2021-07-22, 10:29
Medlem
LaRues avatar
Har ni några tips på bra juridik-poddar? Blev antagen till juristprogrammet och gillar poddar så tänker att det kan väl va bra på att börja följa några nu!
Citera
2021-07-22, 15:05
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
För IB/MC inom Sverige skulle jag säga att ingångslönerna är desamma som för affärsbyråer, runt 35-40 tkr.

Detta ligger väl till viss del utanför trådens ämne men toppskiktet av MC-byråerna erbjuder 50k+, 2019 hade BCG i Stockholm t.ex 56k så visst är det något högre än advokatbyråerna. Sen kan det nog skilja sig i bonussystemen vilket gör att Vinge m.m inte hamnar alltför långtifrån MC trots allt.

Entry också i Danmark ligger däromkring (40-42k DKK) så även om jag bara har koll på de absolut största i Sverige finner jag det inte omöjligt att flertal MC-tjänster här har dessa löner av konkurrensskäl då man vill locka de bästa studenterna.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-07-22 kl. 15:13.
Citera
2021-07-22, 20:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Detta ligger väl till viss del utanför trådens ämne men toppskiktet av MC-byråerna erbjuder 50k+, 2019 hade BCG i Stockholm t.ex 56k så visst är det något högre än advokatbyråerna. Sen kan det nog skilja sig i bonussystemen vilket gör att Vinge m.m inte hamnar alltför långtifrån MC trots allt.

Entry också i Danmark ligger däromkring (40-42k DKK) så även om jag bara har koll på de absolut största i Sverige finner jag det inte omöjligt att flertal MC-tjänster här har dessa löner av konkurrensskäl då man vill locka de bästa studenterna.

Nja, kommer man upp i +50 för MC-jobb inom Sverige har man troligen fått en stor bonus. Ingen av de jag känner som börjat på BCG fick +50 i grundlön direkt efter skolan.

Och även Danmark har ju en högre prisnivå generellt (+ positiva valutaeffekter på danska löner) så det blir svårt att jämföra rakt av.
Citera
2021-07-22, 20:30
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaRue
Har ni några tips på bra juridik-poddar? Blev antagen till juristprogrammet och gillar poddar så tänker att det kan väl va bra på att börja följa några nu!

Jag har ingen koll på rena juridikpoddar, men har lyssnat på några avsnitt av Juridkpodden och gillat det. Annars kan jag tipsa om T1-podden som kursföreståndarna på termin 1 i Uppsala har, där de avhandlar ämnen relaterade till vad som läses under t1, och också studieteknik, tentatips och dylikt.
Citera
2021-07-23, 22:32
Medlem
Hej!

Har läst en del i tråden och det pratas ofta om de stora drakarna gällande lön, arbetstider, företagskulturen osv. Men hur ligger det till med de mindre? Kan man förvänta sig samma lön? Är det mer ansvar och roligare arbetsuppgifter? Möjligheter till karriär? Ja ni förstår. Tack på förhand!
Citera
2021-07-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vet inte om jag håller med om det fetade, de jag känner som börjat på Vinge/MSA/Roschier har gått in på ungefär samma ingångslöner som juniora jobb inom IB/MC, och haft motsvarande löneutveckling de 3 första åren. Inom alla dessa jobb arbetar man ju rätt mycket och snittar runt 60-70 h per vecka, med värre toppar ibland.

Just White & Case ska dock vara en klass för sig, då man jobbar extremt mycket mer där än på andra ställen, troligen pga. deras bonussystem (en generös andel av de totala intäkterna om man når en viss faktureringsnivå under året, som är väldigt högt satt och därmed kräver mycket jobb).

Har en kompis som jobbar på W & C och nog för att det är mycket jobb på de transaktionsinriktade avdelningarna (likt på alla andra affärsjuridiska byråer) så kan jag säga att Roschier och G & D arbetar mest med råge. Min kompis jobbar i snitt 60 timmar i veckan, medan jag har gamla kursare på Roschier/G&D som jobbar 9:00 - 1:00 varje dag. W & C har alltid haft bäst ingångslön och har 45k i ingångslön nu, medan Roschier har 34k i ingångslön.

Bonussystemet du nämner är på G & D, inte W & C. W & C har ett bonussystem där man kan få upp till 30 % av årslönen om man uppnår vissa deb. Timmar under året.
Citera
2021-07-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melle1233
Hej!

Har läst en del i tråden och det pratas ofta om de stora drakarna gällande lön, arbetstider, företagskulturen osv. Men hur ligger det till med de mindre? Kan man förvänta sig samma lön? Är det mer ansvar och roligare arbetsuppgifter? Möjligheter till karriär? Ja ni förstår. Tack på förhand!

Du kan förvänta dig en ingångslön som är i samma krokar som de större affärsjuridiska byråerna, dvs. 30-36k någonstans. Löneutvecklingen är av naturliga skäl inte lika bra. Absolut möjlighet till karriär och förmodligen en större procentuell chans att du når delägare på en mindre byrå än större. Du kommer förmodligen få jobba bredare på en mindre byrå då det inte finns samma indelning i grupper utan att man inriktar sig mer och förmodligen hjälper till i alla områden från början.
Citera
2021-07-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Har en kompis som jobbar på W & C och nog för att det är mycket jobb på de transaktionsinriktade avdelningarna (likt på alla andra affärsjuridiska byråer) så kan jag säga att Roschier och G & D arbetar mest med råge. Min kompis jobbar i snitt 60 timmar i veckan, medan jag har gamla kursare på Roschier/G&D som jobbar 9:00 - 1:00 varje dag. W & C har alltid haft bäst ingångslön och har 45k i ingångslön nu, medan Roschier har 34k i ingångslön.

Bonussystemet du nämner är på G & D, inte W & C. W & C har ett bonussystem där man kan få upp till 30 % av årslönen om man uppnår vissa deb. Timmar under året.

Intressant info. Vet du hur din väns timmar brukar vara fördelade? Tänker främst på hur mycket hen arbetar under helgerna? Hur fungerar det sociala?
Citera
2021-07-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Intressant info. Vet du hur din väns timmar brukar vara fördelade? Tänker främst på hur mycket hen arbetar under helgerna? Hur fungerar det sociala?

Som sagt varierar det utifrån arbetsbelastning, men givetvis att många helger och planer får ställas in för att jobba över. Man får räkna med minst 50 timmar i veckan och mer därutöver när det är mycket att göra.
Citera
2021-07-24, 17:26
Medlem
TheWeights avatar
Hur många timmar obligatorisk undervisning per vecka är det i regel på T3 i Uppsala?
Citera
2021-07-25, 10:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Tror det handlar mycket om vilken grupp man tillhör, sitter man i corpen på Roschier/G&D jobbar man sannolikt mer än om man är med i arbetsrättsteamet. Dock är som sagt M&A i princip det största området så i slutändan är det väldigt stort fokus på de största affärerna, med följd att arbetsbelastningen blir därefter. Troligen är ju även inkomstmöjligheterna störst här, då affärsjurister som sysslar med IPO:s och förvärv tjänar mer än konkursförvaltare, givetvis i utbyte mot mycket mer övertidsjobb.

Citat:

Intressant. Hade för mig att White & Case körde med ett sådant bonussystem, men de kanske har något liknande?
Citera
2021-07-25, 10:05
Medlem
Citat:

Berätta mer - låter juste att Börja Tidigt På Morgonen o Sluta Lite Senare På Morgonen o
ha Jättebetalt - vad finns det mer för såna jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in