2021-02-25, 19:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Undrar hur ni tänker med det stora utbudet av extrajobb i typ Stockholm. Säg att någon vill arbeta med affärsjuridik i framtiden är det då verkligen meriterande att ha arbetat på en humanjuridisk byrå (vilka det finns gott om i tex Stockholm)? Om inte, återstår det väl egentligen bara att extrajobba på en affärsjuridik byrå om man är ute efter något meriterande och de extrajobben får du ändå inte med extremt bra betyg? Eller tänker ni även på jobb på myndigheter?

All erfarenhet är bättre än ingen, ska du söka jobb på affärsrättsbyrå ska du såklart helst ha erfarenhet av att ha jobbat på sådan, annars att ha jobbat på byrå alls, annars att ha jobbat på annat hyfsat meriterande ställe osv.

Själv jobbar jag på bank och deltar ibland i rekryteringsarbete, det är i regel uteslutet att inte ta in någon som saknar erfarenhet av bank specifikt. Vissa affärsrättsbyråer kanske är mer restriktiva än andra men allt annat lika är erfarenhet av en närliggande bransch bättre än ingen erfarenhet, även om du helst ska ha jobbat i samma bransch.

Som jag har förstått det är även en hel del myndigheter (bl.a. FI) starkt relevanta för att söka sig till affärsrättsbyrå, har en del bekanta som jobbat på FI och dessa gick sen vidare till top-notch affärsbyråer.
Citera
2021-02-25, 20:50
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att plugga i Stockholm har en stor fördel sett till utbudet av extrajobb, ja. Detta underlättar rejält när man ska ta examen.

Den "bästa" inriktningen är i regel det man är bra på. Men överlag finns ett stort behov av jurister inom finanssektorn sett till stora och ganska nya regelverk (Basel III, IFRS9, GDPR, MiFID II, MiFIR, CRR, CRD IV, Solvens II osv.). Dvs. områden som rör rapportering, aktiehandel, kreditrisker, kapitaltäckning, databehandling.

Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Som Pontiac-Garage säger så är Stockholm att föredra med tanke på det största utbudet av extrajobb, detta beror inte på universitet i sig utan det geografiska läget, av förklarliga skäl så är marknaden större i och runtom storstäderna. Sen rent generellt så bryr sig inte arbetsgivarna om du studerar eller har tagit din examen i Uppsala, Stockholm, Lund, Umeå, Örebro eller Göteborg.

Tackar, ska föreslå att hon borde plugga i Stokholm i så fall. Väldigt tacksam för svaren
Citera
2021-02-26, 00:54
Medlem
Har någon några tips eller erfarenheter av meriterande sommarjobb efter andra terminen?
Citera
2021-02-26, 01:55
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Har någon några tips eller erfarenheter av meriterande sommarjobb efter andra terminen?
Vissa sommarjobb på myndigheter kräver bara gymnasiekompetens men jag vet ej om det rekryteras till dessa fortfarande då många är klara redan. Om du kollar försäkrings- och fastighetsbolag kan det finnas där med. Hittar du inget så sök inom service (t.ex. butik/sälj/kundtjänst), sådan erfarenhet efterfrågas till sommar/extrajobb du kan söka senare terminer.

Ett tips är att du börjar söka tidigare nästa år, ett bra spann för att täcka så många som möjligt är november-mars (banker och vissa traineetjänster börjar ännu tidigare).
Citera
2021-03-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vissa sommarjobb på myndigheter kräver bara gymnasiekompetens men jag vet ej om det rekryteras till dessa fortfarande då många är klara redan. Om du kollar försäkrings- och fastighetsbolag kan det finnas där med. Hittar du inget så sök inom service (t.ex. butik/sälj/kundtjänst), sådan erfarenhet efterfrågas till sommar/extrajobb du kan söka senare terminer.

Ett tips är att du börjar söka tidigare nästa år, ett bra spann för att täcka så många som möjligt är november-mars (banker och vissa traineetjänster börjar ännu tidigare).

Tack!
Citera
2021-03-08, 21:22
Medlem
När det gäller lärosäte så kommer jag prioritera att bo i enstor stad & alla fördelar de har med arbetsmarknaden osv. Däremot har jag det lite svårt att bestämma mellan Göteborg kontra Stockholm. Jag vet att jag gillar Göteborg som stad jättemycket samt trivs där, bör jag välja just GBG för att det är ett säkert kort? Jag förstår att arbetsmarknaden är extrem stor i Stockholm, men så mycket sämre är den väl inte i Göteborg, eller?
Citera
2021-03-11, 19:50
Medlem
Samizdats avatar
Vill man ha hjälp med juridiska skoluppgifter använder man följande tråd:
(FB) Hjälp med juridikstudier, alla frågor av skoluppgiftstyp i denna tråd.
/Moderator
Citera
2021-03-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
När det gäller lärosäte så kommer jag prioritera att bo i enstor stad & alla fördelar de har med arbetsmarknaden osv. Däremot har jag det lite svårt att bestämma mellan Göteborg kontra Stockholm. Jag vet att jag gillar Göteborg som stad jättemycket samt trivs där, bör jag välja just GBG för att det är ett säkert kort? Jag förstår att arbetsmarknaden är extrem stor i Stockholm, men så mycket sämre är den väl inte i Göteborg, eller?

Om du gillar Göteborg tycker jag du ska köra på det. Vart du läser spelar knappast någon roll för dina framtida jobbmöjligheter i t.ex. Stockholm. Har flera vänner som läser/läst vid andra universitet än Stockholm och som fått flera intervjuer i Stockholm. De som är klara med sina studier arbetar idag i Stockholm på olika byråer. Jag förstår verkligen inte hysterin vad gäller valet av lärosäte.. Jurister blir vi alla i slutändan ändå.. Det är viktigare att du trivs där du ska bo än vid vilket lärosäte du läser. Utbildningen är ju trots allt 4,5 år lång.
Citera
2021-03-14, 08:26
Medlem
Hej!
Kan ni rekommendera någon sommarkurs som kan vara nyttig för en juriststudent? Är nu anmäld till en kurs i Nationalekonomi och anmälan stänger imorgon.
Citera
2021-03-15, 08:13
Medlem
Till er som går på SU: vilka böcker skulle ni säga var viktigast för att bli godkänd på tentan i CA? Jag har varit för sjuk för att kunna gå på föreläsningarna och läsa. Om jag bara siktar på att bli godkänd, vad bör jag satsa på som absolut minimum med tentan lite över en månad från nu.
Tack!
Citera
2021-03-15, 09:05
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Till er som går på SU: vilka böcker skulle ni säga var viktigast för att bli godkänd på tentan i CA? Jag har varit för sjuk för att kunna gå på föreläsningarna och läsa. Om jag bara siktar på att bli godkänd, vad bör jag satsa på som absolut minimum med tentan lite över en månad från nu.
Tack!
Allmän avtalsrätt, Fordran och skuld, Sakrätt och såklart delar av Radetzki skadeståndsrätt. Dessa är helt klart de viktigaste böckerna för kursen. När jag läste kursen VT20 krävdes också en bra förståelse för ett antal rättsfall så det kan vara bra att kika på några centrala fall som böckerna ofta nämner och finns med i rättsfallssamlingen.
Citera
2021-03-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Allmän avtalsrätt, Fordran och skuld, Sakrätt och såklart delar av Radetzki skadeståndsrätt. Dessa är helt klart de viktigaste böckerna för kursen. När jag läste kursen VT20 krävdes också en bra förståelse för ett antal rättsfall så det kan vara bra att kika på några centrala fall som böckerna ofta nämner och finns med i rättsfallssamlingen.

Tusen tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in