2009-11-22, 19:40
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Hur känner ni juriststudenter för notarietjänst, är det stor konkurrens fortfarande? Har för mig det talats om att försöka åtgärda detta, dock ingen aning hur det diskuterades då jag har något vagt minne om det bara.

MVH/Ted bundy

Jag har egentligen ingen koll på vilka meritpoäng som krävs idag (framgår dock av DV:s hemsida, eller framgick åtminstone förr). Gissar att det krävs höga meritpoäng dock. Arbetsmarknaden i övrigt är ju inte så ljus för tillfället. Det bör innebära att fler än vanligt söker ting.
Citera
2009-11-22, 20:44
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Jag har egentligen ingen koll på vilka meritpoäng som krävs idag (framgår dock av DV:s hemsida, eller framgick åtminstone förr). Gissar att det krävs höga meritpoäng dock. Arbetsmarknaden i övrigt är ju inte så ljus för tillfället. Det bör innebära att fler än vanligt söker ting.

Okej. Så är det i princip omöjligt att antas till en notarietjänst om man har medelmåttiga betyg från juristprogrammet?

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-22, 21:05
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Okej. Så är det i princip omöjligt att antas till en notarietjänst om man har medelmåttiga betyg från juristprogrammet?

MVH/Ted Bundy

Ja. I alla fall i dessa tider...
Citera
2009-11-22, 22:05
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

MVH/Ted Bundy

Det är nog svårt, men med tillräckligt många sidomeriter är det kanske möjligt om man har lite flyt och kan tänka sig att sitta var som helst.
Citera
2009-11-22, 22:06
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Det är nog svårt, men med tillräckligt många sidomeriter är det kanske möjligt om man har lite flyt och kan tänka sig att sitta var som helst.

Tycker det är lite beklagligt faktiskt. Som jag förstod det så handlar det om att det inte finns tillräckliga notarietjänster att tillgå och inte någon egentlig annan anledning. Tycker det är beklagligt för alla juriststudenter och hoppas att det blir någon förändring.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-22, 22:23
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Någon som har tips på vilka kurser man kan parallelläsa för att skaffa sig sidomeriter förresten? Statskunskap hade varit intressant men en litteraturlista på 12 böcker lockar inte. Och visst har det ingen betydelse om man får G eller VG på sidomeritskurserna utan det som är av betydelse är att man tar poängen?
Citera
2009-11-22, 22:26
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Någon som har tips på vilka kurser man kan parallelläsa för att skaffa sig sidomeriter förresten? Statskunskap hade varit intressant men en litteraturlista på 12 böcker lockar inte. Och visst har det ingen betydelse om man får G eller VG på sidomeritskurserna utan det som är av betydelse är att man tar poängen?
FEK eller kriminologi verkar vanligast.
Citera
2009-11-22, 22:33
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
FEK eller kriminologi verkar vanligast.

Kriminologi finns tyvärr inte i Uppsala. Verkar tråkigt nog så att det får bli åtminstone en termin FEK framöver. Bäst vore dock om man kunde läsa uteslutande A-kurser; att fördjupa sig brukar ju medföra större tidsåtgång och det vill man ju undvika. Är NEK:en lika meriterande?

Edit: det här med sidomeriter är förresten ett jävla otyg.
Senast redigerad av Sjuklig Bäver 2009-11-22 kl. 22:38.
Citera
2009-11-23, 15:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tycker det är lite beklagligt faktiskt. Som jag förstod det så handlar det om att det inte finns tillräckliga notarietjänster att tillgå och inte någon egentlig annan anledning. Tycker det är beklagligt för alla juriststudenter och hoppas att det blir någon förändring.

MVH/Ted Bundy

Men så har det alltid varit. Med ditt resonemang skulle man ju kunna tycka att det borde finnas 40 000 platser på juristprogrammen, så att alla som vill läsa juridik skulle kunna göra detta. Utbud och efterfrågan är det som styr i vanlig ordning.
Citera
2009-11-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men så har det alltid varit. Med ditt resonemang skulle man ju kunna tycka att det borde finnas 40 000 platser på juristprogrammen, så att alla som vill läsa juridik skulle kunna göra detta. Utbud och efterfrågan är det som styr i vanlig ordning.

Är det inte bättre att dra ned på antalet platser på juristprogrammen i stället då? Så gör man urvalet direkt. Fast de flesta jurister kanske får jobb trots att de inte suttit ting?
Citera
2009-11-23, 17:04
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

Du får gärna hänvisa var jag påstår att det skulle utökas platser på juristprogrammen. Jag diskuterade notarietjänst och inte juristprogrammet, med ditt resonemang så skulle det knappast bli lättare att få notarietjänst. Precis som du skriver själv så handlar det om utbud och efterfrågan, då är ju utbudet mycket större än efterfrågan vad gäller notarietjänstgöring som jag diskuterade.

Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Är det inte bättre att dra ned på antalet platser på juristprogrammen i stället då? Så gör man urvalet direkt. Fast de flesta jurister kanske får jobb trots att de inte suttit ting?

Det kan vara en lösning faktiskt. Nu vet jag inte hur lätt det är att få tag på arbeta utan notarietjänstgöring? Någon med erfarenhet får gärna dela med sig angående det.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-23, 17:05
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Du har helt rätt. Man ska nog alltid vara lite kritisk till information och se det ur flera synvinklar.

MVH/Ted bundy

Nu har jag inte läst just AMS prognoser den här gången. Just den myndigheten, och de flesta andra som gör dylika prognoser, har en vid definition av vad jurist är. Om jag inte missminner mig så räknas även rättsvetare och affärsjurister in här. De sistnämnda två är ju några stycken. Tror det finns rättsvetarprogram i Luleå, Örebro, Karlstad och säkert något annan universitet. Därtill kommer affärsjuristerna. Sammanlagt bör det väl röra sig om 4-600 sådana per år som räknas in i juristarbetsmarknaden.

Edit; Fel universitetsnamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in