Citat:
Ursprungligen postat av
EvilEddie
Har precis påbörjat T2 vid Lunds universitet. Fick B i betyg den första terminen, vilket naturligtvis inte var något att hurra för men med tanke på hur lite tid jag lagt ner på mina studier så får jag väl skylla mig själv. Jag känner mig inte speciellt motiverad när gäller juridikstudierna och jag funderar starkt på att skippa juristutbildningen för att i stället söka mig till JMK i Stockholm.
Arbetsmarknaden för journalister går väl knappast att jämföra med arbetsmarknaden för jurister men å andra sidan så är det väl inte så lätt att få jobb om jag snittar B på juridicum heller. Är det någon som har någon insight? Att det inte ser ljust ut om man går ut med B och BA i allt förstår jag naturligtvis, men är det fortfarande lättare att få jobb än det är efter avslutad journalistutbildning?
Mitt tips till dig: läs klart T2 och ett sabbatsår från juridikstudierna. Då har du något att gå tillbaka till om du inte trivs med journalistiken. Att jobba som journalist är ett självförverkligande, men som du säger är det
väldigt svårt att få ett jobb i dag.
Med det sagt så ska det inte stoppa dig. Har du rätt driv kommer du få jobb även som journalist. Med ett års juridikstudier kan du använda dessa som en kompetens när du jobbar som reporter. Kör på magkänsla och låt inte jobbmöjligheter vara avgörande!