2014-01-27, 12:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Mina vänner har pratat om att man kan göra FEK A på distans via någon högskola. Det planerade vi att göra nästa termin. Perfekt om man vill slippa grupparbeten m.m.
Nu kanske jag är helt felinformerad, men visst går det bara distanskurser med 15 hp per termin?
Citera
2014-01-27, 12:41
Medlem
pl0p3s avatar
Jobbsökande närmar sig om något år. Är väl en medelstudent med huvuddel BA, något B och något AB.
Är duktigt nervös över att i princip alla jobb jag kollar på kräver "goda betyg" och att tingsmeritering i nån liten skitort kräver 80-90% AB såvida man inte har en massa sidomeriter.

Läste samtidigt statistik på att typ 95% får relevanta jobb efter utbildningen. Känns som att det inte överensstämmer med verkligheten riktigt.

Någon som kan reda ut?
Citera
2014-01-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pl0p3
Jobbsökande närmar sig om något år. Är väl en medelstudent med huvuddel BA, något B och något AB.
Är duktigt nervös över att i princip alla jobb jag kollar på kräver "goda betyg" och att tingsmeritering i nån liten skitort kräver 80-90% AB såvida man inte har en massa sidomeriter.

Läste samtidigt statistik på att typ 95% får relevanta jobb efter utbildningen. Känns som att det inte överensstämmer med verkligheten riktigt.

Någon som kan reda ut?

Jobb utan goda betyg:

Handläggare på diverse myndigheter
Föredragande på förvaltningsrätt
Biträdande jurist på liten straffrätts/familjerättsbyrå

Finns självklart fler, men detta kom jag på just nu.
Citera
2014-01-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu kanske jag är helt felinformerad, men visst går det bara distanskurser med 15 hp per termin?
Tja, man får väl helt enkelt söka två 15 hp kurser på A-nivå så borde problemet var löst. Och ja grupparbetena på FEK A är döden även om det är väldigt enkla uppgifter.
Citera
2014-01-27, 17:55
Medlem
EvilEddies avatar
Har precis påbörjat T2 vid Lunds universitet. Fick B i betyg den första terminen, vilket naturligtvis inte var något att hurra för men med tanke på hur lite tid jag lagt ner på mina studier så får jag väl skylla mig själv. Jag känner mig inte speciellt motiverad när gäller juridikstudierna och jag funderar starkt på att skippa juristutbildningen för att i stället söka mig till JMK i Stockholm.

Arbetsmarknaden för journalister går väl knappast att jämföra med arbetsmarknaden för jurister men å andra sidan så är det väl inte så lätt att få jobb om jag snittar B på juridicum heller. Är det någon som har någon insight? Att det inte ser ljust ut om man går ut med B och BA i allt förstår jag naturligtvis, men är det fortfarande lättare att få jobb än det är efter avslutad journalistutbildning?
Citera
2014-01-27, 19:38
Medlem
Mozrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilEddie
Har precis påbörjat T2 vid Lunds universitet. Fick B i betyg den första terminen, vilket naturligtvis inte var något att hurra för men med tanke på hur lite tid jag lagt ner på mina studier så får jag väl skylla mig själv. Jag känner mig inte speciellt motiverad när gäller juridikstudierna och jag funderar starkt på att skippa juristutbildningen för att i stället söka mig till JMK i Stockholm.

Arbetsmarknaden för journalister går väl knappast att jämföra med arbetsmarknaden för jurister men å andra sidan så är det väl inte så lätt att få jobb om jag snittar B på juridicum heller. Är det någon som har någon insight? Att det inte ser ljust ut om man går ut med B och BA i allt förstår jag naturligtvis, men är det fortfarande lättare att få jobb än det är efter avslutad journalistutbildning?
Mitt tips till dig: läs klart T2 och ett sabbatsår från juridikstudierna. Då har du något att gå tillbaka till om du inte trivs med journalistiken. Att jobba som journalist är ett självförverkligande, men som du säger är det väldigt svårt att få ett jobb i dag.

Med det sagt så ska det inte stoppa dig. Har du rätt driv kommer du få jobb även som journalist. Med ett års juridikstudier kan du använda dessa som en kompetens när du jobbar som reporter. Kör på magkänsla och låt inte jobbmöjligheter vara avgörande!
Citera
2014-01-27, 21:18
Medlem
Pl0p o Publicus

95% får adekvata jobb - ha ha ha

98-98.5 har jobb ett par år efter examen - väldigt bra faktiskt

MEN

endast 40% har adekvata juristjobb - katastrof

Publicus -

med B-betyg får man jobb som biträdande jurist på liten familjerätt/straffrättsbyrå
ha ha ha - det är ju ett drömjobb som juristexaminerade o folk med examen o jobb
skulle ge sin ena hand för - efter 3 år blir man advokat och kan dra in många 1,000
kr per dag och har kommit så långt i karriären att det inte går att komma längre

* Karriär - ett lite sjukt ord som visar att man vill vara pyramidbyggare och vara
för mer än sina medmänniskor - o tjäna mer o ha råd med mer - o kunna från de
övre nivåerna på pyramiden se ner på andra nedanför i pyramiden - inte särskilt jämlikt
utan egoistiskt o profittänkande
Citera
2014-01-27, 22:09
Medlem
Goldwaters avatar
Någon här som har dubblat juridik med statsvetenskap A (30hp) under en termin? Går det? Hur upplevde ni det?
Citera
2014-01-27, 22:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Någon här som har dubblat juridik med statsvetenskap A (30hp) under en termin? Går det? Hur upplevde ni det?

Vilket uni? Uppläggen varierar. Ju mer obligatoriska uppgifter, desto jobbigare.

Allt går att dubbla - det är en fråga om din begåvning, studiedisciplin, hur viktigt det "andra" ämnet är för dig, ditt sociala liv osv. Det svåra brukar vara att pussla ihop den obligatoriska undervisningen och riktigt hinna ta till sig den del man inte är mest intresserad av. Många A-kurser är (mycket) enkla att klara sig igenom med godkänt betyg. Jag skulle säga att Stats A är tyngre än FEK A och Krim A men inte särskilt jobbigt om du inte bryr dig om betyget.
Citera
2014-01-27, 23:39
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilket uni? Uppläggen varierar. Ju mer obligatoriska uppgifter, desto jobbigare.

Allt går att dubbla - det är en fråga om din begåvning, studiedisciplin, hur viktigt det "andra" ämnet är för dig, ditt sociala liv osv. Det svåra brukar vara att pussla ihop den obligatoriska undervisningen och riktigt hinna ta till sig den del man inte är mest intresserad av. Många A-kurser är (mycket) enkla att klara sig igenom med godkänt betyg. Jag skulle säga att Stats A är tyngre än FEK A och Krim A men inte särskilt jobbigt om du inte bryr dig om betyget.

Det är ett större universitet i Sverige.

Jo, jag kollade schemat för kursen nu under våren och de har väl cirka ett obligatoriskt moment i veckan (i regeln seminarium). Det är ju inte särskilt farligt med tanke på att seminarium på grundnivå mestadels handlar om att sitta av tid, om man vill. Frågan är ju hur jävliga tentorna är. Har men tentor vid sidan om kan det bli kämpigt om de sammanfaller.
Citera
2014-01-28, 07:31
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii

95% får adekvata jobb - ha ha ha

98-98.5 har jobb ett par år efter examen - väldigt bra faktiskt

MEN

endast 40% har adekvata juristjobb - katastrof

Vad är ett adekvat juristjobb? Sitta i kassan på Ica? Kanske inte. Kommer ju ta tretusen år per kund. Allt på varje vara måste läsas för att juristen ska kunna komma fram till det rätta priset. Att läsa endast på prislappen duger inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
med B-betyg får man jobb som biträdande jurist på liten familjerätt/straffrättsbyrå
ha ha ha - det är ju ett drömjobb som juristexaminerade o folk med examen o jobb
skulle ge sin ena hand för - efter 3 år blir man advokat och kan dra in många 1,000
kr per dag och har kommit så långt i karriären att det inte går att komma längre

En nyutnämnd advokat på en liten allmänpraktiserande byrå har kommit så långt det går att komma i karriären? Oj... Snacka om deprimerande. Bevisar ju dessutom min tes om att vem som helst skulle kunna praktisera som toppjurist, utan att ha slösat bort flera år på studier. Finns knappast något en blekfet brännvinsadvokat på vischan klarar av som inte jag kan.
Senast redigerad av StenSaxPause 2014-01-28 kl. 07:33.
Citera
2014-01-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Vad är ett adekvat juristjobb? Sitta i kassan på Ica? Kanske inte. Kommer ju ta tretusen år per kund. Allt på varje vara måste läsas för att juristen ska kunna komma fram till det rätta priset. Att läsa endast på prislappen duger inte.

En nyutnämnd advokat på en liten allmänpraktiserande byrå har kommit så långt det går att komma i karriären? Oj... Snacka om deprimerande. Bevisar ju dessutom min tes om att vem som helst skulle kunna praktisera som toppjurist, utan att ha slösat bort flera år på studier. Finns knappast något en blekfet brännvinsadvokat på vischan klarar av som inte jag kan.

Vilket juristprogram var det som du inte kom in på? Eller sökte du till alla sex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in