2021-07-13, 22:25
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
I Uppsala borde det vara 7 terminer, alltså 3,5 år. Detta om man läser RoA på T6, tillgodoräknar 15 HP och läser 30HP-kurs samt skriver examensarbete parallellt på T7.

Försökte få tillstånd att skriva exjobbet parallellt med 30hp-kursen vilket nekades, egentligen får du bara läsa 45hp per termin och lärosäte. Krävs synnerliga skäl för dispens, kan tänka mig typ kommande militärtjänstgöring, graviditet m.m. Går dock att skriva över sommaren (inlämning slutet på september om jag inte har helt fel). Då blir det ju 7 terminer plus några månader.

Alternativt att du kör 30hp speckurser SU samtidigt som du skriver uppsats UU om du är Uppsala-student.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-07-13 kl. 22:28.
Citera
2021-07-14, 00:08
Medlem
Har någon koll på hur det fungerar med att läsa specialkurserna på annat universitet? Jag antar att då man saknar förtur till kurserna så får man ta det som ''blir över'', men finns det några kurser som brukar vara särskilt impopulära?
Det är främst Lund jag är intresserad av och jag läser nu i SU om det spelar någon roll.
Citera
2021-07-14, 08:54
Medlem
Hur ser förhållandet mellan självstudier & diverse grupparbeten/seminarium ut på Gu samt Lu? Hur är kontakten med arbetsmarknaden?
Citera
2021-07-17, 01:58
Medlem
Kan ni inte skriva vad för rykte de största afföäsjuridiska byråerna har om sig? Vilka är ens störst och bäst nu sett till transaktioner och klienter? Är det ingen byrå som har amfetamin/adderall-rykte? Vilka har strängast delägare eller slappast bitisar? Ge mig nåt skvaller!

G&D har jag hört från flera håll är "helt galet" men aldrig varför. Tidigare anställda på Roschier får alltid nåt sorgset i blicken när de pratar om den byrån tycker jag, hört en kalla det Mordor. MSA inte så tufft som man hade kunnat tro med tanke på storlek.
Citera
2021-07-17, 14:17
Medlem
Vinge och MSA är överlägset störst och bäst. De är de enda som verkligen är bra på allt, M&A, tvistlösning, skatt, konkurrensrätt etc. Men alla de tio största byråerna har ungefär samma klienter då större bolag är mer eller mindre tvungna att anlita flera olika byråer. Många större byråer är väldigt inriktade på just M&A, t.ex. White & Case och Roschier. Där jobbar de andra verksamhetsgrupperna nästan enbart med att understödja M&A-gruppen. Oavsett vilken byrå du jobbar på kommer du få jobba hårt och få monotona arbetsuppgifter i alla fall under de tre första åren. Sen är väl lönen helt okej men betydligt lägre än löner för jobb med motsvarande arbetsbörda inom finans- och management.
Citera
2021-07-18, 13:11
Medlem
Tips och tricks för att göra livet så smidigt som möjligt när man dubblar juridiken med ekonomi? Gäller Lund i synnerhet, och inledningsvis är det T6 som kommer krocka med FEKen.
Citera
2021-07-19, 01:03
Medlem
Är det genomförbart att läsa de första två terminerna på juristprogrammet i Örebro med ett nyfött barn hemma? Alltså studera på heltid istället för att vara föräldraledig.

Enligt schemat jag fått ut verkar samtliga föreläsningar vara digitala under åtminstone t1, och enligt kursplanen är endast 3 av alla seminarier obligatoriska. Båda tentorna är hemtentamen. Klarar man sig utan att delta vid några icke-obligatoriska moment? Enligt schemat verkar också många ”övningar” äga rum. Kan man hoppa över dessa och ändå klara godkänt? Föreläsningarna kommer följas på distans i största möjliga mån.

Det är alltså endast första året som studierna ska kombineras med föräldraledighet. Därefter tar min man och sedan förskola vid och jag kan ge mig hän studierna på ett annat sätt. Men under detta år räknar jag med att kanske få till 25-30h per vecka i snitt (förutsatt att barnet är någorlunda lätthanterligt). Inför tentor och vid de få obligatoriska momenten kan min man flexa och vara hemma mer eller följa med till campus för att ta hand om barnet medan jag deltar aktivt i momentet.

Tänker mig att detta första år nöja mig med B, för att vara realistisk. Men är det ändå naivt tänkt?

En till fundering: jag har valt juristprogrammet för att jag fått upp ögonen för att jobba med arbetsrätt på fackförbund. Hur är konkurrensen kring de jobben?
Citera
2021-07-19, 09:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Tips och tricks för att göra livet så smidigt som möjligt när man dubblar juridiken med ekonomi? Gäller Lund i synnerhet, och inledningsvis är det T6 som kommer krocka med FEKen.

Gör ett gemensamt schema för båda utbildningarna och markera allt som är obligatoriskt, det underlättar om man behöver prioritera. Börja med uppgifter direkt och försök ta fram ett utkast så tidigt som möjligt då detta gör att man ligger i förväg.
Citera
2021-07-19, 09:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karriaristen
Vinge och MSA är överlägset störst och bäst. De är de enda som verkligen är bra på allt, M&A, tvistlösning, skatt, konkurrensrätt etc. Men alla de tio största byråerna har ungefär samma klienter då större bolag är mer eller mindre tvungna att anlita flera olika byråer. Många större byråer är väldigt inriktade på just M&A, t.ex. White & Case och Roschier. Där jobbar de andra verksamhetsgrupperna nästan enbart med att understödja M&A-gruppen. Oavsett vilken byrå du jobbar på kommer du få jobba hårt och få monotona arbetsuppgifter i alla fall under de tre första åren. Sen är väl lönen helt okej men betydligt lägre än löner för jobb med motsvarande arbetsbörda inom finans- och management.

Vet inte om jag håller med om det fetade, de jag känner som börjat på Vinge/MSA/Roschier har gått in på ungefär samma ingångslöner som juniora jobb inom IB/MC, och haft motsvarande löneutveckling de 3 första åren. Inom alla dessa jobb arbetar man ju rätt mycket och snittar runt 60-70 h per vecka, med värre toppar ibland.

Just White & Case ska dock vara en klass för sig, då man jobbar extremt mycket mer där än på andra ställen, troligen pga. deras bonussystem (en generös andel av de totala intäkterna om man når en viss faktureringsnivå under året, som är väldigt högt satt och därmed kräver mycket jobb).
Citera
2021-07-19, 09:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god-smak
Kan ni inte skriva vad för rykte de största afföäsjuridiska byråerna har om sig? Vilka är ens störst och bäst nu sett till transaktioner och klienter? Är det ingen byrå som har amfetamin/adderall-rykte? Vilka har strängast delägare eller slappast bitisar? Ge mig nåt skvaller!

G&D har jag hört från flera håll är "helt galet" men aldrig varför. Tidigare anställda på Roschier får alltid nåt sorgset i blicken när de pratar om den byrån tycker jag, hört en kalla det Mordor. MSA inte så tufft som man hade kunnat tro med tanke på storlek.

Som @karriaristen nämner är det lite skillnad på Vinge/MSA samt G&D/Roschier/W&C, då de förstnämnda har ett brett tjänsteutbud inom "allt" som rör affärsjuridik medan de senare är rätt nischade på M&A och börsintroduktioner. Alla har dock ungefär samma typ av klienter och därmed en jämförlig arbetsbelastning, tror inte att det diffar väsentligt mellan byråerna utan det är mer val av arbetsområde som kan locka olika personer. Är man inte M&A-intresserad utan hellre vill jobba med processrätt/obestånd/tvister passar den första gruppen bäst.

Just W&C har ett bonussystem som inte är praxis i branschen, där man har möjlighet att få ca 30% (någon får rätta om siffran inte stämmer) av sin fakturerade omsättning i årsbonus om man når upp i ett visst omsättningsmål som anställd. Lyckas man med detta resulterar det i mångmiljonbelopp i årsbonus. Men kruxet är att gränsen är högt satt och att sannolikheten att nå upp i detta mål inte är hög, varför man jobbar extra mycket för att försöka komma upp i omsättningen (många misslyckas), därav lätt att gå in i väggen redan efter 1-2 år.
Citera
2021-07-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Just W&C har ett bonussystem som inte är praxis i branschen, där man har möjlighet att få ca 30% (någon får rätta om siffran inte stämmer) av sin fakturerade omsättning i årsbonus om man når upp i ett visst omsättningsmål som anställd. Lyckas man med detta resulterar det i mångmiljonbelopp i årsbonus. Men kruxet är att gränsen är högt satt och att sannolikheten att nå upp i detta mål inte är hög, varför man jobbar extra mycket för att försöka komma upp i omsättningen (många misslyckas), därav lätt att gå in i väggen redan efter 1-2 år.
G&D samt Vinge har liknande ersättningssystem. Såvitt jag förstår har dessa tre byråer överlägsna ersättningsmodeller.
Citera
2021-07-19, 10:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
G&D samt Vinge har liknande ersättningssystem. Såvitt jag förstår har dessa tre byråer överlägsna ersättningsmodeller.

Låter rimligt.

Kräver nog mest arbetstid också dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in