2018-12-13, 21:46
Medlem
Finns några genvägar in. Som nämnts tidigare, så är nog HP enklaste vägen. Men om du är redo att plugga dag och natt så finns ytterligare alternativ.

Du kan läsa juridiskt grundår i Uppsala, antingen i Uppsala eller campus Gotland. De som får Ba på t1 och t2 får garanterad plats på Uppsalas juristprogram i Uppsala. Att sätta Ba, motsvarar C på gymnasiet i betygsskalan, är ingen större bedrift. I synnerhet inte när man ska plugga dag och natt som du.

Du kan även läsa juridisk grundkurs på nätet via LU, minns ej vad den heter, men den e på typ 15 högskolepoäng och där får de 20 bästa en plats på t1.

Du kan även komplettera betyg på komvux. Vet att kompletteringskvoten hade lägre antagning än direktgruppen senaste hösten - paradoxalt men sant.

I slutet av dagen är nog HP enklast.
Citera
2018-12-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Stora tentor på upp till 15 poäng på en gång.
Vissa universitet kör ju dock på 30 p-tentor
Citera
2018-12-13, 22:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-12-13, 22:55
Medlem
cybergrodans avatar
HP är inte så jävla svårt, speciellt inte om du pluggar inför det.
Citera
2018-12-14, 11:13
Medlem
mastejags avatar
Vad skulle initierade säga om förändringarna i lagboken från 2014?

ska läsa en kurs i handelsrätt (grundkurs) via UU och lagbok är så klart obligatorisk litteratur. Har dock en från när jag läste andra kurser 2014 (svarta) har det stor betydelse för en grundkurs att man har en bok med några år på nacken?
Citera
2018-12-14, 11:28
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad skulle initierade säga om förändringarna i lagboken från 2014?

ska läsa en kurs i handelsrätt (grundkurs) via UU och lagbok är så klart obligatorisk litteratur. Har dock en från när jag läste andra kurser 2014 (svarta) har det stor betydelse för en grundkurs att man har en bok med några år på nacken?

Det där är olika i olika rättsområden, men jag skulle inte använda en så gammal lagbok. I alla fall inte utan att noga gå igenom lag för lag och se vilka paragrafer som är ändrade. Det kan också vara hela lagar som är utbytta.

Läser du på UU är chansen god att den gröna lagboken fungerar väl, även om enstaka lagar du kan komma att behöva inte finns med där. Den kan du köpa via Juridiska föreningen i Uppsala och kostar 6-700 kr om jag minns rätt. Klart mer överkomligt än många andra.
Citera
2018-12-17, 11:59
Medlem
Hej alla. Pluggar T1 på SU och öht första gång på uni. Fått BA på jiken samt europarätten, var ungefär 2 poäng från AB jmf mitt poäng på jiken som var på gränsen till B. Fått bättre koll på plugget och lägger tid på läsa, anteckna, o.s.v. men skulle gärna vilja se ett AB på statsrätten (tenta 22 jan). Är det ngt jag ska tänka på till statsrättstentan? Har gått från att skriva allting på datorn till att även anteckna skriftligt i anteckningsblock, rita upp/lösningsscheman osv.. Är det något man bör tänka på och ngt jag missar i mitt tentaplugg?
Citera
2018-12-17, 15:22
Medlem
Har sökt i princip alla sommarjobb på byrå som har varit utannonserade men inte blivit erbjuden ett enda. Har helt okej bra betyg skulle jag gissa (ca 60-70 % AB), goda erfarenheter från flera andra branscher och är socialt kompetent. Hur tillsätter de egentligen folk till dessa tjänster?
Citera
2018-12-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola
Har sökt i princip alla sommarjobb på byrå som har varit utannonserade men inte blivit erbjuden ett enda. Har helt okej bra betyg skulle jag gissa (ca 60-70 % AB), goda erfarenheter från flera andra branscher och är socialt kompetent. Hur tillsätter de egentligen folk till dessa tjänster?

De tillsätter löpande så det gäller att vara ute i god tid innan de blir överösta med ansökningar (tror man behöver lite tur också). Jag har ungefär samma profil som dig och har varit på flera intervjuer varav jag fick erbjudande från två. Då sökte jag i början av november.

Domstolarna börjar väl annonsera ut nu/snart också. Vet att många domstolar på lite mindre orter endast annonserar ut på sina egna hemsidor och därför inte har lika många sökande. Kan vara ett tips om du är öppen för var du spenderar sommaren.
Citera
2018-12-17, 19:21
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Vilken termin?
Citera
2018-12-17, 22:27
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buenavista1977
Hej alla. Pluggar T1 på SU och öht första gång på uni. Fått BA på jiken samt europarätten, var ungefär 2 poäng från AB jmf mitt poäng på jiken som var på gränsen till B. Fått bättre koll på plugget och lägger tid på läsa, anteckna, o.s.v. men skulle gärna vilja se ett AB på statsrätten (tenta 22 jan). Är det ngt jag ska tänka på till statsrättstentan? Har gått från att skriva allting på datorn till att även anteckna skriftligt i anteckningsblock, rita upp/lösningsscheman osv.. Är det något man bör tänka på och ngt jag missar i mitt tentaplugg?

Antingen är du mindre begåvad än de som får AB, eller så jobbar du inte lika hårt. Din studieteknik är troligtvis densamma som de flesta andras. Jobba hårdare, satsa allt på statsrätten och se vart du hamnar. När du väl får AB kan du minska pluggandet till en rimlig nivå (som räcker för AB). Men just nu vet du inte vart den nivån ligger. Sååå... fokus.

Allmänna tips:

- Läste du litteraturen på jik:en och europarätten en gång? Nu läser du den två gånger.

- Gjorde du tentorna på jik:en och europarätten en gång? Nu gör du dom två gånger.

- Gick du inte på alla föreläsningar/seminarier på jik:en och europarätten? Nu gör du det.

Osv.

Jobba hårdare så vinner du.
Senast redigerad av Grixlermajn 2018-12-17 kl. 22:34.
Citera
2018-12-18, 16:58
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
- Be någon som vågar vara kritisk mot dig läsa ditt brev och cv. Ofta är folk betydligt sämre på de delarna än de tror.

- Är du tydlig med varför du söker till respektive byrå? Ingen gillar att läsa uppenbart massproducerade brev som inte förklarar varför du bryr dig om just deras verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in