Citat:
Ursprungligen postat av
zakistod
Hej, jag har ngra frgor angende juristprogrammet och r vldigt tacksam om ngon orkar ta sig tiden att svara p dem.
1. Om man blankar/fr underknt p en tenta och mste gra omtenta, kommer det st med i betygen sen nr man sker jobb i framtiden?
2. r det svrare att f bra betyg i Uppsala/Lund jmfrt med Stockholm?
3. Hur viktigt r det att vara med p alla seminarium/frelsningar fr att f bra betyg p tentan? Rcker det med att man lser all kurslitteratur och pluggar rejlt veckorna innan istllet?
1. Det kommer inte uttryckligen anges i ditt examensbevis att du ftt underknt eller blankat en tenta men dremot framgr relevant datum. Av den informationen kan slutsatsen dras att du blankat, ftt underknt, eller av annan anledning inte avklarat kursen enligt plan.
2. Det finns statistik p antalet AB, BA och B ngonstans i en remiss som rr frslag till ndringar i antagningen till notarietjnstgring och svitt jag minns var det ingen betydande skillnad. Dessa skillnader skulle dessutom kunna frklaras med att det helt enkelt r bttre/smre presterande studenter p universitetet i frga. Svaret p din frga r allts att det p ett generellt plan inte r svrare. Kan tillggas att Stockholm anvnder sig av den s kallade "Stockholmsmodellen" och det kan sklart p ett individuellt plan pverka prestationerna.
3. Det underlttar givetvis en hel del men r absolut inte en ndvndighet. Kommer du omedelbart frn gymnasiet och inte har tidigare erfarenhet av studier p universitetsniv rekommenderar jag dig starkt att nrvara p all schemalagd undervisning vare sig den r obligatorisk eller ej. Kan tillggas att det inte rcker att lsa kurslitteraturen svida du inte kan tillgodogra dig innehllet i den ocks.