2011-10-27, 17:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
hur tycker du det fungerar? är du nöjd med det systemet?

andra, vilka också läser vid SU, är välkomna att svara.

Nu har jag inte så mycket annat att jämföra med men jag tycker det fungerar och är direkt önskvärt. De få gånger en kurs krockat med en annan har jag stört mig på den saken enormt och bara tanken att ha en terminstenta gör mig lite smått svettig, man ska ta en sak i taget! SU's upplägg passar mig alltså som handen i handsken!
Citera
2011-10-27, 20:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nu har jag inte så mycket annat att jämföra med men jag tycker det fungerar och är direkt önskvärt. De få gånger en kurs krockat med en annan har jag stört mig på den saken enormt och bara tanken att ha en terminstenta gör mig lite smått svettig, man ska ta en sak i taget! SU's upplägg passar mig alltså som handen i handsken!
Jag hade nog kunnat tänka mig att byta till SU enbart av den anledningen. Min nästa tenta är på 30hp och eftersom de olika rättsområdena delas upp på olika frågor så hade vi lika gärna kunnat tenta av dem i åtminstone två omgångar ā 15hp var.
Citera
2011-10-27, 20:06
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag hade nog kunnat tänka mig att byta till SU enbart av den anledningen. Min nästa tenta är på 30hp och eftersom de olika rättsområdena delas upp på olika frågor så hade vi lika gärna kunnat tenta av dem i åtminstone två omgångar ā 15hp var.
Ser dock klara fördelar med terminstentor. Känns som att du kan fokusera mer på lärande i sig och slipper det konstanta tentapluggandet. Fast det är klart det är stressande när tentan närmar sig.
Citera
2011-10-27, 21:44
Medlem
AberMenschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Vilket yrke tror ni skulle passa bäst, om man gör en avvägning mellan stressfrihet och lön? Jurist vid Naturvårdsverket?
Varför skulle det det vara ett alternativ? För att du tycker det är oviktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Kommunjurister verkar det knappt vara styrfart på, det har jag sett på nära håll. Det är nästan så att man måste gå fram och kolla pulsen på dem i fikarummet, där de vanligtvis häckar.
Det finns ingen styrfart på någon som arbetar inom kommunen så det är ett tvärsäkert kort. Finns oändlig tolerans för att saker tar evigheter pga helt ologiska anledningar där.
Citera
2011-10-27, 21:54
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberMensch
Varför skulle det det vara ett alternativ? För att du tycker det är oviktigt?
Vad menar du? Jag tycker inte naturvårdsverket är onödigt, jag har bara svårt att se att de skulle ha väldigt intensiva arbetsdagar. Om ett naturvårdsverksärende får dröja lite lär det inte vara lika hemskt som om ett häktningsärende försenas och en misstänkt hinner lämna landet (eller något). Menade på inget sätt att förringa naturvårdsverket.

Vilka jurister tror du själv har det stressigast - de på regeringskansliet eller de på naturvårdsverket?
Citera
2011-10-27, 21:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vad menar du? Jag tycker inte naturvårdsverket är onödigt, jag har bara svårt att se att de skulle ha väldigt intensiva arbetsdagar. Om ett naturvårdsverksärende får dröja lite lär det inte vara lika hemskt som om ett häktningsärende försenas och en misstänkt hinner lämna landet (eller något). Menade på inget sätt att förringa naturvårdsverket.

Vilka jurister tror du själv har det stressigast - de på regeringskansliet eller de på naturvårdsverket?

Om man tar en dag extra på sig att handlägga ett ärende när man sitter på en kommun är det inte hela världen, förutom att en person kan bli något förbannad, men är man sen med att skicka ett avtal när man sitter och förhandlar om företagsförvärv kan klienten förlora miljonbelopp. Båda rollerna är lika viktiga, det är ju bara det att man inom vissa områden är mer liberal gällande deadlines.

EDIT:

Citat:
Citerade du inte helt galet nu? Har jag sagt emot detta i mitt inlägg?

edit Okej, du vill kalla det liberal med deadlines. I see. Ja den omskrivningen funkar ju bra.
Jo det blev något galet citerat, det erkänner jag.
Senast redigerad av eXtremo 2011-10-27 kl. 22:18.
Citera
2011-10-27, 22:08
Medlem
AberMenschs avatar
Citat:

Varför har du svårt att se det? Kan det vara okunnighet?
Citera
2011-10-27, 22:10
Medlem
AberMenschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om man tar en dag extra på sig att handlägga ett ärende när man sitter på en kommun är det inte hela världen, förutom att en person kan bli något förbannad, men är man sen med att skicka ett avtal när man sitter och förhandlar om företagsförvärv kan klienten förlora miljonbelopp. Båda rollerna är lika viktiga, det är ju bara det att man inom vissa områden är mer liberal gällande deadlines.
Citerade du inte helt galet nu? Har jag sagt emot detta i mitt inlägg?

edit Okej, du vill kalla det liberal med deadlines. I see. Ja den omskrivningen funkar ju bra.
Senast redigerad av AberMensch 2011-10-27 kl. 22:12.
Citera
2011-10-27, 22:56
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ser dock klara fördelar med terminstentor. Känns som att du kan fokusera mer på lärande i sig och slipper det konstanta tentapluggandet. Fast det är klart det är stressande när tentan närmar sig.
Jag ser ärligt talat ingen som helst fördel med systemet. Jag har pluggat både med terminstentor och med mindre tentor och jag föredrar definitivt de mindre tentorna. Är man odiciplinerad som jag är 30hp-tentorna inte bara en stressfaktor utan helt jävla vidriga.
Citera
2011-10-28, 00:06
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Varför har du svårt att se det? Kan det vara okunnighet?
Mycket möjligt, hur som förstår jag inte frågan. Kan du förtydliga vad du menar?
Citera
2011-10-28, 09:08
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Mycket möjligt, hur som förstår jag inte frågan. Kan du förtydliga vad du menar?
Skit i tönten, han vill bara spela lättkränkt.
Citera
2011-10-28, 09:39
Medlem
Narrspegels avatar
Orka betygslotteriet AB/Ba. Ville bara säga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in