Citat:
Ursprungligen postat av
Gosroth
Är det någon som har erfarenhet av att begära byte av examinator (vilket kan begäras efter två underkända tentor, 6:22 Högskoleförordningen), i första hand vid SU?
Utan att gå in på detaljer finns allvarliga problem med en viss lärares sätt att lägga upp tentafrågor (vederbörande har konstruerat samtliga tentafrågor inom kursmomentet åtminstone de senaste 5-6 åren, så långt tillbaka jag studerat ex-tentor). Jag har försökt fråga vederbörande om dessa tidigare tentafrågor i samband med seminarier/gruppundervisning, men bara fått svepande svar ("resonera fritt!"), och fräsningar jag har insisterat. När jag visat dessa tidigare tentafrågor för andra seminarielärare (främst de externa), har samtliga spontant konstaterat att frågorna är oklara, tvetydiga, berör rättspolitiska frågor utanför kursen ram etc. Ingen har kunnat ge ett bra svar på hur de ska besvaras (svarsmallar saknas fö. - läraren håller själv muntlig svarsgenomgång efter tenta).
Det här är lite vid sidan av din fråga, men: berör verkligen hennes frågor saker utanför kursens ram? Har hon inte själv undervisning i dessa frågor?
Citat:
Då jag har goda förutsättningar för AB i övrigt (nära full poäng på kursens obligatorier, mycket gott grepp om den materiella rätten i kursen) osv, vill jag ogärna tappa på grund av enstaka examinator.
Vet någon hur SU har tillämpar 6:22 i praktiken? Kommer en ny lärare konstruera tentafrågan vid begäran om byte av examinator, eller endast en ny lärare bedöma? Min tolkning av 6:22 högskoleförordningen är att jag borde kunna begära att lärare X inte ska ha mer med min examination att göra, varken som frågeställare eller svarsbedömare.
Först och främst krävs det ju att blankning - som numera ger U - verkligen räknas som underkänt. Vore kul att få prövat. Men jag är verkligen inte hundra på om du i vilket fall har rätt att få
en ny fråga skriven snarare än bara byte av examinator. Jag misstänker att så inte är fallet. Klarare besked kan du få av kursföreståndare, studierektor, eller studentombud (de sitter i studenthuset).
Citat:
Vore dock skönt att få detta bekräftat innan jag bestämmer mig för att blanka två tentor och skjuta upp examinationen till kommande termin.
Något oroväckande är att kursens kursplan helt saknar regler om byte av examinator, i strid med rektors föreskrifter för examination, vilka meddelas med stöd av högskoleförordningen.
Eller tror någon att det finns en bättre väg, exempelvis att påtala problemen för huvudansvarig för kursen?
En mycket bättre väg verkar vara att skriva tentan. Att ha en massa poäng släpande är inte nödvändigtvis bra för betygen (dubbelplugg) men det är väl upp till den enskilde. Jag har aldrig hört om någon som aktivt blankat två gånger i förhoppningen om att slippa en viss examinator på en del av tentan. It's a new nivå of hets.

Men det skadar väl inte (well, din heder kanske) att kontakta huvudansvarig.