2018-12-21, 17:22
Medlem
unrecognizeds avatar
Upplever att jargongen i tråden har varit att det bara är lätt utvecklingsstörda som hamnar på universiteten med HP 1.25, hur ser ni på att det nu går att komma in på både UU och SU med HP 1.3?
Citera
2018-12-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Upplever att jargongen i tråden har varit att det bara är lätt utvecklingsstörda som hamnar på universiteten med HP 1.25, hur ser ni på att det nu går att komma in på både UU och SU med HP 1.3?

Numera kommer alltså vissa debila även in på UU och SU.
Citera
2018-12-21, 17:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-

Bara rimligt. De flesta blir ändå debila under utbildningen.
Citera
2018-12-22, 11:15
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Okej, några andra negativa sidor med detta? Ser det sämre ut betygsmässigt om man tenterat någon kurs efteråt och frångått kursplanen? Eller är det skitsamma så länge man får bra betyg i kursen?
Betyget är viktigare än när du tog det. Pratar vi ett par års uppehåll finns det kanske anledning att fundera men att bli sjuk och ta tentan några månader senare kommer ingen bry sig om.
Citera
2018-12-22, 16:40
Medlem
Önskar lite tips på vettiga sommarkurser på distans som tillhör grupp 2 i meritvärderingen till notarietjänstgöringen. Sitter just nu med 30hp som tillhör grupp 2 och därför är helt värdelösa.

Har dessutom två närliggande frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:
1) Ingår verkligen alla kurser i grupp 2 som inte bedöms tillhöra grupp 1?
2) Arbetslivserfarenhet innan juristprogrammet kan inte ge tingspoäng. Någon sådan formulering har jag inte sett rörande andra studier, så stämmer det att avslutade kurser man läst innan juristutbildningen kan ge poäng?

Tacksam för svar!
Citera
2018-12-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Bara rimligt. De flesta blir ändå debila under utbildningen.

https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2018-10-21/norm18b_helaprovet.pdf

1.3 är trots allt top 15% av provskrivarna. Givetvis är det inte eliten som skriver 1.3, men det är inte heller de ''debila''.
Citera
2018-12-22, 19:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2018-10-21/norm18b_helaprovet.pdf

1.3 är trots allt top 15% av provskrivarna. Givetvis är det inte eliten som skriver 1.3, men det är inte heller de ''debila''.

Att man antar att top 15 % av befolkningen inte är debila är ett av de tankemönster som programmet är effektivt på att radera ut.
Citera
2018-12-22, 19:36
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Att man antar att top 15 % av befolkningen inte är debila är ett av de tankemönster som programmet är effektivt på att radera ut.
För att inte tala om yrkeslivet efteråt.
Citera
2018-12-27, 16:45
Medlem
Någon som vet hur betygsfördelningen såg ut för CAn som tentades innan jul på SU? Verkar ha varit en väldigt enkel tenta...
Citera
2018-12-27, 20:10
Medlem
somlowzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spobo
Någon som vet hur betygsfördelningen såg ut för CAn som tentades innan jul på SU? Verkar ha varit en väldigt enkel tenta...

AB 20.40 procent
BA 32.14 procent
B 29.08 procent
U 18.36 procent
Citera
2018-12-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Att ens prata i termer av säkra AB:n på juristprogrammet är så ruggigt oseriöst, efterblivet och totalt jävla verklighetsfrånvänt att jag vill ha bort dig från alla former av framtida juristyrken. Din förmåga att se verkligheten är så usel att jag redan nu anar starka aspiedrag hos dig. Den skada du skulle göra, om det så bara är på en handläggartjänst som du visserligen är underkvalificerad för, går inte att uppskatta på grund av dess storlek.

När snittet för AB ligger någonstans kring 25% för de normala terminerna är likaså din logik och matematiska analys fullkomligt alarmerande. Du hävdar alltså, indirekt, att i princip bara 25% pluggar i den takt du hävdar krävs; de flesta torde vara "någorlunda skarpa".

Nej. Ut från din källare, aspiepluggrupp eller ickerepresentativa elitgrupp. Då kanske du kan undvika att svara på ett så bottenlöst uselt sätt.

För din skull behöver du inte svara på detta inlägg, även om jag förväntar mig att Sobofied svarar med en mening och tre smilies.

Finns ingen anledning att bli så upprörd. Inlägget skrevs inte i något skrytsamt syfte, utan endast för att utifrån hur min bild av termin 1-6 på UU var, försöka dämpa synen på Juristprogrammet som en plats där man behöver plugga 40 timmar i veckan för att ens vara i närheten av AB.

Min genuina bild är att de studenter som var skarpa, duktiga, och pluggade ungefär 30 timmar (troligen standard) fick en majoritet AB på t1, t2, t4, t5. De som pluggade 20 timmar i veckan eller lägre (vilket var en hel del) hade såklart svårt att få högre än B eller BA. De som kanske inte hade talang för programmet och behövde kämpa mer, behövde naturligtvis mycket mer än 30 timmar för att kunna nå AB.

Menar alltså att mitt första inlägg är helt i sin ordning, med möjligtvis undantaget, vilket du har helt rätt i, att det såklart aldrig finns "säkra" AB. Oavsett hur bra förberedd man är kan naturligtvis själva tentasituationen, felaktiga upplägg av svar (Tidsbrist), ställa omkull det mesta.
Citera
2018-12-29, 13:01
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Finns ingen anledning att bli så upprörd. Inlägget skrevs inte i något skrytsamt syfte, utan endast för att utifrån hur min bild av termin 1-6 på UU var, försöka dämpa synen på Juristprogrammet som en plats där man behöver plugga 40 timmar i veckan för att ens vara i närheten av AB.

Min genuina bild är att de studenter som var skarpa, duktiga, och pluggade ungefär 30 timmar (troligen standard) fick en majoritet AB på t1, t2, t4, t5. De som pluggade 20 timmar i veckan eller lägre (vilket var en hel del) hade såklart svårt att få högre än B eller BA. De som kanske inte hade talang för programmet och behövde kämpa mer, behövde naturligtvis mycket mer än 30 timmar för att kunna nå AB.

Menar alltså att mitt första inlägg är helt i sin ordning, med möjligtvis undantaget, vilket du har helt rätt i, att det såklart aldrig finns "säkra" AB. Oavsett hur bra förberedd man är kan naturligtvis själva tentasituationen, felaktiga upplägg av svar (Tidsbrist), ställa omkull det mesta.

Du har fortfarande inte resonerat kring det matematiskt omöjliga med dina resonemang. Det är betydligt fler än du tror som sitter så många timmar, som enligt din mening, bör ge en AB. Det funkar inte så, och din brist på förståelse är fortfarande lika alarmerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in