2013-11-04, 22:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ju exakt min åsikt, att liv är oundvikligt under givna förhållanden för att där finns en drivkraft som söker sig fram genom evolution mot något slags mål. Det tyder i mina ögon på att där finns ett underliggande syfte, vilja till något och i människans fall en medvetenhet i livets evolution.
Resonemanget om att liv är en oundviklig konsekvens under rätt omständigheter säger jag inte emot, den tycker jag snarare stödjer mina fantasier.
Jag ser ändå inte behovet av ett medvetande och ett syfte. En bäck önskar inte rinna nedåt, men förhållandena styr den ändå dit. Det finns inget medvetet med vattnets kretslopp på vår planet, men ändå har det så otroligt långtgående konsekvenser för planeten och livet på den.
Det första syntetiska DNA vi skapade, XNA, muterar och utvecklas precis som vanligt DNA. Jag ser det som en naturlig process, något som bara händer. Det följer minsta motståndets lag, påverkas av miljön och får energi inom det uppvärmda och energirika närområdet runt en stjärna och föder enkelt sagt ökande komplexitet.
Men som du säger, det som skiljer våra synsätt är syfte och en intelligens eller medvetenhet. Det återstår bara att finna den eller en inverkan som inte kan förklaras med de naturliga lagarna. Det vill säga om du inte vill falla tillbaks till skapargudsidén istället där allt sätts igång och sedan lämnas ifred.

Citat:
Slumpen är väl i högsta grad använd som förklaringsmodell. The origin of species? Slumpmässiga mutationer som ger fördel. Att ge slumpen äran för den matematiska exakthet som utgör verkligheten tycker jag är att göra det lätt för sig.
Slumpen förklarar slumpmässiga mutationer, men fördelarna och förändringarna kommer från överlevnad. Den mest anpassade individen för sina gener vidare vilket gör att miljön finslipar varelserna i den. Det är inget slumpmässigt i det.

Citat:
Men jag menar INTE att det är någon designergud som sitter och drejar råttor i sin ateljé. Snarare att evolution är något som är inprogrammerat i livsformer från livets uppkomst. Det räcker med att titta på drivkraften vi själva besitter. Våran nyfikenhet är omättlig och driver oss ständigt framåt som art, i dagsläget snabbare än någonsin. Vi har under vår livstid fått vara med om att människan kopplar samman sina individuella medvetanden genom elektronisk kommunikation, vi är nu medvetna om varandra på global skala och kan kommunicera med varandra över hela planeten i realtid. Det evolutionära språnget är enormt. Vi har tagit stora steg mot att få ett mycket mer enat medvetande som art. Och det är troligtvis bara början.
Drivkraften som orsakar detta kan vi inte förklara, men utan tvekan är den inprogrammerad i oss.
Inprogrammerat, eller en evolutionär fördel som behövdes för att ta oss hit?

Ta nu inte min diskurs som aggressiv eller att jag bråkar, jag finner det högst stimulerande.
Vi ligger väldigt nära i förståelse och syn på saker tycker jag, vilket leder till en mycket intressantare diskussion än det vanliga man stöter på här i forumet. Det är vad som testar mina egna åsikter och filosofier och ytterst varför jag är här. Mycket trevligt.
Citera
2013-11-04, 22:33
Medlem
dunderdasens avatar
Nej man har inte en själ.
Man ÄR en själ som har en kropp.
Citera
2013-11-04, 22:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Nej man har inte en själ.
Man ÄR en själ som har en kropp.

Det vet du bara? Vem har sagt det?
Citera
2013-11-04, 22:41
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det vet du bara? Vem har sagt det?
Haha ingen behöver säga det för att jag ska förstå det. För det första att jag ens skriver här och funderar över frågan svarar väl på den?
Citera
2013-11-04, 23:08
Medlem
wootens avatar
Åter till topic tack.

/Moderator
Citera
2013-11-04, 23:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Haha ingen behöver säga det för att jag ska förstå det. För det första att jag ens skriver här och funderar över frågan svarar väl på den?

Nej det gör det inte. Vad har en påstådd själ med det att göra?
Som sagt, vad får dig att tro att du har en själ och vad vet du egentligen om själar och varifrån har du fått den informationen?
Citera
2013-11-04, 23:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag hävdar inte att jag har några svar.

Så lät det inte nyss. Jag såg mängder med felaktiga påståenden, vilket jag påpekade. Sen får du tycka att det är drygt om du vill.
Citera
2013-11-04, 23:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Men nu gjorde du ju förut ett påstående, att själen har en kropp. Jag förstår att du anser dig förstå att det ligger till så, men nu vill vi andra i tråden ha "bevis". Okej?
Citera
2013-11-05, 00:23
Medlem
Fitta-Leifs avatar
Mitt försök till en fantasifull fundering till om man har en själ...

Tänkte mig att vi skulle kalla vårt neurologiska system som både innefattar det elektriska systemet och det kemiska systemet för själen.
Den där konstiga elektriciten man kan se på ett EEG och som försvinner när man blir hjärndöd dvs precis som att "själen lämnar".
Det konstiga är: hur kom den där "gnistan" dit? och vart tar den vägen när vi dör?, alla dessa protoner, fotoner och elektroner.
Ett system som bara är igång av sig självt fram och tillbaka i våra nervbanor, det kan man kanske kalla för livskraften.

Sedan har vi alla dessa kemiska signalsubstanser som styr vårt sinne, som styr om vi är glada, ledsna eller arga. Vissa ämnen tillverkar kroppen själv vissa ämnen får vi genom maten.
Så utan att gå in så djupt på detta så tror jag: sinne + livskraft = själ.

Mvh F-L
Citera
2013-11-05, 00:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag hävdar att det är en ideologisk ståndpunkt att medvetandet är alstrat. De som inte har den ideologin upplever att de är sitt medvetande plus sina erfarenheter och sin kropp, ungefär.

Vad skulle ett alstrat "medvetande" vara till för, kan man fråga sig? Speciellt kufiskt vore ett "medvetande" i en robot - vad skulle det vara bra för? Och om någon marknadsförde robotar med "medvetande" hur skulle man kunna kontrollera att roboten hade detta?
Citera
2013-11-05, 00:48
Medlem
KungPungPats avatar
Träls gone wild!

Trälar som diskuterar om en maskin kan programmeras att skapa en själ och bli medveten..

Bara för slavdrivaren ljuger å säger att maskiner kommer bli mer intelligenta än er.

Jag säger som Jordan Maxwell sa, människan utvecklades inte från apan.. Människan håller på att utvecklas till en apa dvs gå bakåt till nånting mindre än vad vi är nu dvs ett djur som inte kan fråga sig själv vilket djur dom är.

Att ni tror att ett medvetande kan programmeras in i en dator genom koder är ganska häftigt, för det betyder att mskiner och robotar ser så smarta ut från era ögon så ni tror att dom är värda mer än er.. Och det är dom också vi ska inte ljuga om det.. maskiner är mycket mer värda än nån jävla trälmänniska som vill ha lön varje månad för att vara en träl.

Ser ni inte ens att en själ är en design som har inprogrammerat exakt vad djuret ska äta och vilka dom ska vilja sätta på för att föröka sig?

Och vad hände men människan och homosexualitet tex, vi kan inte hitta några homodjur i naturen så varför hittar vi homomänniskor som vi anser vara normalt?

Är homos själar från det motsatta könet i en kropp eller är det idioti att ens tro att en själ har ett kön?

Men ni fattar att en själ också rimligtvis är en design enligt bevisen?

För annars skulle väl inte djuren veta vad dom skulle göra direkt från födseln menar jag?

En larv blir till fjäril men jag tror inte larven eller fjärilen bestämmer att det skagå till så, ni fattar att det är inprogrammerat i alla arter på planeten vad dom ska göra och sträva efter?
Citera
2013-11-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Träls gone wild!

Trälar som diskuterar om en maskin kan programmeras att skapa en själ och bli medveten..

Bara för slavdrivaren ljuger å säger att maskiner kommer bli mer intelligenta än er.

Jag säger som Jordan Maxwell sa, människan utvecklades inte från apan.. Människan håller på att utvecklas till en apa dvs gå bakåt till nånting mindre än vad vi är nu dvs ett djur som inte kan fråga sig själv vilket djur dom är.

Att ni tror att ett medvetande kan programmeras in i en dator genom koder är ganska häftigt, för det betyder att mskiner och robotar ser så smarta ut från era ögon så ni tror att dom är värda mer än er.. Och det är dom också vi ska inte ljuga om det.. maskiner är mycket mer värda än nån jävla trälmänniska som vill ha lön varje månad för att vara en träl.

Ser ni inte ens att en själ är en design som har inprogrammerat exakt vad djuret ska äta och vilka dom ska vilja sätta på för att föröka sig?

Och vad hände men människan och homosexualitet tex, vi kan inte hitta några homodjur i naturen så varför hittar vi homomänniskor som vi anser vara normalt?

Är homos själar från det motsatta könet i en kropp eller är det idioti att ens tro att en själ har ett kön?

Men ni fattar att en själ också rimligtvis är en design enligt bevisen?

För annars skulle väl inte djuren veta vad dom skulle göra direkt från födseln menar jag?

En larv blir till fjäril men jag tror inte larven eller fjärilen bestämmer att det skagå till så, ni fattar att det är inprogrammerat i alla arter på planeten vad dom ska göra och sträva efter?

Det finns mängder av homosexuella djur http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animals_displaying_homosexual_behavior

I övrigt ett urbota korkat inlägg fullt med inget annat än meningslösa påståenden som tydligt klargör vilken arrogant och ynklig människa du är. Du försöker inte ens belägga eller argumentera för din sak, du bara berättar hur det är. Jag gissar att du blir avstängd inom en vecka igen, max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in