2022-06-24, 23:36
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerBubi
Någon som vet om det är möjligt att få en sommarnotarieplats på någon av de större affärsjuridiska byråerna samma sommar som man lämnar in examensarbetet och läst sin sista termin? Alltså en situation där jag lämnar in examensarbetet i maj/juni men ännu inte tagit ut min examen.

Bra fråga. Det undrar jag också. Hjälp oss reda ut!
Citera
2022-06-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trytolearn28
Bra fråga. Det undrar jag också. Hjälp oss reda ut!
Sommarnotarietjänst är man väl oftast kvalificerad att få efter att man läst minst sex terminer. Krävs absolut inte en examen för det. Efter examen söker man väl i regel en tillsvidareanställning.
Citera
2022-06-27, 12:55
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Vi säger att en har 1 B, 60% AB och resterande BA. Vad är möjligeheten till arbete på en större affärsjuridisk byrå?
Citera
2022-06-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Vi säger att en har 1 B, 60% AB och resterande BA. Vad är möjligeheten till arbete på en större affärsjuridisk byrå?

Extremt goda möjligheter.
Citera
2022-06-27, 18:44
Medlem
KonnyOsts avatar
Helt sjukt betygsfördelning på kursen privaträtt på Örebro Universitet, 6 av 93 studenter fick AB jämfört med förra året då 57 av 115 fick AB. Själv fick jag AB på båda inlämningarna vi hade men fick B på tentan och fick då B på hela kursen.... Hela 68 studenter fick B på tentan och endast 28 fick Ba.
Citera
2022-06-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassat
Hej! Jag överväger att hoppa på juristutbildningen vid SU. Dessvärre är det rätt sent påkommet, jag är 29 och har redan pluggat fem år. Kan inte släppa tanken på att jag vill bli jurist men flera faktorer får mig ändå att tveka: min ålder, ekonomiska aspekter samt att jag tvekar på om jag är rätt fas i livet för att palla med elitism och betygshets. Vänder mig till er i hopp om att ni kanske kan hjälpa mig att bena ut ett par av de frågor som snurrar:

1. Jag har typ inget CSN kvar och börjar nu att fundera kring hur jag ska finansiera kalaset. Ni med koll- Hur stora chanser har jag, som normalbegåvad med bra studievana och disciplin samt viss förkunskap av juridik, att kunna klara av utbildningen och samtidigt jobba heltid? Förstår att det rimligen inte kommer att gå att köra på med heltidsjobb under hela utbildningen om man ändå vill ha hyfsade betyg, men kan det funka under en del av studietiden iaf? Jag har läst en del juridik under tiden som jag jobbat (jöken, förvaltningsrätt, arbetsrätt) samt att jag i mitt arbete ofta behöver läsa in mig på lagar och förarbeten, så jag gissar att jag har någon form av grundläggande kunskap kring den juridiska metoden, om nu det kan vara av relevans.

2. Är det några terminer som upplevs som särskilt tuffa och där man kanske bör prioritera att gå ned i arbetstid?

3. Jag gissar att jag inte kommer att kunna nå några toppbetyg eftersom att jag kommer att behöva jobba vid sidan om och därför inte kommer kunna satsa 100%på plugget. Hur ser mina chanser att få ett kvalificerat jurist-jobb efter examen ut under dessa förutsättningar? Jag skulle vara fine med ett jobb som verksjurist på myndighet men vill inte bli fast i någon handläggar-roll med noll krav på juridisk kompetens.

4. Ponera att jag får mediokra betyg. Kan min arbetslivserfarenhet och tidigare utbildning väga upp så att jag ändå har chans att få ett kvalificerat jobb som jurist? Jag har efter efter min examen jobbat som frivårdsinspektör i 1,5 år och jobbar nu med utredning/rådgivning inom den privata säkerhetsbranschen, och har även från studietiden erfarenhet av arbete inom både socialtjänst och krim.vård. Har dessa erfarenheter någon som helst betydelse i sammanhanget? För vilken typ av jurist-jobb skulle dessa erfarenheter isf kunna ses som meriterande?

Och avslutningsvis; Någon som har erfarenhet av att ta juristexamen vid 30-35 års ålder och kan svara på hur stort hinder åldern är när man söker jobb som nyexad jurist?

För att kort sammanfatta dina farhågor - de är överdrivna.
Jag började plugga sent, (runt 30) ingen studievana, hade barn och arbetade under hela utbildningen (visserligen inte heltid utan 50-75% men det kompenserades av barn/vab mm).
Om något är ålder en fördel både under studierna och i yrkeslivet, särskilt tidigare anställningar mm. Glöm inte att många i princip aldrig haft ett ”riktigt” jobb när de tar examen mer än att sitta extra i receptionen på en advokatbyrå en kväll i veckan.

Gällande betyg är det naturligtvis individuellt men nödvändig studietid är starkt överdriven, både här och på universitetet. Dock råder jag dig att satsa på höga betyg och inte nöja dig med mediokra. Det finns inget hinder mot 70%+ AB bara för att du jobbar. Plugga smart och effektivt, har du dessutom föregående kunskaper av juridik och är normalbegåvad med lite pannben så kommer det gå strålande.

Hinder i anställning pga ålder tror jag inte en sekund på. Självständighet, känsla för ansvar mm som följer av ålder och arbete värderas generellt högt.

Att plugga, om än senare än mina kursare, var ett av de bästa beslut jag tagit.

Stort lycka till!
Citera
2022-06-30, 11:15
Medlem
Hej har läst 1 år nu och har 70% Ab. Känns som betygsinflation är på väg. Väldigt lätt att få betyg. Pluggar cirka 30 timmar i veckan. Jag gjorde familjerätten och över 70% fick AB men det brukar ligga 30% AB dom flesta kurser.
Citera
2022-06-30, 11:17
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadboss
Hej har läst 1 år nu och har 70% Ab. Känns som betygsinflation är på väg. Väldigt lätt att få betyg. Pluggar cirka 30 timmar i veckan. Jag gjorde familjerätten och över 70% fick AB men det brukar ligga 30% AB dom flesta kurser.
Vilket lärosäte? Är brutalt låga betyg på SU för tillfället.
Citera
2022-06-30, 11:56
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
35% AB på assen nu senast. Kändes högt…
Citera
2022-06-30, 18:18
Medlem
Citat:
GU
Citera
2022-06-30, 22:43
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
35% AB på assen nu senast. Kändes högt…

Straff Ht21 och process vt22 hade typ 10% ab.
Citera
2022-06-30, 22:46
Medlem
Citat:

Betygsinflation - snarare bra lärosäte med bra lärare.

Hur har jobbfronten sett ut för nyexade de senaste tre åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in