!

Jag har aldrig tidigare studerat på universitet och känner mig extremt stressad och förvirrad kring det här med kurslitteraturen och vet inte hur jag ska lägga upp köpen.

Tack på förhand.
Citera
2012-08-19, 21:02
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Hej igen på er blivande jurister. Jag skulle verkligen behöva lite vägledning gällande litteraturen nu då det sakta men säkert börjar dra ihop sig. Jag har räknat ut att all obligatorisk litteratur för första terminen skulle gå på runt ca 3000 kronor kronor att inhandla via ex. adlibris/bokia. Är all den obligatoriska litteraturen något man måste ha införskaffat redan första veckan, eller kan jag ha is i magen och vänta med att köpa allt tills jag flyttat till Uppsala och med lite tur kanske rentav kan skaffa dessa begagnade via tidigare studenter? Bibliotek är kanske också ett alternativ, men jag ogillar att förlita mig på andra (biblioteket) och vill således kanske ha mina egna böcker om det blir till att sitta på vrån och läsa, eller att de rentav kanske redan är utlånade?!

Jag har aldrig tidigare studerat på universitet och känner mig extremt stressad och förvirrad kring det här med kurslitteraturen och vet inte hur jag ska lägga upp köpen.

Tack på förhand.

Avvakta tills du är på plats i Uppsala tycker jag. Du behöver inte läsa något i förväg om du inte väldigt gärna vill. Där finns möjlighet att handla över disk till ungeför samma pris som på nätet och dessutom ordnar Juridiska föreningen "bokbytardagar" då man kan köpa begagnade böcker.
Citera
2012-08-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Tack på förhand.

Vänta tills du är i Uppsala. Väl där finns flera olika möjligheter som t.ex. äldre studenter och den eminenta studentbokhandeln med priser långt billigare än andra bokhandlare (iaf var det så förr om åren).

Att få tag på böckerna på biblioteket kan du nog glömma bort tyvärr. Det är ett par hundra till som vill ha samma bok samtidigt som dig. Böckerna är antagligen upptagna eller göms undan bakom fel hylla, sidor rivs ur osv (helt ofattbart men sant, samma visa år efter år).

Din seminariegruppsledare (dvs din klassföreståndare/lärare), din fadder osv kan alla tala om vad som är bästa och billigaste källan till böckerna i dagsläget. Stressa inte över dem i onödan.
Citera
2012-08-20, 00:20
Medlem
Hej!
Nu är det så att jag ska studera jur.programmet vid SU till hösten, vilket även blir första gången jag någonsin sätter min fot på ett universitet, och jag känner att jag har noll koll på ungefär allt. Någon som kan hjälpa en framtida juridikstudent?
Har fått hem ett brev där ett antal viktiga saker framgår:
1. upprop 22 aug
2. start 3 september (med introduktionsdagar)
3. första terminen studerar jag jur.introduktionskurs, europarätt och statsrätt
4. registrera dig vid institutionen på mitt.su.se

Till frågorna:
1. Vid registreringen på mitt.su.se kommer endast "juridisk introduktionskurs" fram, kommer de andra kurserna läggas upp under utbildningens gång?
2. Hur hittar jag kurslitteraturen? Lyckas inte navigera mig på institutionens sida.
3. I brevet står det även "Registrering på första terminens kurser görs av Utbildningskansliet måndagen den 27 augusti". Är det alltså inte detta som jag gör på mitt.su.se? Vad menas då med registrering?

Mycket tacksam för hjälp.
Citera
2012-08-20, 00:36
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabrook
1. Vid registreringen på mitt.su.se kommer endast "juridisk introduktionskurs" fram, kommer de andra kurserna läggas upp under utbildningens gång?

Det är fastreg du kommer att använda dig av framöver och de få gånger man är inne på mitt.su.se är det för att fixa studieintyg eller liknande, men ja, kurserna du läser kommer att läggas till där allteftersom samtidigt som alla terminens aktuella kurser kommer att synas i fastreg.

Citat:
2. Hur hittar jag kurslitteraturen? Lyckas inte navigera mig på institutionens sida.

Det lyckas faktiskt inte jag heller, det verkar som att de inte lagt upp sidan för HT 2012 än, men här har du kurslitteraturen för VT 2012: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2112&Linj=JJUPK&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

Om jag var dig skulle jag dock avvakta tills en uppdaterad lista ligger ute då det kanske kommit ut någon ny upplaga. Överhuvudtaget är det inte alltför bråttom med kurslitteraturen, den kan inhandlas samma vecka ni kör igång.

Citat:
3. I brevet står det även "Registrering på första terminens kurser görs av Utbildningskansliet måndagen den 27 augusti". Är det alltså inte detta som jag gör på mitt.su.se? Vad menas då med registrering?

Jag har aldrig registrerat mig på någon kurs via mitt.su.se utan har alltid gjort det via fastreg, men om det står att du ska göra det så antar jag att du loggar in och ser om det finns möjlighet att göra just det. Kanske handlar det om att du ska registrera dig på institutionen och att utbildningskansliet registrerar dig på första terminens kurser? Tyvärr var det länge sedan jag själv befann mig i din sits så jag har det inte färskt i minnet.
Citera
2012-08-20, 01:16
Medlem
Sobofieds avatar
Här är litteraturlistan för JIKen: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2441&Linj=JJUPG&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe
Citera
2012-08-20, 07:33
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Här är litteraturlistan för JIKen: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2441&Linj=JJUPG&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

Intressant. Det ser nämligen ut som om Juridicum på SU har valt att gå ifrån att använda sig av Agell & Malmströms "Civilrätt" som huvudkursbok på JIK:en. Istället verkar denna ha ersatts av flera centrala verk från C2:an - exempelvis Radetzkis "Skadeståndsrätt" och Ramberg & Rambergs "Allmän avtalsrätt".
Citera
2012-08-20, 13:17
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Inom vilket område tror du nu att du kommer att fokusera på?
Ja, själv har jag bara kommit till 4:e terminen så det är långt kvar innan fördjupningskurserna blir aktuella. Jag har dock spanat lite på vad som finns och "Kredit, säkerhet, exekution" med Patrik ser lovande ut. Men mer än så vet jag inte. Familjerätt går dock fetbort...
Jag kan nog faktiskt tänka mig att plocka kurser från ganska skilda områden, men sannolikt med fokus mot det offentliga eller förvaltningsrättsliga. Man väljer ju tre kurser/läsperiod och just nu tror jag att jag skulle välja följande.

L1

Konflikt och immaterialrättsliga intrång
Offentlig upphandling
European and international tax law (sannolikt direct tax)

L2

Förvaltningsprocessrätt
Någon av kurserna inom Familj och arbete
Intenrationell beskattning

Överlag tycker jag att utbudet ser riktigt trist ut och jag lockas egentligen bara av de jag kursiverat. Sen kan jag nog tänka mig att läsa de flesta kurser egentligen. Att bredda sig inom den allmänna avtals- eller ersättningsrätten skadar ju knappast. Likaså kan jag absolut tänka mig att lägga allt fokus på skatterätten.

Jag måste ju ta tag i det här nu i höst och hitta något som lockar så det börjar ju onekligen bli läge att kolla med äldre polare som läst och se vad de har att säga.
Citera
2012-08-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är fastreg du kommer att använda dig av framöver och de få gånger man är inne på mitt.su.se är det för att fixa studieintyg eller liknande, men ja, kurserna du läser kommer att läggas till där allteftersom samtidigt som alla terminens aktuella kurser kommer att synas i fastreg.

Det lyckas faktiskt inte jag heller, det verkar som att de inte lagt upp sidan för HT 2012 än, men här har du kurslitteraturen för VT 2012: http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2112&Linj=JJUPK&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

Om jag var dig skulle jag dock avvakta tills en uppdaterad lista ligger ute då det kanske kommit ut någon ny upplaga. Överhuvudtaget är det inte alltför bråttom med kurslitteraturen, den kan inhandlas samma vecka ni kör igång.

Jag har aldrig registrerat mig på någon kurs via mitt.su.se utan har alltid gjort det via fastreg, men om det står att du ska göra det så antar jag att du loggar in och ser om det finns möjlighet att göra just det. Kanske handlar det om att du ska registrera dig på institutionen och att utbildningskansliet registrerar dig på första terminens kurser? Tyvärr var det länge sedan jag själv befann mig i din sits så jag har det inte färskt i minnet.

Tusen tack! Förstår dock inte riktigt hur jag får tillgång till FastReg. Hittar det på institutionens hemsida men behöver en pin-kod för att logga in. Är ganska säker på att jag inte fått någon kod...Får man tillgång till detta vid kursstart kanske?

En annan fråga: När det nu står att jag kommer läsa jur.introduktionskurs + europarätt + statsrätt under termin 1, innebär då detta att man läser dessa kurser parallelt som man gjorde på, låt säga, gymansiet? Eller hur fungerar upplägget på universitetet generellt?
Citera
2012-08-20, 21:41
Medlem
Skolan närmar sig med stormsteg, närmare bestämt T3 i Lund.

Kan väl börja med slänga in frågan om några tips till första delen (som är "ASSOCIATIONS - OCH KONKURRENSRÄTT")?

Men det jag skulle uppskatta mest är om någon kan ge mig lite pluggtips till tentan i konstitutiell rätt från T1 (nya upplägget). Missade den kursen helt, gjorde bara PM och uppsatsen som hade väldigt lös koppling till ämnet i sig.

Svårt att greppa skiten från bara litteraturen av det lilla jag läst.
Behöver bara skriva B på tentan och få den ur världen.
Extentor>snylta anteckningar>litteraturen?
Citera
2012-08-20, 22:11
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starfitter
Men det jag skulle uppskatta mest är om någon kan ge mig lite pluggtips till tentan i konstitutiell rätt från T1 (nya upplägget). Missade den kursen helt, gjorde bara PM och uppsatsen som hade väldigt lös koppling till ämnet i sig.

Svårt att greppa skiten från bara litteraturen av det lilla jag läst.
Behöver bara skriva B på tentan och få den ur världen.
Extentor>snylta anteckningar>litteraturen?
Vad är det du inte greppar? Alla böcker är påtagligt simpla, möjligen med undantag för Camerons bok om EKMR, om man tycker det är svårt att läsa engelsk litteratur. Bernitz "Europarättens grunder" är förvisso en lite tjockare bok, men svår att läsa kan man knappast påstå. Strömbergs "Sveriges författning" är i princip bara en upprabbling från första paragrafen till den sista i regeringsformen. Sen var det väl en tunn liten bok till om tryckfrihet, vill jag minnas. Den drar du igenom på en förmiddag.

Du får nog precisera dig ifall du vill ha hjälp och tips.

(Just det, det var nog en tunn bok till i komperativ statsrätt. Helt meningslöst ämne, men den gode Nilsén ställde självklart en fråga ur den när jag skrev tentan)
Senast redigerad av Legal-Eagle 2012-08-20 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in