2013-10-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Detta ovan är sjukt intressant!

Det finns också forskning som tyder på att spontana val är mer logiska än logiska val.

Knepigt va?

Därför att de baseras på intuitionen. Snabbt och logiskt. Fiffigt eller hur?
Citera
2013-10-24, 22:18
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Därför att de baseras på intuitionen. Snabbt och logiskt. Fiffigt eller hur?
Jo, väldigt fiffigt. Man slutar aldrig förundras av människans hjärna.
Citera
2013-10-24, 22:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nyare psykologisk forskning visar att ytterst lite av det vi gör som är medvetna val.
Redan 5-6 sekunder innan vi formulerat tanken på att göra något har hjärnan aktiverat nödvändiga centra för att göra det. Talar emot att vår lilla själ är så aktiv utan mest troligt ett utslag av vad hjärnan producerar.
Du tror alltså inte på själen? Vad är det som driver människan till att göra handlingar, anser du? Om du påstår att det ligger i hjärnan, isf i vilken del av hjärnan produceras denna drivkraft?
Citera
2013-10-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du tror alltså inte på själen? Vad är det som driver människan till att göra handlingar, anser du? Om du påstår att det ligger i hjärnan, isf i vilken del av hjärnan produceras denna drivkraft?

De exekutiva funktionerna sitter främst i frontalloberna så där har du ett svar.
Citera
2013-10-24, 23:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
De exekutiva funktionerna sitter främst i frontalloberna så där har du ett svar.
Var ligger jaget någonstans? Om jag säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna", är jaget lika med hjärnan, eller är det utanför?
Citera
2013-10-24, 23:14
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nyare psykologisk forskning visar att ytterst lite av det vi gör som är medvetna val.
Redan 5-6 sekunder innan vi formulerat tanken på att göra något har hjärnan aktiverat nödvändiga centra för att göra det. Talar emot att vår lilla själ är så aktiv utan mest troligt ett utslag av vad hjärnan producerar.

Jag har hört något liknande. Men vi kanske inte är våra tankar, utan något subtilare. Tankar är kanske bara reaktioner av hjärnans aktiviteter, och därför försöker man, under meditation, hitta det bakom tankarna.
Citera
2013-10-25, 06:07
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Var ligger jaget någonstans? Om jag säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna", är jaget lika med hjärnan, eller är det utanför?

Nej det låter utanför tycker jag, låter mer som att du använder hjärnan som ett verktyg för att tänka, att du "ser" din hjärna tänka. Self-awareness eller själv-observation.

Det eftersom du talar om för dig själv att du separerar dig eller ditt själv från din hjärna, du säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna" istället för "jag är min hjärna som tänker".

Renaste sanningen för det är egentligen: "Jag är"...och inget mer, här kan man göra själv-observation och så kanske vi kan koppla in ordet "tro".

Jag "tror" att jag "är", tror man att man är så "blir" man det man tror troligtvis, som jag beskrev tidigare. Ibland kan det vara bra att inte tro för mycket, kan orsaka problem (till exempel när en politiker tror lite för mycket och inte vet saker). Men det kan också vara bra att tro på saker, som sig själv till exempel.
Senast redigerad av positivitizer 2013-10-25 kl. 06:42.
Citera
2013-10-25, 06:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Detta ovan är sjukt intressant!

Det finns också forskning som tyder på att spontana val är mer logiska än logiska val.

Knepigt va?
Finns mycket knepigt och intressant som ryms inom psykologins områden.
Citera
2013-10-25, 06:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej, mer ett medvetande.
Vet ej.
Vet ej.
Citera
2013-10-25, 06:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag har hört något liknande. Men vi kanske inte är våra tankar, utan något subtilare. Tankar är kanske bara reaktioner av hjärnans aktiviteter, och därför försöker man, under meditation, hitta det bakom tankarna.
Jag har ingen aning, mediterat i många år nu och hittar jag något så PMar jag dig
Citera
2013-10-25, 07:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Är du påväg mot en god of the gaps igen?
"Om du inte kan förklara detta i detalj så är grundpositionen att mitt fantasifoster är rätt istället".
Det klassiska ID-argumentet.
Citera
2013-10-25, 08:02
Medlem
Kashis avatar
Apor besitter själar om människor gör det.
Förmodligen en av dom mest vrickade saker med fundamental kristendum äro den egocentriska arrogansen och föraktet att jämställas vid andra varelser som inte är de utvalda alldeles så speciella gudformade homosapiens.
Kanske har vi möjlighet att nå högre spirituell komplexitet än en katt men denne är lika mycket liv för det på sitt sätt, vilket ingår i allas vårt sätt.

En personlig manifestation av energi, annars denna fina beskrivning som tycks passa sånär överens med mitt synsätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag gillar bilden av att den individuella själen är en våg på havet. Den reser sej för att sedan falla tillbaka i havet. Det enda konstanta är havet.
Senast redigerad av Kashi 2013-10-25 kl. 08:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in