Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Just YGL är inte direkt tillämplig på muntliga uttalanden som du eventuellt yttrar offentligt. YGL ger nämligen ett utökat skydd för främst databaser, tekniska överföringar och tekniska upptagningar (och liknande former av medieuttryck). Den form av yttrandefrihet som du verkar syfta till faller nog under RF 2 kap. Denna form av yttrandefrihet är emellertid relativ, vilket innebär att den kan begränsas genom lag, vilket i detta fall skett genom regleringen om hets mot folkgrupp i BrB.
Detta är ju självklart inget motargument i sak mot dina åsikter om eventuella maktförhållandens inverkan på svensk lagstiftning, men det är alltid gött att veta lite mer om vad som gäller.

Där ser man, jag har ju (inte så konstigt då jag inte har börjat plugga än) ingen koll på hur de har snickrat ihop det där, men för jävligt är det i varje fall. Att vissa länder dessutom har lagstiftning mot revisionistiska åsikter om den historiska händelsen "Förintelsen" (lol) är... ja, vansinnigt. Detta är dock än mer OT.
Men tack för förklaringen, det är precis sådant jag ser fram emot att lära mig.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är bättre att överprestera ifrån start och lugna ner sig varteftersom än det motsatta så din plan verkar bra, så länge du inte kör slut på dig själv, börjar tvivla och hoppar av redan innan första tentan.
Man överlever generellt på CSN, men det beror lite på vilka utgifter (eller kostnader som ekonomerna säger) man har men visst blir det vin för 49 kr snarare än skotsk single malt till förfesten.
Det är alltid relativt svårt att få jobb på en byrå, oavsett om det är under studierna eller efter studierna (eller ja, på en i vart fall medelstor byrå i någon mer tätbefolkad del av landet). Första terminen kanske det inte finns så stora chanser men därefter kan man t.ex. börja som receptionist och i takt med terminerna öppnar mer kvalificerade jobbmöjligheter upp sig. Betyg och kontakter ska väl inte överdrivas men det är klart att sådant underlättar.
Är det vanligt att folk hoppar av i början p.g.a. för mycket pluggande? Känns väl snarare som att man hoppar av om man pluggar för lite och hamnar efter alla andra, fast det inträffar väl också antar jag? Om du/ni uppskattar, hur många, i procent, är det som försvinner mellan T1 och T2?
Okej, jag får väl höra mig för när jag väl kommer dit hur det blir med jobb, har man tur så knyter man lite kontakter och får på så vis något slags jobb. Först gäller det dock att över huvud taget komma in på linjen, så jobb och sådant känns lite som detaljer för min del just nu.
Kollade förresten lägsta antagna genom HP på Uppsala och Lund HT 10 och blev lite orolig, det var 1,6 i Lund och 1,5 i Uppsala. Jag som just hade blivit taggad på Lund, men det får väl bära eller brista med mitt 1,6.
När tycker ni förresten att man bör slå till på en blå lagbok? Eller kommer de ligga på samma pris (1900-2100) fram till terminsstarten? Då kan man ju lika gärna köpa en nu och lära sig lite hur man bläddrar i den.
Ledsen om det är lite mycket frågor, förstår om det blir lite räligt att svara på allt, men svar uppskattas i alla former!