2022-01-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Hej! Någon som fått tillgodoräkna terminer från juristprogrammet i Lund till annat juristprogram? Vilket uni o hur många terminer fick ni tillgodoräkna av de ni läst?

Ja, i Göteborg, utan några som helst problem.

Tillgodoräknandet blev även helt rätt, sett till kursinnehållet. Dock kan det hända att man får komplettera med t. ex. en viss del av kurs, och som eventuellt ingår i en annan termin hos det nya lärosätet, dvs. ämnesmässigt. I Göteborg verkar detta oftast ske genom att man t. ex. får göra en del av en tentamen, alltså tentera den del som avser just det ev. saknade ämnet, ifall resten av kursen / ämnena är tillgodoräknade. Man får exempelvis skriva 3 poäng av en 9 poängstenta, besvara en ämnesfråga på tentan istället för allt, osv. Ganska smidigt, men kan handla om lite planering, då man får se till att ta rätt poäng blir rätt för CSN, osv, då.
Senast redigerad av brainmokk 2022-01-18 kl. 18:45.
Citera
2022-01-18, 20:00
Medlem
Hej!
Jag har en fundering, milt sagt åldersnoja. Så jag har tänkt söka in till juristprogrammet till nästa vår, och kommer då vara 24 år, färdig när jag är 28. Kan min höga ålder påverka mina karriärmöjligheter? Tänker på byråer osv. Någon med insyn?
tack.
Citera
2022-01-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigexisterat
Hej!
Jag har en fundering, milt sagt åldersnoja. Så jag har tänkt söka in till juristprogrammet till nästa vår, och kommer då vara 24 år, färdig när jag är 28. Kan min höga ålder påverka mina karriärmöjligheter? Tänker på byråer osv. Någon med insyn?
tack.

Du är bara barnet när du är färdig

Jag hade ett drös med kursare som var runt trettioårsåldern när man började studera på juristprogrammet, alla förutom en började sin karriär på de större byråerna i Stockholm, vissa gick vidare till att utforska andra möjligheter efter ett tag. Personen som inte tog klivet in på en byrå valde att inte arbeta med juridik efter examen.

Dina möjligheter är extremt goda, hade du däremot passerat fyrtiostrecket så hade du möjligen haft en liten anledning till att vara stressad.
Senast redigerad av karlenn 2022-01-18 kl. 20:54.
Citera
2022-01-18, 22:44
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Hej!
tack.

Inget du behöver oroa dig för. Som arbetsgivare hade jag dock varit intresserad av vad du gjorde innan du påbörjade studierna. Var du arbetslös, frihetsberövad eller har du tvärtom någon värdefull merit i bagaget? Att du är aningen äldre än dina kursare skulle jag snarare säga gör dig mer mottaglig för den materiella rätten då det är desto större sannolikhet för att du kommit i kontakt med till exempel arbetsrätt i realiteten. Och ju bättre betyg, desto fler valmöjligheter efter examen.
Citera
2022-01-18, 23:05
Medlem
Citat:
Hej!
tack.
Nej däremot utbildas det många och AI tar över allt mer. Men brinner du för det, kör!!
Citera
2022-01-19, 00:16
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Nej däremot utbildas det många och AI tar över allt mer. Men brinner du för det, kör!!

Utveckla gärna AI-aspekten i sammanhanget? Som jag ser det är juristyrket något som är framtidssäkert ur den aspekten. Jag förutsätter att du syftar på machine learning och inte AI (i.e fysiska ”mänskliga” robotar) men även det är något som enbart genomförs på en väldigt grundläggande nivå i nuläget och som i framtiden snarare kommer att komplettera än ersätta jurister.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2022-01-19 kl. 00:29.
Citera
2022-01-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon

Man kan ju iockså tänka sig att detta kommer öka efterfrågan av juristkompetens, särskilt med inriktning IT/dataskydd/informationssäkerhet.
Citera
2022-01-19, 11:29
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Hej!
tack.

Jag var 24 vid start, började på byrå efter 30. Aldrig stuckit ut och aldrig en fråga. Upplever att de flesta arbetsgivare snarare tycker det är bättre att man varit vuxen utanför juristprogrammet, så att säga.
Citera
2022-01-19, 15:28
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Läser rättshistoria och jäklar vilken hemsk kurs. Den är både tråkig och förvirrande. Den liknar inte någon annan kurs jag har läst inom juristprogrammet, alla råd gällande kursen skulle uppskattas.
Citera
2022-01-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Läser rättshistoria och jäklar vilken hemsk kurs. Den är både tråkig och förvirrande. Den liknar inte någon annan kurs jag har läst inom juristprogrammet, alla råd gällande kursen skulle uppskattas.

Läste nyligen rättshistoria på LU och även här skiljer den sig från allt annat man läser. Misstänker att uppläggen liknar varandra. För min del hjälpte det faktiskt väldigt mycket att diskutera med kursare - något jag annars tycker är överskattat. Vi satte oss i grupprum och körde flashcards ("X, berätta om Gustav III" typ) där man går laget runt och fyller i varandras luckor. Gjorde verkligen underverk för min inlärning.
Citera
2022-01-20, 10:18
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula

Läste på UU och tyckte den var ganska intressant men upplägget skiljer sig nog en del från SU då varje grupp hade 20 min PowerPoint-presentation per seminarium för en specifik händelse. Är det ett fritt PM i slutet likt vi hade så försök hitta något du faktiskt tycker känns okej, förslag från min sida är väl något om Code Civil eller USA:s självständighet.

Vidare finns det en drös med information inkl. videoklipp online så du slipper läsa gamla dammiga böcker. Jag hade nämligen stora problem med boken vi hade men tyckte det blev intressant när de gjorde kopplingar till nutida händelser online.
Citera
2022-01-20, 19:45
Medlem
Vet ni motsvarigheten till dagensjuridik i Danmark samt i Frankrike (på danska och franska)? Dvs. juridiska nyheter på dessa språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in