2012-03-28, 13:05
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Nu rör väl denna tråd juristprogrammet och inte alla avarter?

Men för att faktiskt bidraga med något så vet jag att t.ex. Grant Thorton(stavning?), de där med lila saker på arbetsmarknadsmässorna, tar emot affärsjurister. På GAIUS(juristernas egen dag här i GBG) så hade de bara ekonomer och sådana närvarande. Så helt kört kanske det inte är. Även en person var där från deloitte och han hade också bara affärsjuridik. Så visst går det att få arbete med den examen. Men varför inte göra något ordentligt istället?
Frågan är varför någon av de där arbetsgivarna föredrar en köpingsjurist framför en riktig jurist.
Citera
2012-03-28, 14:45
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Frågan är varför någon av de där arbetsgivarna föredrar en köpingsjurist framför en riktig jurist.

Föredrar och föredrar, det där är revisionsbyråer och där har de även "riktiga" jurister. Även KPMG kan läggas till på listan. Överhuvudtaget är en fin revisionsbyrå troligtvis det finaste en köpingjurist kan uppnå. Det är inte illa pinkat, men det är nog få köpingjurister förunnat.
Citera
2012-03-28, 15:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jaja, är det någon som har något att säga om utbildningen i säg då?

Som du säkert redan märkt kan det vara svårt att få ut något annat än osakliga och ofta nedlåtande svar på din fråga i den här tråden. Jag tror att det hela bottnar i att den överväldigande majoriteten som brukar besöka det här ämnet inte har någon större aning om saken... Dessvärre innehar inte heller jag någon större kunskap om de utbildningar du nämner och kan därför inte hjälpa dig något vidare. Om du däremot inte lyckas hitta någon med riktig erfarenhet eller insyn i frågan här på FB, tror jag en bra idé kunde vara att du funderar lite på vilka arbetsgivare du ser som attraktiva inför framtiden. När du väl identifierat dessa kan du ju försöka kontakta dem och höra efter vad de har att säga om utbildningens konkurrenskraft. Då får du säkert användbar, pålitlig och relevant information! En annan idé skulle också kunna vara att ta kontakt med universitetens/högskolornas studievägledare...

Lycka till med utbildningsvalet!
Citera
2012-03-28, 15:27
Medlem
En sak: Lyssna aldrig på folk när de berättar hur mycket tid de lägger ned på studier. Fritt estimerat är det ungefär 1 % som talar sanning när man frågar detta. Det finns liksom någon typ av strävan att bli klassificerad som en naturbegåvning med en autistisk inlärningsförmåga, samtidigt som man har talets gåva. Inom juridikinriktningar finns det naturligtvis en benägenhet att ljuga av andra skäl (att få kamrater att plugga mindre och därmed minska konkurrensen), men jag anser ändå att detta bör belysas.
Citera
2012-03-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
En sak: Lyssna aldrig på folk när de berättar hur mycket tid de lägger ned på studier. Fritt estimerat är det ungefär 1 % som talar sanning när man frågar detta. Det finns liksom någon typ av strävan att bli klassificerad som en naturbegåvning med en autistisk inlärningsförmåga, samtidigt som man har talets gåva. Inom juridikinriktningar finns det naturligtvis en benägenhet att ljuga av andra skäl (att få kamrater att plugga mindre och därmed minska konkurrensen), men jag anser ändå att detta bör belysas.

Knappast, det där är snarare en förklaring från en lågpresterare som via förnekelse försöker finna en rimlig anledning till varför andra är bättre. Man behöver inte studera speciellt mycket för att få alla AB - källa: http://blog.tomtebo.org/2009/01/30/hur-man-skriver-ab-tentor-pa-juristprogrammet/

Krävs inte mer än 10-12 dagars studerande inför en tenta för att fixa ett säkert AB, så ta du dina patetiska bortförklaringar till dina egna akademiska tillkortakommanden och håll dessa för dig själv.

Studiemetodiken som beskrivs är exakt så som är väldigt vanligt att personer som är duktiga lägger upp sitt arbete - man vill helt enkelt strukturera och utgå ifrån sin egen kunskapsbas. Dåliga personer kan inte göra på det här sättet utan måste alltid ha en plan att utgå efter. Sen när man misslyckas ändå kommer sådana förklaringar som du precis gav prov på: "Alla ljuger om hur lite dom studerar" -extremt underhållande.
Senast redigerad av privateinterest 2012-03-28 kl. 15:36.
Citera
2012-03-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

På T4 hade vi visserligen nått politiserat seminarium om beviskraven i våldtäktsmål, men varken uppgiftsförfattarna eller seminarielärarna tog någon ställning. Då var det de rättsmedvetna och förnuftiga juriststudenterna som fick munhuggas med feministe som tyckte att våldtäktsmisstänkta i princip borde kastreras utan föregående rättegång. Ok, det där var lite överdrivet, men vissa uttryckte faktiskt, även om de själva i sin dumhet kanske inte var medvetna om det, att beviskraven i våldtäktsmål borde vara som i tvistemål, dvs. överviktsprincipen, om målsäganden framstår som något mer trovärdig än den misstänkte (51% sannolikhet att den misstänkte är skyldig) så bör det leda till fällande dom. På T5 har vi haft ett seminarium som tog upp kvotering till bolagsstyrelser, och detta gick till på motsvarande sätt.

En liten anekdot: När vi förra terminen hade seminariet som handlade om att kvotera in kvinnor och arbetstagare i bolagsstyrelser så droppar allas vår Daniel Stattin det odödliga citatet "Jag har personligen hundra gånger hellre en kvinna i styrelsen än en arbetstagare..."
Citera
2012-03-28, 15:56
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Knappast, det där är snarare en förklaring från en lågpresterare som via förnekelse försöker finna en rimlig anledning till varför andra är bättre. Man behöver inte studera speciellt mycket för att få alla AB - källa: http://blog.tomtebo.org/2009/01/30/hur-man-skriver-ab-tentor-pa-juristprogrammet/

Krävs inte mer än 10-12 dagars studerande inför en tenta för att fixa ett säkert AB, så ta du dina patetiska bortförklaringar till dina egna akademiska tillkortakommanden och håll dessa för dig själv.

Studiemetodiken som beskrivs är exakt så som är väldigt vanligt att personer som är duktiga lägger upp sitt arbete - man vill helt enkelt strukturera och utgå ifrån sin egen kunskapsbas. Dåliga personer kan inte göra på det här sättet utan måste alltid ha en plan att utgå efter. Sen när man misslyckas ändå kommer sådana förklaringar som du precis gav prov på: "Alla ljuger om hur lite dom studerar" -extremt underhållande.

Börja på juristprogrammet och återkom efter cirka fem år så ska vi se hur enkelt det var för dig att få all AB. Med det sagt tror även jag det är skitsnack att man ljuger för sina kursare när det gäller tiden man lägger ner bara för att andra ska plugga mindre vilket skulle öka ens möjligheter att få bra betyg.

Förlåt Feadog, nu matade jag kanske trollet?
Citera
2012-03-28, 16:25
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Vad tror vi om antagning via HP-resultat de kommande åren? Är juridikstudenter hajare på matematik eller är det bara bokmalar? Det sistnämnda implicerar ju att antagningspoängen gällande HP rimligtvis borde sänkas eftersom den nya provutformningen består av avsevärt mer matematik.

Svara då förihelvete! Annars blir det bultsax och ett sänklod ner till Dantes kretsar.
Citera
2012-03-28, 16:30
Medlem
Citat:

Du är för fan obotligt korkad. Hade du ens läst mitt inlägg innan du tvingande mig till att läsa ditt värdelösa pladder?

Var i min text hittade du att jag kommer med "patetiska bortförklaringar"? Blir nästintill fascinerad av hur du vände om mitt konstaterande att många ljuger om hur lite (läs: mycket) de studerar, till att jag själv tydligen misslyckas i skolväg och därmed finner anledningar till mina tillkortakommanden. Du har dock visat att du är en värdelös jurist genom att helt utan grund komma med anklagelser, och jag hoppas inte att någon oskyldig stackare får dig som försvarare och får erfara hur obefogade dina resonemang och tolkningar är (låt oss anta att du aldrig kommer så långt).

Jag talade för övrigt i egenskap av min erfarenhet som civilingenjör och dessförinnan mina erfarenheter från gymnasiestudier. Min erfarenhet säger att folk gärna förvränger den tid och ork de lagt ner på studierna. Jag vet inte riktigt varför, men jag antar att det dels handlar om att framställa sig själv i bättre dager, dels att få konkurrenter att studera mindre.

Vidare tåls detta att jämföras med hur det fungerar i arbetslivet. Arbetstagarna förvränger istället sin prestation i den andra riktningen; man berättar om hur hårt man arbetar och sliter. Ironiskt nog ser man aldrig dessa personer på arbetsplatsen...
Senast redigerad av scheutz 2012-03-28 kl. 16:43.
Citera
2012-03-28, 16:44
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Svara då förihelvete! Annars blir det bultsax och ett sänklod ner till Dantes kretsar.

Okej, jag ska försöka. Eftersom 'juriststudenter' (rimligen) är sådana personer som redan är antagna till juristprogrammet, torde inte dessas eventuella framtida HP-resultat ha någon som helst inverkan på de kommande årens HP-kvoter för antagning till juristprogrammet.

PS. "sänklod ner till Dantes kretsar" - skoj!
Senast redigerad av hoodog 2012-03-28 kl. 16:47.
Citera
2012-03-28, 17:01
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Äsch, inte ska väl en sån som du behöva 10-12 dagar av plugg för att landa ett AB. Be bara mamma skriva en lapp, du kan säkert få ett AB av henne för att du städade ditt rum.
Citera
2012-03-28, 17:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Du har dock visat att du är en värdelös jurist genom att helt utan grund komma med anklagelser, och jag hoppas inte att någon oskyldig stackare får dig som försvarare och får erfara hur obefogade dina resonemang och tolkningar är (låt oss anta att du aldrig kommer så långt).

Observera att den här lilla muppen privateinterest inte pluggar juristprogrammet och har inte ens varit i närheten av en institution för högre lärande i hela sitt liv. Han gillar dock ändå att prata om hur lätt det är att få AB. Det är nog det mest tragiska och patetiska jag har sett under min tid på flashback (och jag har sett en hel del tragiska människor här).
Senast redigerad av Feadog 2012-03-28 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in