Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 16:26
  #1549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Vi kommer jobba i centrala Malmö båda två. Vi vill bo i hus men ekonomin tillåter inte att köpa hus i västra Malmö så därför letar vi lägenhet. "Typ" av område är mest att det ska vara lugnt och tryggt (i den utsträckning Malmö kan erbjuda det). Närhet till vettigt promenadstråk för hunden är ett stort plus.

Kolla in området inom 1-2 km från Hyllie station - Vintrie med Bunkeflo kyrka, Djupadal etc. På Hyllie stannar alla tåg (många regionaltåg har Hyllie som slutstation) bortsett från X2000 till Göteborg/Stockholm - Men så ofta kanske ni inte åker dit med de tågen att det är avgörande.
En del av husen är gamla avstyckade gårdar och liknande så har ni tur kan ni hitta ett (oftast mindre men med stor tomt) 1800-talshus som har ytor/garage för uppställning av bilar och mc:ar.

Det vore iaf mitt tips.

Att gentrifieringen "inte går sin gilla gång" har även att göra med att det dels är en stor allmännytta (MKB) som inte säljer av några lägenheter alls p.g.a. politiska direktiv, dels att det finns många privata fastighetsägare som också blockeras eller inte bryr sig om fastigheterna mer än att dra in hyrespengar (att kommunen/socialen står för detta bryr de sig inte om så länge de får in sina pengar). Var ändå en period då en hel del innerstadshyresrätter såldes av kring 2005-2010 men sedan dess är det ideologi att inte sälja av alls. Då blir det att de som är lite ambitiösa inte har någon anledning att stanna kvar i området om de går vidare i karriären utan flyttar ut ur stan.
Citera
2017-06-16, 16:41
  #1550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det mest cyniska svaret är avsaknaden hyresrätter i grannkommunerna. Malmö får rubbet av sociala problem i sydvästra Skåne(undantag Burlöv). Skåningarna är enligt min erfarenhet också i allmänhet mer förtjusta i att bo på landet. Man kanske gör ett par år runt Möllan i 20-årsålder, mellanlandar ett par år i Slottsstaden för att sedan flytta ut till grannkommun efter 30. Så klart finns det olika flyttbeteenden. Men ovan nämnda exempel har slagit mig som vanligt förekommande runt Malmö.

Burlöv är en fascinerande kommun.
Sossarna styr sedan första världskrigets dagar p.g.a. Arlövs samhälle som är nästan dubbelt så stort som Åkarp. I Åkarp röstar folk på M/L och liknande, några MP:are förstås. SD:are finns men de är färre än de svenskarna som bor kvar i Arlöv. I Arlöv är det nästan uteslutande S/SD som gäller.

I Åkarp finns ingen allmännytta, i princip alla bor i självägda radhus/egnahem och så finns ett fåtal privata fastighetsägare som hyr ut till vem de vill. Det finns en högstadieskola i Åkarp så ungarna där slipper att beblanda sig med arlövsungarna.


Eftersom staten bara tittar på kommunnivåer hamnar alla problem i Arlöv (Arlöv borde ha varit Malmös svar på Sundbyberg, finns en del gammal samhällsbebyggelse från 1800-1900talen ihop med gamla sockerbruket och waggonfabriken som har potential att vara charmig, samhället ligger mittemellan i princip allt i sydvästra Skåne men så är det inte). I Åkarp låter man Arlöv hållas så länge inte kommunalskatten stiger över en viss nivå eller staten försöker bygga ut järnvägen i samhället (tog tjugo år av förhandlingar och tillståndsansökningar innan man först nu ska bygga en i sig totalt onödig tunnel för sådär 10-15 patricierhusägares skull) eller kommunen försöker tvångsintegrera åkarpsungarna med arlövsungarna.
Arlöv/Burlöv har alltid haft ett genomgående sjaskigt rykte medan Åkarp varit byggt för de anställda på SLU Alnarps skull, och uppfattar sig därefter.


Så om ts tänker flytta till Burlövs kommun är Åkarp inget dumt val. Han kommer inte ens märka av att han bor i en kommun som även är Rosengård/Lindängen light om han bor i Åkarp.
Citera
2017-06-16, 19:15
  #1551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Kolla in området inom 1-2 km från Hyllie station - Vintrie med Bunkeflo kyrka, Djupadal etc. På Hyllie stannar alla tåg (många regionaltåg har Hyllie som slutstation) bortsett från X2000 till Göteborg/Stockholm - Men så ofta kanske ni inte åker dit med de tågen att det är avgörande.
En del av husen är gamla avstyckade gårdar och liknande så har ni tur kan ni hitta ett (oftast mindre men med stor tomt) 1800-talshus som har ytor/garage för uppställning av bilar och mc:ar.

Det vore iaf mitt tips.

Var hittar du dessa avstyckade gårdar på Hyllie? Du är medveten om att Hyllie tidigare var en sopstation? Det finns några få gårdar i närområdet till Hyllie men hans sambo vill inte bo på landet.

Vad gäller Hyllie som ett ställe att köpa lägenhet på, så fine, om man vill bo där det kommer att byggas flera år framöver. Jag tycker att området börjar bli riktigt bra men det är sådär kul att bo i ett område där det byggs överallt i flera år framöver. Ja, jag skrev det två gånger. Det tål att upprepas

Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Burlöv är en fascinerande kommun.
Sossarna styr sedan första världskrigets dagar p.g.a. Arlövs samhälle som är nästan dubbelt så stort som Åkarp. I Åkarp röstar folk på M/L och liknande, några MP:are förstås. SD:are finns men de är färre än de svenskarna som bor kvar i Arlöv. I Arlöv är det nästan uteslutande S/SD som gäller.

I Åkarp finns ingen allmännytta, i princip alla bor i självägda radhus/egnahem och så finns ett fåtal privata fastighetsägare som hyr ut till vem de vill. Det finns en högstadieskola i Åkarp så ungarna där slipper att beblanda sig med arlövsungarna.


Eftersom staten bara tittar på kommunnivåer hamnar alla problem i Arlöv (Arlöv borde ha varit Malmös svar på Sundbyberg, finns en del gammal samhällsbebyggelse från 1800-1900talen ihop med gamla sockerbruket och waggonfabriken som har potential att vara charmig, samhället ligger mittemellan i princip allt i sydvästra Skåne men så är det inte). I Åkarp låter man Arlöv hållas så länge inte kommunalskatten stiger över en viss nivå eller staten försöker bygga ut järnvägen i samhället (tog tjugo år av förhandlingar och tillståndsansökningar innan man först nu ska bygga en i sig totalt onödig tunnel för sådär 10-15 patricierhusägares skull) eller kommunen försöker tvångsintegrera åkarpsungarna med arlövsungarna.
Arlöv/Burlöv har alltid haft ett genomgående sjaskigt rykte medan Åkarp varit byggt för de anställda på SLU Alnarps skull, och uppfattar sig därefter.


Så om ts tänker flytta till Burlövs kommun är Åkarp inget dumt val. Han kommer inte ens märka av att han bor i en kommun som även är Rosengård/Lindängen light om han bor i Åkarp.

Jag vill inte låta otrevlig men ingen av dessa platser har något att erbjuda. Alla ligger utanför Malmö och det är inte ens några bra områden. Samt, sambon ville inte bo på landet.
Citera
2017-07-02, 21:11
  #1552
Medlem
På Pilgatan 6 bor Hyresgästföreningens representant för fastigheten. Problemet är att hon inte gör något aktivt för medlemmarna utan representerar sig själv. Hon sitter där och agerar mot fastighetsvärden för att gynnar henne. Hon har suttit på den positionen i flera år och har inte uträttat någon överhuvudtaget. Hon klarar inte av att driva något aktivt för att hon inte har de egenskaper som behövs. Att bara moderera vems tur det är att säga något och blockera de man inte tycker om är inte något som anses vara ledarskap utan mer något som någon som jobbat på ett äldreboende klarar av på sin höjd.

Hyresrättsföreningen brukar säga att man är en "demokratisk" organisation. Om man är en organisation som är demokratisk då sitter man inte på en position så länge man känner för det utan om medlemmarna anser att dags att ha någon som är mer inkännande, smartare, och som jobbar för medlemmarna så väljer man de personen som är bäst lämpad inte någon som behöver sitta där för att cementera sitt egenintresse och kunna vara ett nav för skvaller. Det finns folk som är smartare och bätte lämpade men detta är ingenting nytt för "demokratiska organisationer". Facket är också en "demokratisk organisation" som inte gör något för sina medlemmar.
Citera
2017-07-15, 09:54
  #1553
Medlem
arereds avatar
Hej flashback!

Hur ser det ut i Hindby/Gullvik, specifikt radhusområdet runt bokviksvägen?
Citera
2017-07-18, 20:29
  #1554
Medlem
Jag funderar på att flytta från Stockholm till Malmö. Tänker i så fall köpa en bostadsrätt för max 850 000. Jag kan tänka mig att bo litet. 30 kvm är ok. Det ska vara bra kommunikationer och någon park i närheten. Områden jag funderar på är Kirseberg, Ellstorp, Östra sorgenfri och några till. Det verkar inte vara omöjligt att hitta en lägenhet med min budget där, annars finns det väl mysigare områden. Vad tycker ni om de områdena (Krswberg, Ellstorp osv)? Har ni tips på fler bra områden i min prisklass? Rörsjöstaden verkar jättemysig, men kanske lite för dyr för mig, tyvärr.
Det skrivs mycket negativt om Malmö, men de gånger jag har varit i Mamö tycker jag att det verkar mysigt. (Jag har skrivit i den här tråden för något år sen, men hittar inte mina inlägg och svaren på dem).
__________________
Senast redigerad av Vinterskata 2017-07-18 kl. 20:32.
Citera
2017-07-21, 23:51
  #1555
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterskata
Jag funderar på att flytta från Stockholm till Malmö. Tänker i så fall köpa en bostadsrätt för max 850 000. Jag kan tänka mig att bo litet. 30 kvm är ok. Det ska vara bra kommunikationer och någon park i närheten. Områden jag funderar på är Kirseberg, Ellstorp, Östra sorgenfri och några till. Det verkar inte vara omöjligt att hitta en lägenhet med min budget där, annars finns det väl mysigare områden. Vad tycker ni om de områdena (Krswberg, Ellstorp osv)? Har ni tips på fler bra områden i min prisklass? Rörsjöstaden verkar jättemysig, men kanske lite för dyr för mig, tyvärr.
Det skrivs mycket negativt om Malmö, men de gånger jag har varit i Mamö tycker jag att det verkar mysigt. (Jag har skrivit i den här tråden för något år sen, men hittar inte mina inlägg och svaren på dem).
Låter vettigt. Men tror att 850 blir tight. Men du är säkert mer upodaterad än mig..
Citera
2017-07-31, 19:52
  #1556
Medlem
Tjena Flashback!

Lånar tråden en snabbis istället för att starta en helt ny. Flyttade nyligen till Malmö för jobb och blev en väldigt dyr etta då jag behövde något snabbt. Har nu sökt en större lägenhet på Lindeborg. Hur är det området att bo i för två svennar? Det lilla jag läst verkar det vara ganska lugnt förutom skjutningen för någon månad sen, är det lugnt att cykla/gå hem från krogen för en tjej exempelvis?

/Pjasker
Citera
2017-07-31, 19:56
  #1557
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjasker
Tjena Flashback!

Lånar tråden en snabbis istället för att starta en helt ny. Flyttade nyligen till Malmö för jobb och blev en väldigt dyr etta då jag behövde något snabbt. Har nu sökt en större lägenhet på Lindeborg. Hur är det området att bo i för två svennar? Det lilla jag läst verkar det vara ganska lugnt förutom skjutningen för någon månad sen, är det lugnt att cykla/gå hem från krogen för en tjej exempelvis?

/Pjasker

Ja det är väl ok man jämför med skit som rosengård, krocksbäck, holma, sofielund, eller möllan. Men det skadar inte att ta det lugnt o vara försiktig när man rör sig sena kväller därute heller.
Citera
2017-07-31, 23:01
  #1558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja det är väl ok man jämför med skit som rosengård, krocksbäck, holma, sofielund, eller möllan. Men det skadar inte att ta det lugnt o vara försiktig när man rör sig sena kväller därute heller.

Gäller väl rent generellt känns det som? Blir ju kanske inte att hänga så mycket där. Nattid blir väl mest när man cyklar hem från krogen alternativt buss. Även bil till och från jobbet. Borde väl duga då tills man har ekonomi att köpa något?
Citera
2017-08-01, 15:12
  #1559
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Det är trist, får ju tyvärr Malmö att kännas som en kass investering. Hur är Djupadal? Har gått en del radhus under 4 miljoner där, ser helt ok ut vad jag kan se?
Djupadal är ok-ish men de billigare radhusen är nog inte på friköpt mark utan arrendetomt.

/T
Citera
2017-08-03, 15:46
  #1560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej flashback!

Hur ser det ut i Hindby/Gullvik, specifikt radhusområdet runt bokviksvägen?

Citat:
Ursprungligen postat av pjasker
Tjena Flashback!

Lånar tråden en snabbis istället för att starta en helt ny. Flyttade nyligen till Malmö för jobb och blev en väldigt dyr etta då jag behövde något snabbt. Har nu sökt en större lägenhet på Lindeborg. Hur är det området att bo i för två svennar? Det lilla jag läst verkar det vara ganska lugnt förutom skjutningen för någon månad sen, är det lugnt att cykla/gå hem från krogen för en tjej exempelvis?

/Pjasker

Lindeborg är helt ok, ligger verkligen i utkanten av stan, med Svågertorp och Katrinetorp med grönområden nära.
Gullvik var jättelugnt när min kompis bodde där för några år sen, tror inte det har ändrats nämnvärt. Många barnfamiljer ska bo i området.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback