2022-01-21, 21:13
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Vet ni motsvarigheten till dagensjuridik i Danmark samt i Frankrike (p danska och franska)? Dvs. juridiska nyheter p dessa sprk.

Det m ha med juridik att gra men inget med juristprogrammet.
Citera
2022-01-21, 22:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husetidamascus
Vet ni motsvarigheten till dagensjuridik i Danmark samt i Frankrike (p danska och franska)? Dvs. juridiska nyheter p dessa sprk.
Citat:
Ursprungligen postat av trytolearn28
Det m ha med juridik att gra men inget med juristprogrammet.
Detta r den sorts resurser som kan anvndas nr man skriver vissa arbeten p juristprogrammet. Jag skulle sga att de r i hgsta grad relevanta.
Citera
2022-01-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikmikmik
Intressant! Har Roschier och G&D hngt med?

Roschier har hjt till 36k, men framfrallt deras niv 2 s har kraven snkts (1-1.5 rs arbete) med ln p 48k. Detta r nog bst bst i branschen, strax bakom W&C p 52k efter samma period.

Osker p G&D men skulle frvna mig om de inte hjt i vartfall ingngslnen till 36k
Citera
2022-01-23, 17:32
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Lste p UU och tyckte den var ganska intressant men upplgget skiljer sig nog en del frn SU d varje grupp hade 20 min PowerPoint-presentation per seminarium fr en specifik hndelse. r det ett fritt PM i slutet likt vi hade s frsk hitta ngot du faktiskt tycker knns okej, frslag frn min sida r vl ngot om Code Civil eller USA:s sjlvstndighet.

Vidare finns det en drs med information inkl. videoklipp online s du slipper lsa gamla dammiga bcker. Jag hade nmligen stora problem med boken vi hade men tyckte det blev intressant nr de gjorde kopplingar till nutida hndelser online.

Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Lste nyligen rttshistoria p LU och ven hr skiljer den sig frn allt annat man lser. Misstnker att upplggen liknar varandra. Fr min del hjlpte det faktiskt vldigt mycket att diskutera med kursare - ngot jag annars tycker r verskattat. Vi satte oss i grupprum och krde flashcards ("X, bertta om Gustav III" typ) dr man gr laget runt och fyller i varandras luckor. Gjorde verkligen underverk fr min inlrning.
Tack s mycket fr tipsen, frhoppningsvis blir det tydligare fram mot tentan vad kursen handlar om.

Helt orelaterat, nr annonserar myndigheterna och domstolsverken sina sommarjobb? r det frst i februari/mars eller har jag missat det?
Citera
2022-01-23, 18:26
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikmikmik
Ngon som hrt ngot mer om senaste tidens utveckling inom ersttning?

Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Utan dubbelexamen: W&C har 45K i ingngsln, resterande ligger mellan 36-40k. MSA ligger kvar p 32/34k (vad det nu var innan).
MSA hade 31 innan, hjning till 32.
Citera
2022-01-23, 22:58
Medlem
Min generella bild r att Vinge och MSA betalar lgst p marknaden och att det inte r vrt att ska sig dit om mlet inte r att stenhrt sikta mot partner, och ven d knns konkurenterna attraktivare d det nog finns behagligare resor att gra n Vinge/MSA.
Citera
2022-01-28, 13:49
Medlem
DrCongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerbollen
Nja du fr vanligtvis bara hra det vanliga hrd konkurrens, f platser, vldigt mnga skanden i r bla bla.

Kostym och slips p! Lycka till.

Jag skulle sga att det inte alls behvs kostym d affrsvrlden numera har frskjutit sig mot lite mera "business casual". Har sjlv dock aldrig varit p intervju men om det r som herr pilsner i bollen sger s r det bara att vattenkamma och stryka skjortan. Good Luck Chuck!
Citera
2022-01-28, 13:55
Medlem
Hej, jag har ngra frgor angende juristprogrammet och r vldigt tacksam om ngon orkar ta sig tiden att svara p dem.

1. Om man blankar/fr underknt p en tenta och mste gra omtenta, kommer det st med i betygen sen nr man sker jobb i framtiden?

2. r det svrare att f bra betyg i Uppsala/Lund jmfrt med Stockholm?

3. Hur viktigt r det att vara med p alla seminarium/frelsningar fr att f bra betyg p tentan? Rcker det med att man lser all kurslitteratur och pluggar rejlt veckorna innan istllet?
Citera
2022-01-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zakistod
Hej, jag har ngra frgor angende juristprogrammet och r vldigt tacksam om ngon orkar ta sig tiden att svara p dem.

1. Om man blankar/fr underknt p en tenta och mste gra omtenta, kommer det st med i betygen sen nr man sker jobb i framtiden?

3. Hur viktigt r det att vara med p alla seminarium/frelsningar fr att f bra betyg p tentan? Rcker det med att man lser all kurslitteratur och pluggar rejlt veckorna innan istllet?

Nej, det syns inte. Det r heller inte relevant, har du klarat tentan s har du klarat den.

Jag har sjlv bara erfarenhet frn Uppsala, jag gissar dock att det r snarlikt.

Hgst individuellt, men att nrvara s mycket som mjligt utver den obligatoriska nrvaron kommer sjlvklart att ge dig frdelar.
Citera
2022-01-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Nej, det syns inte. Det r heller inte relevant, har du klarat tentan s har du klarat den.

Jag har sjlv bara erfarenhet frn Uppsala, jag gissar dock att det r snarlikt.

Hgst individuellt, men att nrvara s mycket som mjligt utver den obligatoriska nrvaron kommer sjlvklart att ge dig frdelar.

Tack s mycket fr givande svar! En fljdfrga gllande betygen, krver de flesta advokatbyrerna att man visar upp sina betyg?
Citera
2022-01-28, 15:02
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:

1. Det kommer inte uttryckligen anges i ditt examensbevis att du ftt underknt eller blankat en tenta men dremot framgr relevant datum. Av den informationen kan slutsatsen dras att du blankat, ftt underknt, eller av annan anledning inte avklarat kursen enligt plan.

2. Det finns statistik p antalet AB, BA och B ngonstans i en remiss som rr frslag till ndringar i antagningen till notarietjnstgring och svitt jag minns var det ingen betydande skillnad. Dessa skillnader skulle dessutom kunna frklaras med att det helt enkelt r bttre/smre presterande studenter p universitetet i frga. Svaret p din frga r allts att det p ett generellt plan inte r svrare. Kan tillggas att Stockholm anvnder sig av den s kallade "Stockholmsmodellen" och det kan sklart p ett individuellt plan pverka prestationerna.

3. Det underlttar givetvis en hel del men r absolut inte en ndvndighet. Kommer du omedelbart frn gymnasiet och inte har tidigare erfarenhet av studier p universitetsniv rekommenderar jag dig starkt att nrvara p all schemalagd undervisning vare sig den r obligatorisk eller ej. Kan tillggas att det inte rcker att lsa kurslitteraturen svida du inte kan tillgodogra dig innehllet i den ocks.
Citera
2022-01-28, 18:14
Medlem
Citat:
Tack s mycket fr givande svar! En fljdfrga gllande betygen, krver de flesta advokatbyrerna att man visar upp sina betyg?

Samtliga, vad jag vet. Sedan skiljer det sig t hur stor vikt de lgger vid betygen. Men strre byr -> strre vikt. Typ. Och affrsjuridiska lgger strre vikt n humanjuridiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in