Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Att ens prata i termer av säkra AB:n på juristprogrammet är så ruggigt oseriöst, efterblivet och totalt jävla verklighetsfrånvänt att jag vill ha bort dig från alla former av framtida juristyrken. Din förmåga att se verkligheten är så usel att jag redan nu anar starka aspiedrag hos dig. Den skada du skulle göra, om det så bara är på en handläggartjänst som du visserligen är underkvalificerad för, går inte att uppskatta på grund av dess storlek.
När snittet för AB ligger någonstans kring 25% för de normala terminerna är likaså din logik och matematiska analys fullkomligt alarmerande. Du hävdar alltså, indirekt, att i princip bara 25% pluggar i den takt du hävdar krävs; de flesta torde vara "någorlunda skarpa".
Nej. Ut från din källare, aspiepluggrupp eller ickerepresentativa elitgrupp. Då kanske du kan undvika att svara på ett så bottenlöst uselt sätt.
För din skull behöver du inte svara på detta inlägg, även om jag förväntar mig att Sobofied svarar med en mening och tre smilies.
Finns ingen anledning att bli så upprörd. Inlägget skrevs inte i något skrytsamt syfte, utan endast för att utifrån hur min bild av termin 1-6 på UU var, försöka dämpa synen på Juristprogrammet som en plats där man behöver plugga 40 timmar i veckan för att ens vara i närheten av AB.
Min genuina bild är att de studenter som var skarpa, duktiga, och pluggade ungefär 30 timmar (troligen standard) fick en majoritet AB på t1, t2, t4, t5. De som pluggade 20 timmar i veckan eller lägre (vilket var en hel del) hade såklart svårt att få högre än B eller BA. De som kanske inte hade talang för programmet och behövde kämpa mer, behövde naturligtvis mycket mer än 30 timmar för att kunna nå AB.
Menar alltså att mitt första inlägg är helt i sin ordning, med möjligtvis undantaget, vilket du har helt rätt i, att det såklart aldrig finns "säkra" AB. Oavsett hur bra förberedd man är kan naturligtvis själva tentasituationen, felaktiga upplägg av svar (Tidsbrist), ställa omkull det mesta.