2009-01-14, 18:32
Medlem
the_claaws avatar
Ja och min pooalre brukar alltid dansa i åttondelstakt och prata ideer om what not samtidigt.
Citera
2009-01-17, 01:11
Medlem
sitta med en polare å skapa brudar på kontakt sajter å försöka få snubbar att göra så sjuka saker som möjligt för att få chans att doppa xD
ni skulle bli förvånade vad vissa e villiga att göra för lite sex
Citera
2009-01-17, 03:29
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_claaw
Ja och min pooalre brukar alltid dansa i åttondelstakt och prata ideer om what not samtidigt.
Öh, vilken åttondelstakt? 3/8 eller 6/8 et c.?

Edit:
OnT: Injicera LSD?
Citera
2009-01-17, 03:51
Medlem
B_F_Gs avatar
Jag försöker helt enkelt att inte bete mig pundigt alls och har lyckats rätt så bra hittills. Jag hör av mig så fort jag börjar bete mig pundigt. ^^
Citera
2009-01-17, 10:26
Medlem
Lalaquins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Öh, vilken åttondelstakt? 3/8 eller 6/8 et c.?

Edit:
OnT: Injicera LSD?
Om man säger åttondelstakt, så skulle jag som gammal trumslagare. Genast tänka på 4/8. då till 6/8 eller 3/8 skulle jag sagt tretakt.

Jag skulle våga gissa på att jag har rätt. Då annat hade väl blivit någon vals liknande dans, som borde blivit accentuerat i inlägget ifall det var detta personen höll på med.
Citera
2009-01-17, 14:04
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Om man säger åttondelstakt, så skulle jag som gammal trumslagare. Genast tänka på 4/8. då till 6/8 eller 3/8 skulle jag sagt tretakt.

Jag skulle våga gissa på att jag har rätt. Då annat hade väl blivit någon vals liknande dans, som borde blivit accentuerat i inlägget ifall det var detta personen höll på med.

Nu spelar jag inte trummor utan piano, så det blir väl litet special. Jag tänker mer på hur många åttondelar man spelar per takt än på antalet taktslag ackompanjorende åttondelarna. Vad skulle du säga om en melodi i 6/8-takt kompad med två ackord (per takt, givetvis) bestående av punkterade fjärdedelsnoter?
Citera
2009-01-17, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jillman
Det betyder "ja" i Indien. På riktigt. Kolla Wikipedia eller nåt.

Ja det kan ju vara bra att veta så jag inte går runt och säger "ja" till allt och alla om jag nu skulle få för mig att åka till Indien och använda DXM
Citera
2009-01-17, 14:25
Bannlyst
Antagligen menar han att han brukar dansa i åttondelar till 4 / 4 Musik. Kompat med punkterade fjärdedelsnoter blir ju 4 slag per takt i 6 / 8 musik så det funkar väl utan större konstigheter
Citera
2009-01-17, 14:29
Medlem
Lalaquins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Nu spelar jag inte trummor utan piano, så det blir väl litet special. Jag tänker mer på hur många åttondelar man spelar per takt än på antalet taktslag ackompanjorende åttondelarna. Vad skulle du säga om en melodi i 6/8-takt kompad med två ackord (per takt, givetvis) bestående av punkterade fjärdedelsnoter?
Det beror väl på hur trumslaget blir till, är enklare att läsa av då. Men jag skulle säga att du igentligen spelar tretakt(3/4) och endast slår ett ackord per takt. Alltså blir dina punkterade fjärde delar, punkterade halvnoter. Och melodin i fjärdedelar.
Citera
2009-01-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetHumper
Måste nog vara när jag och några polare satt i skolans idrottshall i omklädningsrummen och rökte spliff, benso och drack öl

Det kändes ganska pundigt.

Vanlig dag i skolan med andra ord hehe
Citera
2009-01-17, 16:14
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Det beror väl på hur trumslaget blir till, är enklare att läsa av då. Men jag skulle säga att du igentligen spelar tretakt(3/4) och endast slår ett ackord per takt. Alltså blir dina punkterade fjärde delar, punkterade halvnoter. Och melodin i fjärdedelar.
Men stycket är baserat på en hexameter (vilket gör 6 taktdelar högst logiskt). Visserligen skulle det gå att spela ett ackord per takt, men det blir vansinnigt hög BPM, och det är liksom litet lättare att föreställa sig det som 6/8-takt än 3/4. Fast samma trumpkomp skulle ju funka.

OnT: snöa in på diskussioner.
Citera
2009-01-20, 03:46
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Källaren
Antagligen menar han att han brukar dansa i åttondelar till 4 / 4 Musik. Kompat med punkterade fjärdedelsnoter blir ju 4 slag per takt i 6 / 8 musik så det funkar väl utan större konstigheter
Öh, nä. 1/4 x 4 = 1. Punkterade noter är förlängda med hälften. En punkterad fjärdedelsnot är lika lång som en fjärdedelsnot och en åttondelsnot. Det får inte plats fyra punkterade fjärdelsnoter i någon takt -- allra minst i en takt, som är mindre än 4/4. Det får plats två punkterade fjärdelsnoter i 6/8- och 3/4-takt.
Citat:
Men rytmen är ju starkt beroende av ackorden, så det blir knappast ett ackord per takt, när man spelar en massa åttondelar. Borde det inte bli marsch, om det är två markerade slag per takt? Jag håller på med ett nytt stycke i samma konstiga 6/8-takt med punkterade fjärdelsnoter i ackorden, och det skulle gå utmärkt att marschera till.

Edit:

O n T o p i c
Senast redigerad av Arkomann 2009-01-20 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in