Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Det skrev jag inte. Människor har en väldokumenterad tendens att uppleva saker som inte stämmer. Men någonstans är upplevelser ändå det ända man har och då får man försöka jobba med det och korrigera för de problem som finns med upplevelser. Det är lite det som är grejen med den vetenskapliga metoden.
Precis det är det enda vi har.
Citat:
Jo, "jag hade en lustigt känsla så därför finns gud" tokdissar jag. Speciellt när det finns andra som säger sig ha liknande lustiga upplevelser men tolkar det som något helt annat.
Det gör jag med, men det finns dem som har haft lite mer övertygade upplevelser än bara en känsla av att något mer finns. Andras upplevelser kommer iofs aldrig övertyga mej, men det kan få mej att förstå varför de tro. Jag förstår dock inte varför en person som inte har haft några direkta upplevelser av något "övernaturligt" ändå tror på det utan den minsta lilla tvekan.
Citat:
Du får se vad du vill som faktum, personligen föredrar jag sannolikheter. Jag har en enorm mängd observationer som tyder på att världen finns och inga som tyder på att den inte gör det -> Det är jävlig sannolikt att världen finns.
Angående jaget, jag upplever verkligen inte att jag är samma person som för ens ett halvår sedan. Liknande? Visst. Samma? Definitivt inte.
Det var
du som sa att du
vet att denna värld finns. Men jag håller annars med dej om att sannolikhet är ett bättre val av ord.
Jag är ganska så övertygad om att du blandar ihop JAGET med personligheten. Men om inte så tillhör du de få undantagen här i världen. Men jag kan omöjligt svara på hur du fungerar när det gäller sådant här, jag kan egentligen bara gå till mej själv och för mej är känslan av att mitt JAG alltid har varit samma genom hela livet lika starkt som att jag finns öht.
Så varför ska vi utgå ifrån att världen finns om vi inte ska utgå ifrån JAGET aldrig förändras under normala omständigheter?
Citat:
Det orealistiska är att anta att något finns utan belägg. En andevärld saknar belägg, därför är det orealistiskt att tro på en andevärld.
Jag sa väl aldrig att vi skulle anta att en andevärld finns? Jag frågade vad som är orealistiskt med en eventuell andevärld, och vad som är magiskt med den om den finns?
Citat:
Vad menar du med mysterie? Jag går helt klart med på att jag inte vet allt, det finns obesvarade frågor.
Men samtidigt, även om det finns obesvarade frågor så finns ingen poäng i att bara spekulera vilt utan indikationer på hur det ligger till.
"Hur exakt fungear medvetandet" är en obesvarad fråga. Att då dra fram själen, funktionellt motsvarande "magi", är inte ett svar. Det ökar inte vår kunskap om hur saker fungerar mer än elan vital svarade på vilken kraft som driver levande varelser eller phlogiston svarade på hur eld funkar.
Tack för du i alla fall säger att det är en obesvarad fråga. Vad som ligger bakom jaget vet jag icke, jag vet bara att det är ett mysterie. Men varför stänga dörren för att det kan vara själen?
Citat:
Javisst, det är precis så vetenskapen säger att grejer funkar. Slump.
"Hur skapades universum" Slump
"Hur bildas stjärnor" Slump
"Varför åskar det?" Slump
Du vet väl att det är en hel del mer än bara slump det handlar om va? Och jo, att tro på något utan belägg är betydligt mindre realistiskt än att inte göra det.
Vi har skrapat på ytan och bara för vi har fått reda på mycket om ytan så verka vi tycka innehållet är ointressant.
Om man ställer frågan "varför fungerar det så" tillräckligt länge så kommer alltid vetenskapens svar bli tillslut, "därför den bara gör det", därav slumpen.
Å om jag frågar varför finns just du och jag? Så blir oftast svaret slumpen ifrån er.
Jag har inte bett dej tro på något (jag tror heller inte), jag har bara bett er sluta upp och hävda att det är orealistiskt, då ni inte ens kan motivera varför det skulle vara orealistiskt. Jag tycker man kan vara så pass öppen i alla fall så man inser att det är fullt möjligt.