2022-01-16, 10:14
Medlem
Hur svårt är det att få BA på t1 & 2 på uu? Syftar på grundåret, med BA där så kommer man in på juristprogrammet t3. Spontant så känns det inte svårt, speciellt inte om man lägger ner 40h i veckan..??
Citera
2022-01-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justwhathesaid
Hur svårt är det att få BA på t1 & 2 på uu? Syftar på grundåret, med BA där så kommer man in på juristprogrammet t3. Spontant så känns det inte svårt, speciellt inte om man lägger ner 40h i veckan..??

Att uppnå BA under termin 1 och 2 om man lägger ner 40 timmar i veckan bör inte vara speciellt svårt.

En tidigare studiekamrat till mig kom in på juristprogrammet genom juridiska grundåret, han spenderade inte 40 timmar i veckan men timmarna han väl studerade så var det fullt fokus.
Citera
2022-01-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerbollen
CQ har höjt, vad jag förstod, för samtliga. Hörde även att Vinge höjt, men inte för de som jobbar sina första två år. Mannheimer ska ta upp frågan under delägarmöte i slutet på månaden. Så det är nog på G för många andra byråer också.

Någon som hört något mer om senaste tidens utveckling inom ersättning?
Citera
2022-01-16, 20:09
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommmten
Du ska ha stort tack! Trevlig helg!

Har vi några andra med erfarenheter, från samma eller andra lärosäten?

Gällande UU så är seminarium obligatoriska. Jag vet inte om det finns någon kurs som drastiskt skiljer sig från vad jag antar är normalläget, men på T1 och T2 är i alla fall alla seminarium (2/vecka på T1, 2-3/vecka på T2) obligatoriska.
Citera
2022-01-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikmikmik
Någon som hört något mer om senaste tidens utveckling inom ersättning?

Utan dubbelexamen: W&C har 45K i ingångslön, resterande ligger mellan 36-40k. MSA ligger kvar på 32/34k (vad det nu var innan).
Citera
2022-01-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Utan dubbelexamen: W&C har 45K i ingångslön, resterande ligger mellan 36-40k. MSA ligger kvar på 32/34k (vad det nu var innan).

Intressant! Har Roschier och G&D hängt med?
Citera
2022-01-16, 21:33
Medlem
santacls avatar
Hej jag undrar om man behöver börja med det obligatoriska kurserna (dvs kärnämnena för inriktningen ? ) och slutföra dem innan man kan ta valfria kurser ur programinriktningen ? Så som historia 2, juridiska kurser osv. innan tex. matte 1 och 2b.

Det gäller en gymnasieexamen för juristprogrammet.
Citera
2022-01-17, 19:49
Medlem
Hej! Någon som fått tillgodoräkna terminer från juristprogrammet i Lund till annat juristprogram? Vilket uni o hur många terminer fick ni tillgodoräkna av de ni läst?
Citera
2022-01-18, 12:04
Medlem
Mahous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommmten
Vilket lärosäte skall jag välja?

Det står mellan
- Lund
- Uppsala
- Göteborg
- Stockholm

Mitt enda önskemål är att det ska vara så lite obligatoriska moment (läs närvaro) som möjligt.
Jag föredrar frivilliga lektioner och sedan en tenta där man kan visa sina kunskaper.
Varför jag föredrar detta är för att jag arbetar fulltid med juridik.

Mycket tacksam om erfarna kan beskriva hur det såg hur under er utbildning.
UU är nog inte det du söker. Det varierar lite beroende på termin och kurs, men oftast kan du bara missa ett par-tre seminarier innan du behöver göra kompletteringsuppgifter. Och efter visst många missade seminarier kan du inte längre fullgöra obligatoriet, komplettering eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av justwhathesaid
Om du har möjlighet att lägga ned tiden har du alla chanser att få B/Ba. Det som kan vara lite lurigt på de tidiga terminerna är studietekniken och ovanan med examineringsmomenten. Det är en sak att tillgodogöra sig information på ett bra sätt och komma med goda lösningar på seminarierna. Det är en annan sak att utföra de betygsgrundande momenten, framför allt då en stressig tentamen.

Ibland har det behövts AB på grundårsterminerna för att komma vidare, och då har man inte så stora marginaler att spela med.
Citera
2022-01-18, 15:12
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Jag går just nu t2 på juristprogrammet vid Uppsala Universitet och börjar fundera på sommarjobb. Vad för juridiskt kopplade/meriterande sommarjobb kan man få efter 2 terminer på juristprogrammet? Kommer antagligen att arbeta i min hemstad som är lite mindre, och därav inte lika stor konkurrens som i en större stad eller en stad där juristprogrammet finns.
Citera
2022-01-18, 17:57
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Jag går just nu t2 på juristprogrammet vid Uppsala Universitet och börjar fundera på sommarjobb. Vad för juridiskt kopplade/meriterande sommarjobb kan man få efter 2 terminer på juristprogrammet? Kommer antagligen att arbeta i min hemstad som är lite mindre, och därav inte lika stor konkurrens som i en större stad eller en stad där juristprogrammet finns.
Bra att du tänker i dessa banor men jag skulle inte förvänta mig något sommarjobb med juridisk inriktning efter endast två terminer. I bästa fall, möjligtvis, något på Lantmäteriet, Skatteverket eller liknande myndighet men även de brukar förvänta sig att man läst åtminstone tre/fyra terminer.
Citera
2022-01-18, 18:13
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Hej! Någon som fått tillgodoräkna terminer från juristprogrammet i Lund till annat juristprogram? Vilket uni o hur många terminer fick ni tillgodoräkna av de ni läst?

Det är möjligt att tillgodoräkna T1 vid LU i sin helhet mot T1 vid SU. Är tämligen säker på att detsamma gäller för T2. Notera dock att förhållandena kan ha ändrats sedan två år tillbaka. Det bästa rådet jag kan ge dig är att rådgöra med studievägledaren. Inte ens det rådet är dock särskilt bra då deras förhandsbesked inte är bindande och kan ändras, icke desto mindre det bästa du kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in