2022-03-19, 08:39
Medlem
Finns det några verksamma jurister i den här tråd? Har ni ett ”hälsosamt” arbetsschema? Finns det i stor utsträckning?
Citera
2022-03-21, 08:28
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Finns det några verksamma jurister i den här tråd? Har ni ett ”hälsosamt” arbetsschema? Finns det i stor utsträckning?

Verksam jurist här. Cirka 55h i veckan skulle jag säga. Generellt 9-19 under måndag-fredag samt så försöker jag klämma in några timmar under lördag eller söndag om deadlines tillåter för att slippa senare kvällar under vardagarna.

Hyfsat ny då jag tog examen i somras men har väl egentligen enbart haft en vecka hittills som krävt att jag jobbat 13-14h per dag.

Upp till dig att bedöma om det känns hälsosamt, jag ser inga problem med 55h.
Citera
2022-03-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Verksam jurist här. Cirka 55h i veckan skulle jag säga. Generellt 9-19 under måndag-fredag samt så försöker jag klämma in några timmar under lördag eller söndag om deadlines tillåter för att slippa senare kvällar under vardagarna.

Hyfsat ny då jag tog examen i somras men har väl egentligen enbart haft en vecka hittills som krävt att jag jobbat 13-14h per dag.

Upp till dig att bedöma om det känns hälsosamt, jag ser inga problem med 55h.

Vad jobbar du med då?
Citera
2022-03-21, 09:11
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsan7
Vad jobbar du med då?

Affärsjuridik, uteslutande mot finansiell sektor.
Citera
2022-03-21, 21:09
Medlem
BlackPetes avatar
Vilken är egentligen Sveriges mest välrenommerade juristutbildning:
Slår Stockholms universitet högre än Göteborg och Uppsala om man vill åt de absoluta toppjobben av internationell kaliber?
Citera
2022-03-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Vilken är egentligen Sveriges mest välrenommerade juristutbildning:
Slår Stockholms universitet högre än Göteborg och Uppsala om man vill åt de absoluta toppjobben av internationell kaliber?
Vad menas med "toppjobben av internationell kaliber"?
Citera
2022-03-21, 22:50
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Vad menas med "toppjobben av internationell kaliber"?

Diplomatprogrammet exempelvis. För att bli antagen till Diplomatprogrammet är det bra om man har en juristexamen. Men antagligen bör det inte stå ”Karlstad Universitet” på en sådan ansökan.
Citera
2022-03-21, 23:17
Medlem
Citat:
Diplomatprogrammet exempelvis. För att bli antagen till Diplomatprogrammet är det bra om man har en juristexamen. Men antagligen bör det inte stå ”Karlstad Universitet” på en sådan ansökan.

Vilket universitet du väljer att avlägga din juristexamen på är ditt minsta bekymmer, oavsett vad ditt framtida mål är.
Citera
2022-03-22, 05:37
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vilket universitet du väljer att avlägga din juristexamen på är ditt minsta bekymmer, oavsett vad ditt framtida mål är.

Ok. Tyvärr tror jag inte du vet vad du snackar om. En juristexamen från Göteborg eller Stockholm slår definitivt högre än en juristexamen från Örebro.
Citera
2022-03-22, 07:45
Medlem
Citat:
Ok. Tyvärr tror jag inte du vet vad du snackar om. En juristexamen från Göteborg eller Stockholm slår definitivt högre än en juristexamen från Örebro.

Jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Oavsett om du studerar juristprogrammet i Lund, Göteborg, Örebro, Stockholm, Uppsala eller Umeå så kommer du ha lika stora möjligheter som alla andra, om du sköter dina studier dvs. Jag väljer att inte nämna Karlstad då utbildningen är ny, om jag inte minns helt fel så blev den första skaran klar nu efter nyår.

Gällande Diplomatprogrammet,
Det finns till och med personer som har studerat statsvetenskap på Malmö universitet och Luleå Tekniska som har blivit antagna till Diplomatprogrammet.
Citera
2022-03-22, 07:51
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Oavsett om du studerar juristprogrammet i Lund, Göteborg, Örebro, Stockholm, Uppsala eller Umeå så kommer du ha lika stora möjligheter som alla andra, om du sköter dina studier dvs. Jag väljer att inte nämna Karlstad då utbildningen är ny, om jag inte minns helt fel så blev den första skaran klar nu efter nyår.

Gällande Diplomatprogrammet,
Det finns till och med personer som har studerat statsvetenskap på Malmö universitet och Luleå Tekniska som har blivit antagna till Diplomatprogrammet.

För de personer du känner till som har läst statsvetenskap i Malmö finns sannolikt andra meriter som väger tungt.

Men om min juristexamen är tänkt att vara den tyngst bärande faktorn vid en sådan ansökan är det nog bäst om det står Uppsala, Göteborg eller Stockholm på examensbeviset.

Frågan är snarare vilket av dessa lärosäten som väger allra tyngst (inte huruvida även Örebro går bra eller ej).
Citera
2022-03-22, 09:03
Medlem
Citat:
För de personer du känner till som har läst statsvetenskap i Malmö finns sannolikt andra meriter som väger tungt.

Men om min juristexamen är tänkt att vara den tyngst bärande faktorn vid en sådan ansökan är det nog bäst om det står Uppsala, Göteborg eller Stockholm på examensbeviset.

Frågan är snarare vilket av dessa lärosäten som väger allra tyngst (inte huruvida även Örebro går bra eller ej).

Personen som studerade i Malmö gjorde volontärarbete utomlands i några år och sedan några år på Utrikesdepartementet. Att bli antagen till Diplomatprogrammet handlar om så mycket mer än vilket universitet du har studerat på.

Tar du en titt bakåt i tråden så kommer de allra flesta säga som mig, vart du avlägger din juristexamen kommer ha noll betydelse om du sköter dina studier. En person som examineras med goda betyg från Örebro universitet kommer alla dagar i veckan gå före en person som examineras med mediokra betyg från Göteborgs universitet och vice versa. Den här tråden är fylld av verksamma jurister som gång på gång tonar ner betydelsen.
Senast redigerad av karlenn 2022-03-22 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in