2016-12-20, 11:34
Medlem
Vad är egentligen grejen med att man på SU får välja lärare? Att ständigt bli publikt recenserad i den här tråden måste ju vara halvkul (om man inte är jätteuppskattad).

Obs. hoppas ingen tar illa upp, inte riktat mot er SU:are som frågar och besvarar - fullt förståeligt. Är kritisk mot systemet som sådant.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2016-12-20 kl. 11:37.
Citera
2016-12-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Vad är egentligen grejen med att man på SU får välja lärare? Att ständigt bli publikt recenserad i den här tråden måste ju vara halvkul (om man inte är jätteuppskattad).

Obs. hoppas ingen tar illa upp, inte riktat mot er SU:are som frågar och besvarar - fullt förståeligt. Är kritisk mot systemet som sådant.

Transparans är väl bra?, precis som man ger restauranger betyg i appar och recenserar varor och webshoppar på nätet så bör väl ändå lärare vara lika viktigt att veta att du får kvalité i din grupp du väljer?
Citera
2016-12-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Epic
Transparans är väl bra?, precis som man ger restauranger betyg i appar och recenserar varor och webshoppar på nätet så bör väl ändå lärare vara lika viktigt att veta att du får kvalité i din grupp du väljer?

Tycker den jämförelsen haltar. Här talar vi om enskilda lärare - privatpersoner - som får sina omdömen offentliggjorda i en tråd som väldigt många juriststudenter besöker.

Men framförallt förstår jag inte riktigt syftet med att låta studenterna välja - någon kommer ju hamna hos de sämre lärarna oavsett. En elev som känner, och därmed kan rådfråga, äldre studenter hamnar ju i en mycket mer förmånlig sits jämfört med en student som inte har den möjligheten.
Citera
2016-12-20, 12:48
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Tycker den jämförelsen haltar. Här talar vi om enskilda lärare - privatpersoner - som får sina omdömen offentliggjorda i en tråd som väldigt många juriststudenter besöker.
Privatpersoner? I egenskap av föreläsare på ett statligt lärosäte får man nog förvänta sig att bli bedömd.
Citera
2016-12-20, 12:51
Medlem
Citat:

Men framförallt förstår jag inte riktigt syftet med att låta studenterna välja - någon kommer ju hamna hos de sämre lärarna oavsett. En elev som känner, och därmed kan rådfråga, äldre studenter hamnar ju i en mycket mer förmånlig sits jämfört med en student som inte har den möjligheten.

Just därför är det så otroligt bra med tråden och frågeställningen, man kan få info och tips om vilken grupp / lärare som de som läser haft och föredrar.
då det finns elever som mig som inte känner eller kan rådfråga äldre studenter.

Transparens återigen, är det något man är rädd för då gör man något fel..
Ska vi då även hävda att det är fel att ha insyn i våra politiker som även dessa är enskilda personer (privatpersoner) efter arbetstid?
eller kockar på restauranger som även dessa faller under enskilda privatpersoner som hängs ut pga dålig mat? klart som fan... om jag går och blir matförgiftad pga olle storkock på en restaurang så vill jag att fler ska veta om detta och inte gå dit på samma sätt om jag äter på eriks backficka och visar sig vara det bästa jag ätit då blir de en tummen upp för kocken Erik.
Citera
2016-12-20, 12:54
Medlem
Citat:

Bra då grupperna oftast har olika tider och dagar så att man kan planera genom att välja en viss grupp. Bra om man vill kunna vara i samma grupp som sina vänner. Bra om man gärna vill vara med någon specifik lärare för någon anledning. I vissa kurser är det samma lärare för visst seminarium istället för olika lärare för olika grupper. Hur som helst är man dålig får man väl tåla kritiken också eller lägga mer fokus på att bli bättre. För övrigt är det myndighetsutövning från tjänstemän det handlar om.
Citera
2016-12-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Privatpersoner? I egenskap av föreläsare på ett statligt lärosäte får man nog förvänta sig att bli bedömd.

Självklart får en lärare tåla kritik, men jag vill mena att det knappast alltid är proportionerligt i det här fallet. Dessutom är det inte tal om en objektiv utvärdering, utan kan likväl vara ett sätt för en frustrerad student att ventilera besvikelsen över BA:t på kursen.

Och ja, "privatpersoner" var slarvigt.

Citat:
Transparens återigen, är det något man är rädd för då gör man något fel..
Ska vi då även hävda att det är fel att ha insyn i våra politiker som även dessa är enskilda personer (privatpersoner) efter arbetstid?
eller kockar på restauranger som även dessa faller under enskilda privatpersoner som hängs ut pga dålig mat? klart som fan... om jag går och blir matförgiftad pga olle storkock på en restaurang så vill jag att fler ska veta om detta och inte gå dit på samma sätt om jag äter på eriks backficka och visar sig vara det bästa jag ätit då blir de en tummen upp för kocken Erik.

Politiker är förtroendevalda också på fritiden, vilket överhuvudtaget inte är applicerbart på era lärare. Att sprida att en enskild kock har matförgiftat dig kan utgöra förtal…

Och som sagt: Någon kommer ända hamna hos den sämre läraren. Ska du premieras för att du satt och spammade f5 samma minut som gruppvalet öppnade?

Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Bra då grupperna oftast har olika tider och dagar så att man kan planera genom att välja en viss grupp. Bra om man vill kunna vara i samma grupp som sina vänner. Bra om man gärna vill vara med någon specifik lärare för någon anledning. I vissa kurser är det samma lärare för visst seminarium istället för olika lärare för olika grupper. Hur som helst är man dålig får man väl tåla kritiken också eller lägga mer fokus på att bli bättre. För övrigt är det myndighetsutövning från tjänstemän det handlar om.

Bra poänger!
Citera
2016-12-20, 13:37
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:

Blev också förvånad när jag hörde talas om det, men i positiv bemärkelse. Önskar mitt lärosäte haft samma tänk. Jag älskar valfrihet och att bli tvingad att bli undervisad av en lärare som man av olika skäl tycker är sämre än andra tillgängliga är ju trist. Samtidigt så är betygsättningen av lärarna i en tråd som denna riktigt bra då de förhoppningsvis kan sporra en trött och less lärare som kör sina föreläsningar på autopilot. Hur många ambitiösa studenter har inte skippat intressanta föreläsningar för att lärare är urkass? Jag har gjort det flera gånger kan jag säga. SU är nytänkande i den här aspekten måste jag säga, mycket bra initiativ!
Citera
2016-12-21, 00:14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Folk överdriver eller överskattar ofta. I guiden finns några inlägg om pluggtid länkade.

Allt som allt under JP tror jag att mitt snitt var under 30h, inklusive all undervisning. Mer denna termin när jag både läst specialkurser och skrivit uppsats och betydligt mer under tentaplugg.

Din guide är som vanligt excellent. Tack för hänvisningen!
Citera
2016-12-21, 01:40
Medlem
woords avatar
Citat:
Gruppvalet för VT 17 öppnar torsdag den 12 januari kl. 16.00 står det på Juridicum SUs hemsida men nu har även schemat för JIK vt2017 kommit ut och man ser där grupper med respektive lärare.

kommer detta vara de grupper man får välja 12 januari?
Skriv gärna vem ni har haft/har och vad ni tycker

Grupperna för JIK

Jag skulle alla dagar i veckan välja Anna Öster, hon är en perfekt start in i juristutbildningen. Allmänt kunnig och pedagogisk vilket är bra under JIKen.

Jag skulle hålla mig borta från Hagelberg. Det är förvisso inget större fel på honom när man väl kommit in i allt men han har ett sätt att undervisa på som jag tror är väldigt svårt om man inte läst någon juridik tidigare.
Citera
2016-12-21, 01:43
Medlem
woords avatar
Citat:

Sorry för dubbelpost, men måste bara flika in igen.

Vissa kurser på SU väljer man bara rent efter vilka tider man tycker passar en och utgår inte efter lärare eftersom man har samtliga lärare under kursens gång på diverse seminarier och gruppundervisningar. Ett exempel på detta är straffrätten där varje seminarium och gruppundervisning leddes av den som hade det som sitt "fält".
Citera
2016-12-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Folk överdriver eller överskattar ofta. I guiden finns några inlägg om pluggtid länkade.

Allt som allt under JP tror jag att mitt snitt var under 30h, inklusive all undervisning. Mer denna termin när jag både läst specialkurser och skrivit uppsats och betydligt mer under tentaplugg.

Och vad räcker 30h i veckan till för betyg (om man är normalbegåvad)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in