2010-12-29, 19:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Det måste vara tryckfel. 2 dagars årlig semester har förmodligen inte varit lagligt tillåten standard sedan början av 1800-talet eller något sådant. Man ska ha minst 25 semesterdagar om året enligt semesterlagen. Det kanske är 2 dagar ledigt i veckan de syftar på?
Jo precis, det var den lagen jag hade i åtanke. Men två dagar ledigt i veckan låter väldigt mycket om man skall kunna fakturera ~1 500 timmar om året, eller hur?
Citera
2010-12-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jo precis, det var den lagen jag hade i åtanke. Men två dagar ledigt i veckan låter väldigt mycket om man skall kunna fakturera ~1 500 timmar om året, eller hur?

Fast jobbar man 40 timmar i vecka (alltså en vanlig arbetsdag, måndag - fredag) så får man ihop 2080 arbetstimmar på ett år. Så 1500 timmar ska väl inte vara helt omöjligt?
Citera
2010-12-29, 20:37
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsguran
Fast jobbar man 40 timmar i vecka (alltså en vanlig arbetsdag, måndag - fredag) så får man ihop 2080 arbetstimmar på ett år. Så 1500 timmar ska väl inte vara helt omöjligt?

Nu får någon som jobbar på byrå rätta mig om jag är ute och cyklar men arbetad tid och debiterbar tid är nog långt ifrån samma sak.
Citera
2010-12-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Nu får någon som jobbar på byrå rätta mig om jag är ute och cyklar men arbetad tid och debiterbar tid är nog långt ifrån samma sak.

Ja det är i vart fall inte samma sak. Sen är det ju något oklart vad som avses med debiterad tid som säkert kan variera såväl mellan som inom byråer. Är det faktiskt nedlagd tid, tid efter det att bossen skurit i det eller tid som klienten i slutändan faktiskt betalar för? Vem vet...
Citera
2010-12-29, 21:26
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Ja det är i vart fall inte samma sak. Sen är det ju något oklart vad som avses med debiterad tid som säkert kan variera såväl mellan som inom byråer. Är det faktiskt nedlagd tid, tid efter det att bossen skurit i det eller tid som klienten i slutändan faktiskt betalar för? Vem vet...

Precis det verkar vara lite oklart. Har på arbetsmarknadsdagar pratat med jurister, relativt färska, på byråer som har sagt att man kan grovt räknat säga att du kan fakturera ca 60-70 % av tiden du arbetar. Således kräver 2000 debiterade timmar ca 63h/vecka givet 45v/år och 70%. Andra jurister på byråer som jag har pratat med har dock inte velat göra sådana generaliseringar. Man får väl veta hur det ligger till när det är dags att skaffa sig ett jobb antar jag.
Citera
2010-12-29, 23:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Precis vad jag menar, tack för att du förstod mig . Det är onekligen luddigt formulerat, kanske skall man kontakta Legalbuzz och höra vad de menar med den benämningen. Som jag sade i ett tidigare inlägg vore det också intressant att höra hur mycket av informationen som stämmer på den sidan, förutom lönenivåer. T.ex. den text där man kort beskriver firman.
Citera
2010-12-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Hej alla juridikstuderande/arbetande/intresserade!

Jag är antagen till Juristprogrammet på Lunds Universitet som kör igång nu på vårterminen, och undrar om någon skulle kunna berätta för mig vad för Litteratur det är som kommer att behövas. Jag brukar beställa från internet, och det hade varit skönt att kunna slänga iväg en beställning på iallafall baslitteraturen nu någon vecka innan jag börjar läsa, för att slippa gå och vänta på att böckerna ska komma när utbildningen har gått igång.

Sedan har jag också en annan, ganska så relaterad fråga. Det är ju tänkt att man ska ha lagboken också, men den verkar finnas i flera olika versioner. Som jag har förstått det finns det en blå, en grön, och en röd lagbok. Vad är skillnaden med dessa, och vilken av dem skulle ni rekommendera till utbildningen?

Mvh.

Popke

Bump på denna fråga.

Har samma problem, fast jag börjar i Uppsala. Här är litteraturlistan för första terminen:
http://www.uu.se/node701?kKod=2JJ311

Nio obligatoriska böcker, alltså. Är det någon idé att dividera i vilka man ska köpa/låna eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa hela bunten direkt?

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-12-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Hej alla juridikstuderande/arbetande/intresserade!

Jag är antagen till Juristprogrammet på Lunds Universitet som kör igång nu på vårterminen, och undrar om någon skulle kunna berätta för mig vad för Litteratur det är som kommer att behövas. Jag brukar beställa från internet, och det hade varit skönt att kunna slänga iväg en beställning på iallafall baslitteraturen nu någon vecka innan jag börjar läsa, för att slippa gå och vänta på att böckerna ska komma när utbildningen har gått igång.

Sedan har jag också en annan, ganska så relaterad fråga. Det är ju tänkt att man ska ha lagboken också, men den verkar finnas i flera olika versioner. Som jag har förstått det finns det en blå, en grön, och en röd lagbok. Vad är skillnaden med dessa, och vilken av dem skulle ni rekommendera till utbildningen?

Mvh.

Popke

Angående lagboken så är det den blå och röda som används mest. Av dem är den blåa absolut vanligast men det är lite personlig smak vilken man helst använder. Den röda har lite mer sidor att fylla med egna anteckningar och är något billigare men den blåa tycker jag bäst om att använda mig utav. Men det är för att jag haft den från början så hittar bättre i den.
Citera
2010-12-30, 01:57
Medlem
Ang lagbok: vänta tills 2011 kommit ut, gå till valfri domstol och fråga om det går att köpa deras 2010 års. KamR i Sthlm brukar sälja för typ 400 på våren, 200 på hösten. Blå är nog absolut vanligast, vet inte om det är någon skillnad i användandet men jag har aldrig lidit av att ha den blå (studiemässigt, för visst fan blir man sned i ryggen av att släpa runt på skiten :P), köpte den dock enbart på JIK:en för att jag fick tag på en för 200 och sedan har jag inte bytt...
Citera
2010-12-30, 13:24
Medlem
Ska man plugga T1 i Uppsala nu så tror jag det är dumt att köpa något annat än 2011-års. Ni kommer knappt ha någon användning för en 2010:a eftersom man mest av allt är inne i RF och den är helt inaktuell i 2010-års lagbok. Det är ett surt äpple att bita i att behöva köpa den nya, men det är nog värt investeringen. Sen behöver ni inte byta lagbok förens 2013 eller så.

Angående blå v. röd v. grön så rekommenderar jag den blå. Det är den vanligaste och det är värt att lära sig hitta i den från början. Den röda är bara onödig. Den har i stort sett samma innehåll som den blå men med en annan struktur där man inte har balkarna utan man har delat in allt efter rättsområden. Den är lika tung men större på bredden och höjden. Den gröna är väl den som ges ut i Uppsala? Den har fördelen att den är mindre och lättare att bära runt, och den har i princip allt man behöver för grundutbildningen i Uppsala, men den har inte samma system som den blå.
Citera
2010-12-30, 13:34
Medlem
eXtremos avatar
Det verkar som att 2011-års lagbok är obligatorisk då vi i litteraturlistan kan läsa följande:

"Du måste ha tillgång till en lagbok eller motsvarande författningssamling av 2011 års årgång"

alltså en förändring från föregående termin där vi kan utläsa:

"Du måste ha tillgång till en lagbok eller motsvarande författningssamling av 2009 eller 2010 års årgång".
Citera
2010-12-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Ska man plugga T1 i Uppsala nu så tror jag det är dumt att köpa något annat än 2011-års. Ni kommer knappt ha någon användning för en 2010:a eftersom man mest av allt är inne i RF och den är helt inaktuell i 2010-års lagbok. Det är ett surt äpple att bita i att behöva köpa den nya, men det är nog värt investeringen. Sen behöver ni inte byta lagbok förens 2013 eller så.

Angående blå v. röd v. grön så rekommenderar jag den blå. Det är den vanligaste och det är värt att lära sig hitta i den från början. Den röda är bara onödig. Den har i stort sett samma innehåll som den blå men med en annan struktur där man inte har balkarna utan man har delat in allt efter rättsområden. Den är lika tung men större på bredden och höjden. Den gröna är väl den som ges ut i Uppsala? Den har fördelen att den är mindre och lättare att bära runt, och den har i princip allt man behöver för grundutbildningen i Uppsala, men den har inte samma system som den blå.

Ni som ska läsa T1 i Uppsala nu i vår, KÖP LAGBOKEN FRÅN 2011. Ni kommer behöva den. Det absolut mesta ni gör på T1 handlar om grundlagar. Det är grundlagarna som ändras till år 2011. Du är helt rätt påläst. Vilken lagbok man köper är en ren smaksak, men bland Uppsalas studenter är den blåa eller den gröna absolut vanligast. Det är sjukt få som har den röda. Många säger att den gröna är enklare att bläddra i och titta i, vilket kanske är sant. Den gröna lagboken har också Riksdagsordningen, vilket den blåa inte har. Det är faktiskt något som är jätteskönt att ha i lagboken, annars måste ni köpa till ett häfte eftersom Nergelius inte är obligatorisk längre.

Angående alla böcker, alla studenter gör olika, men om ni vill få AB och kicka ass på alla seminarier så köp alla böcker. Det är ganska mycket i litteraturen man aldrig kommer använda på tentan, men om ni inte vill missa nåt, köp böckerna. Ett tips är att köpa litteraturen på studentbokhandeln i Uppsala, där det är rebatterat och anpassat för studenter i Uppsala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in