2015-11-19, 14:28
Medlem
JackSm1ths avatar
Hur många sökanden tror ni det är på juristjobb?
Om...
...en mindre och okänd advokatbyrå söker en biträdande jurist i Stockholm...
...stor och välkänd advokatbyrå söker biträdande jurist i Stockholm...
...en kommun i Stockholms län söker t ex upphandlare med juristbakgrund...
...en av "The Big Four" söker nyexad skattejurist till Stockholm...
...en kommun på vischan söker en person med juridisk bakgrund...
...en statlig myndighet en timma från Stockholm söker en jurist...

...hur många sökande på varje tjänst? Är det svårt att få jobb?

Jag har sökt ca 30 tjänster men inte ens fått ett svar ännu. Iofs var det endast 2-3 veckor sedan jag skickade in ansökningarna, men ändå. Jag har inte toppbetyg, kanske därför. Men något jävla jobb för helvete!!!
Citera
2015-11-19, 14:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hur många sökanden tror ni det är på juristjobb?
Om...
...en mindre och okänd advokatbyrå söker en biträdande jurist i Stockholm...
...stor och välkänd advokatbyrå söker biträdande jurist i Stockholm...
...en kommun i Stockholms län söker t ex upphandlare med juristbakgrund...
...en av "The Big Four" söker nyexad skattejurist till Stockholm...
...en kommun på vischan söker en person med juridisk bakgrund...
...en statlig myndighet en timma från Stockholm söker en jurist...

...hur många sökande på varje tjänst? Är det svårt att få jobb?

Jag har sökt ca 30 tjänster men inte ens fått ett svar ännu. Iofs var det endast 2-3 veckor sedan jag skickade in ansökningarna, men ändå. Jag har inte toppbetyg, kanske därför. Men något jävla jobb för helvete!!!

Begär ut siffran för de offentliga?

Jag undviker arbetsmarknadsinfo så mycket det går, men 2) och 6) är säkert "jävla många".
Citera
2015-11-19, 16:02
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Begär ut siffran för de offentliga?

Jag undviker arbetsmarknadsinfo så mycket det går, men 2) och 6) är säkert "jävla många".
Tror du verkligen en statlig myndighet en timma från Stockholm lockar jävla många sökanden? (Vad är jävla många?)

Jag tror inte det är så många på #6. De har hård konkurrens med alla arbetsgivare i Stockholms län. Advokatbyråer, juristbyråer, kommuner, landsting, Skatteverket, Finansinspektionen, Big-4, konsulter, Försäkringskassan, Riksdagen, politiska partier, försäkringsbranschen, bankbranschen, intresseorganisationer osv. Alla dom fullkomligt skriker efter jurister nu. Jag tror att en ung nyexad jurist hellre har ett juristjobb på en glassig adress i city än pendlar 1 timma till Södermanland till en liten byhåla med 13.000 invånare?

Jag syftar på Lotteriinspektionen i Strängnäs som söker jurister till vanliga handläggarjobb.
Citera
2015-11-19, 19:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tror du verkligen en statlig myndighet en timma från Stockholm lockar jävla många sökanden? (Vad är jävla många?)

Jag tror inte det är så många på #6. De har hård konkurrens med alla arbetsgivare i Stockholms län. Advokatbyråer, juristbyråer, kommuner, landsting, Skatteverket, Finansinspektionen, Big-4, konsulter, Försäkringskassan, Riksdagen, politiska partier, försäkringsbranschen, bankbranschen, intresseorganisationer osv. Alla dom fullkomligt skriker efter jurister nu. Jag tror att en ung nyexad jurist hellre har ett juristjobb på en glassig adress i city än pendlar 1 timma till Södermanland till en liten byhåla med 13.000 invånare?

Jag syftar på Lotteriinspektionen i Strängnäs som söker jurister till vanliga handläggarjobb.

Min uppfattning är snarare att nyexade jurstuds skriker efter jobb. Sist hörde jag om någon med helt ok betyg som skickat 30 ansökningar och inte fått svar. ;>

En timmas pendling lät inte så farligt. Det beror naturligtvis på vilken myndighet.

Men jag spånar mest. Har dålig koll och borde inte svarat egentligen. Tills jag hör annat utgår jag ifrån att arbetsmarknaden(1) är åt helvete.
Senast redigerad av Sobofied 2015-11-19 kl. 19:34. Anledning: (1) definitionsfråga. såvitt jag förstår är det fortfarande så att det inte finns några arbetslösa jurister.
Citera
2015-11-19, 19:49
Medlem
Icecrypt08s avatar
Här är lite nytt om bolagsjurister, ser ut att behövas fler.

http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/reportage/article220417.ece
Citera
2015-11-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Min uppfattning är snarare att nyexade jurstuds skriker efter jobb. Sist hörde jag om någon med helt ok betyg som skickat 30 ansökningar och inte fått svar. ;>

En timmas pendling lät inte så farligt. Det beror naturligtvis på vilken myndighet.

Men jag spånar mest. Har dålig koll och borde inte svarat egentligen. Tills jag hör annat utgår jag ifrån att arbetsmarknaden(1) är åt helvete.

Är det inte deprimerande att plugga 4.5 år på juristprogrammet för att sedan komma ut till en arbetsmarknad som är helt åt helvete?
Citera
2015-11-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiquitabanana
Är det inte deprimerande att plugga 4.5 år på juristprogrammet för att sedan komma ut till en arbetsmarknad som är helt åt helvete?

Den är inte åt helvete om du har bra betyg, som tur är. Och i avsaknad av det kan du trösta dig med att juridik i alla fall är kul!
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-11-19 kl. 20:39.
Citera
2015-11-19, 21:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Äh, jag var bitter innan juristprogrammet också.
Citera
2015-11-19, 22:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Arbetsmarknaden är näppeligen "åt helvete". Har du goda betyg och skickar in en god ansökan blir du i princip kallad till intervju varje gång du skickar in en ansökan.
Citera
2015-11-19, 22:57
Medlem
Sobofieds avatar
Jag har nu bytt uppfattning.
Citera
2015-11-20, 08:03
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Det är säkert en hel del sökande på var och en av dem, men jag tror inte att det är sådär överdrivet många som verkligen vill ha den tjänst de söker till utan mer att de söker allt som finns.
Det där blev lite otydligt. Men såhär: Jag kan tänka mig att ganska många söker till t.ex. #5. Men av dem så kanske 15 % skickat in en ansökan på 5 minuter (och därmed ratas för att de t.ex. råkade skriva "Vinge" i sitt personliga brev när de borde skrivit "Kommun på vischan", typ). 10 % blir kallade på intervju men tackar nej eftersom de verkligen inte vill ha tjänsten, inte orkar åka på intervjun alternativt fått en annan tjänst under tiden m.m. 20 % är totalt inkompetenta (betygs- och/eller personlighetsmässigt). Osv. osv. osv.
Min slutsats är att de som verkligen, verkligen söker och kan få dessa tjänster nog inte är så överdrivet många (bortsett från t.ex. #2). Hoppas jag.

Citat:

Av alla undersökningar jag läst så får väldigt många (sista siffran jag hörde var > 90 % får relevant jobb inom inom ett halvår (ett år?)). Av vad jag förstått så är inte juristers arbetsmarknad åt helvete.
Å andra sidan har jag egentligen ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Den är inte åt helvete om du har bra betyg, som tur är. Och i avsaknad av det kan du trösta dig med att juridik i alla fall är kul!

Precis vad jag har hört! Och blir man arbetslös kan man ju alltid sitta hemma och fördjupa sig i diverse juridiska problem Det är inte fy skam

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Arbetsmarknaden är näppeligen "åt helvete". Har du goda betyg och skickar in en god ansökan blir du i princip kallad till intervju varje gång du skickar in en ansökan.
Bra! Dels en som har egen erfarenhet (?), dels precis det jag ville höra. Har du möjlighet att utveckla mer vad du (som nyligen nyutexaminerad?) vet om arbetsmarknaden? Hur har det gått för dina kursare?
Citera
2015-11-21, 00:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Bra! Dels en som har egen erfarenhet (?), dels precis det jag ville höra. Har du möjlighet att utveckla mer vad du (som nyligen nyutexaminerad?) vet om arbetsmarknaden? Hur har det gått för dina kursare?
Är ute på AW, så år redan här ursäkta mig för dålig grammatik och illa valda formuleringar.

Majoriteten av mina kursare och bekanta, som tagit examen, arbetar på affärsjuridiska byråer. Det finns ett mindre anal som sitter ting, men majoriteten hamnade ändå på byrå (sedan är det troligt att några till kommer att sitta ting om 1–2 år). I princip alla jag känner har ett arbete och det är inte många som går arbetslösa, om dem inte siktar högre än meriterna tillåter.

Sammanfattningsvis kan väl sägas att arbetsmarknaden är god på så sätt att personer med goda meriter blir kallade till intervjuer och även får arbeten. Personer som siktar "för högt" får självklart inte arbete, utan har man inte betygen som krävs för ting eller större affärsjuridiska byråer gäller det att vara realistisk och söka sig till andra arbeten, för att sedan arbeta sig uppåt. Jag har dock inte märkt någon nämnvärd "kris" där vänner och bekanta beklagar sig över en tillvaro i arbetslöshet, vilket självklart är positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in