Citat:
Ursprungligen postat av
wh0re
Apropå statistik så har jag hört hårresande statistik från stackarna eller nötterna i T5, Civilrätt C vid GU. Fd KERAI, dvs Kredit-, Exekution, Redovisning, samt Associationsrätt. Immaterialrätten har fallit bort tydligen.
AB: 2,8 %
Ba: 10,1%
B: 24.2 %
U: 62,9 %
Man blir ju lite fundersam vad som händer i den kursen och hur den statistiken motsvarar de andra universitetens kurs... Hur fan såg den tentamen ut egentligen?

Tack för statistiken! Jag hade faktiskt snart tänkt höra om någon visste något om resultatet. Du går också på GU, va? Vilken termin?
Men vilka jävla siffror! Hur såg examinatione(r)n(a) ut? Tenta och PM som förra året? Hur reagerar studenterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Heh! En gång i halvåret ungefär postas det sådan där statistik från GU. Jag beundrar deras konsekvens.
Här hade någon spydig kommentar mot samtliga andra universitet (och SU i synnerhet

) om hur lätt det är att få höga betyg där egentligen passat väldigt bra. Dock är det tyvärr så att det bara är GU som är sorgligt tuffa med betygen
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
En lite försiktig fråga, ligger det ruttna i svårighetsnivån eller i studenternas låga kunskaper?
Det är en ytterst befogad fråga. Men den är väldigt svår att besvara. X och Y har varit ansvariga för kursen alla år förutom HT 2014 (det år då jag läste kursen

), då A var kursansvarig. När X och Y haft kursen har ca. mer än 50 % kuggat första examinationstillfället. 2014 tycker jag att resultaten verkar ha varit väldigt snarlika resultaten på våra andra kurser; dvs. det märktes inte att det var resultat från "väggen". Det var i alla fall absolut inte mer än hälften som kuggade!
Antingen är det något som inte fungerar när X och Y har kursen eller så är min årskull, som läste HT 2014, EXTREMT mycket mer begåvad än övriga årskullar. Det senare är absolut inte osannolikt (

), men troligen är det det förra som är sanningen. Anmärkas bör att många anser att X och Y är mycket pedagogiska och duktiga lärare. Jag tror även att de som läste före HT 2014 resp de som läste HT 2015 har lärt sig mycket mer än de som läste HT 2014. Jag tror att X och Y:s kurs håller högre nivå än A:s kurs.
Problemet ligger, gissar jag, i kraven på tentanderna. X och Y är mycket ambitiösa och förväntar sig detsamma från sina elever. De flesta studenterna har säkerligen kunskaper som hade räckt till mycket bra resultat på valfri annan kurs på programmet, men, som sagt, så har X och Y höga krav. Krav som studenterna helt enkelt inte klarar att nå upp till.Detta är dock bara min spekulation. Det är fritt fram för någon annan att spekulera, särskilt intressant är det om det finns någon som har läst kursen i år!