Citat:
Jag ser ändå inte behovet av ett medvetande och ett syfte. En bäck önskar inte rinna nedåt, men förhållandena styr den ändå dit. Det finns inget medvetet med vattnets kretslopp på vår planet, men ändå har det så otroligt långtgående konsekvenser för planeten och livet på den.Det är ju exakt min åsikt, att liv är oundvikligt under givna förhållanden för att där finns en drivkraft som söker sig fram genom evolution mot något slags mål. Det tyder i mina ögon på att där finns ett underliggande syfte, vilja till något och i människans fall en medvetenhet i livets evolution.
Resonemanget om att liv är en oundviklig konsekvens under rätt omständigheter säger jag inte emot, den tycker jag snarare stödjer mina fantasier.
Resonemanget om att liv är en oundviklig konsekvens under rätt omständigheter säger jag inte emot, den tycker jag snarare stödjer mina fantasier.
Det första syntetiska DNA vi skapade, XNA, muterar och utvecklas precis som vanligt DNA. Jag ser det som en naturlig process, något som bara händer. Det följer minsta motståndets lag, påverkas av miljön och får energi inom det uppvärmda och energirika närområdet runt en stjärna och föder enkelt sagt ökande komplexitet.
Men som du säger, det som skiljer våra synsätt är syfte och en intelligens eller medvetenhet. Det återstår bara att finna den eller en inverkan som inte kan förklaras med de naturliga lagarna. Det vill säga om du inte vill falla tillbaks till skapargudsidén istället där allt sätts igång och sedan lämnas ifred.
Citat:
Slumpen förklarar slumpmässiga mutationer, men fördelarna och förändringarna kommer från överlevnad. Den mest anpassade individen för sina gener vidare vilket gör att miljön finslipar varelserna i den. Det är inget slumpmässigt i det.
Slumpen är väl i högsta grad använd som förklaringsmodell. The origin of species? Slumpmässiga mutationer som ger fördel. Att ge slumpen äran för den matematiska exakthet som utgör verkligheten tycker jag är att göra det lätt för sig.
"Such sciences as physics and chemistry have freed themselves from chance. That is why they became exact sciences.
Animate nature was developed and is developed on a foundation of the most strict and inherent rules. Organisms and species are developed on a foundation of their natural and intrinsic needs.
By getting rid of Mendelism-Morganism-Weismannism from our science we banish chance out of biological science.
We must keep in mind clearly that science is the enemy of chance."
[T D Lysenko, Aug 7 1948. Appleman 1970:559]
Animate nature was developed and is developed on a foundation of the most strict and inherent rules. Organisms and species are developed on a foundation of their natural and intrinsic needs.
By getting rid of Mendelism-Morganism-Weismannism from our science we banish chance out of biological science.
We must keep in mind clearly that science is the enemy of chance."
[T D Lysenko, Aug 7 1948. Appleman 1970:559]
The Nobel Prize-winning molecular biologist Jacques Monod wrote [1972:114]:
The initial elementary events which open the way to evolution in the intensely conservative systems called living beings are microscopic, fortuitous, and totally unrelated to whatever may be their effects upon teleonomic functioning.
But once incorporated in the DNA structure, the accident -- essentially unpredictable because always singular -- will be mechanically and faithfully replicated and translated: that is to say, both multiplied and transposed into millions or thousands of millions of copies. Drawn from the realm of pure chance, the accident enters into that of necessity, of the most implacable certainties. For natural selection operates at the macroscopic level, the level of organisms.
The initial elementary events which open the way to evolution in the intensely conservative systems called living beings are microscopic, fortuitous, and totally unrelated to whatever may be their effects upon teleonomic functioning.
But once incorporated in the DNA structure, the accident -- essentially unpredictable because always singular -- will be mechanically and faithfully replicated and translated: that is to say, both multiplied and transposed into millions or thousands of millions of copies. Drawn from the realm of pure chance, the accident enters into that of necessity, of the most implacable certainties. For natural selection operates at the macroscopic level, the level of organisms.
Citat:
Inprogrammerat, eller en evolutionär fördel som behövdes för att ta oss hit?
Men jag menar INTE att det är någon designergud som sitter och drejar råttor i sin ateljé. Snarare att evolution är något som är inprogrammerat i livsformer från livets uppkomst. Det räcker med att titta på drivkraften vi själva besitter. Våran nyfikenhet är omättlig och driver oss ständigt framåt som art, i dagsläget snabbare än någonsin. Vi har under vår livstid fått vara med om att människan kopplar samman sina individuella medvetanden genom elektronisk kommunikation, vi är nu medvetna om varandra på global skala och kan kommunicera med varandra över hela planeten i realtid. Det evolutionära språnget är enormt. Vi har tagit stora steg mot att få ett mycket mer enat medvetande som art. Och det är troligtvis bara början.
Drivkraften som orsakar detta kan vi inte förklara, men utan tvekan är den inprogrammerad i oss.
Drivkraften som orsakar detta kan vi inte förklara, men utan tvekan är den inprogrammerad i oss.

Ta nu inte min diskurs som aggressiv eller att jag bråkar, jag finner det högst stimulerande.
Vi ligger väldigt nära i förståelse och syn på saker tycker jag, vilket leder till en mycket intressantare diskussion än det vanliga man stöter på här i forumet. Det är vad som testar mina egna åsikter och filosofier och ytterst varför jag är här. Mycket trevligt.